Калина Илиева, изпълнителен директор на фонд "Земеделие": Чиновници са "надписвали" със 100 хил. лв. субсидиите за някои фирми

Калина Илиева, изпълнителен директор на фонд "Земеделие": Чиновници са "надписвали" със 100 хил. лв. субсидиите за някои фирми

Калина Илиева, изпълнителен директор на фонд "Земеделие":  Чиновници са "надписвали" със 100 хил. лв. субсидиите за някои фирми
В обръщение до медиите генералният директор на европейската служба за борба с измамите ОЛАФ Франц Брюнер обяви миналата седмица, че с назначаването на новия изпълнителен директор на фонд "Земеделие" Калина Илиева комуникацията с българското ведомство е значително подобрена. Признанието дойде след демонстративното нежелание на предишното ръководство на фонда да съдейства на евроинспекторите при проверките по програма САПАРД. Пред "Дневник" Илиева повдигна завесата за редицата нарушения, извършвани досега.  
Преди два дни земеделският министър Мирослав Найденов съобщи пред БНР, че служители на фонда са работили частно като консултанти. Има ли доказани нарушения от проверките, които досега сте направили и какви мерки ще предприемете срещу тях?
- Досега нямаме доказано нарушение за частно практикуване на консултанска дейност, но сме отворени за всеки сигнал, който ни бъде подаден в тази връзка. От известно време работим с Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС), с която сме подписали инструкция за струдничество. В резултат на тази работа разкрихме служители, които са завишавали субсидиите по някои от проектите значително над реалната им стойност. В някои случаи това надписване е варирало от 70 хил. и 100 хил. лв. Странното е, че тези "техническо грешки" са винаги в полза на бенефециента, не на държавата. Уволнихме двама от служителите дисциплинарно, като преди това изискахме от тях писмено обяснение. Случаите са дадени и за проверка от прокуратурата, защото при редовните проверки на проектите от външни одитори, някои от служителите са попадали в извадката и неведнъж са допускали подобни "технически грешки". Тези нарушения не са по европейските програми, а са засечени при отпускането на държавните помощи от фонд "Земеделие". Съвместно с ДАНС работим и по сигналите за служители, за които има подозрение, че са работели частно като консултанти. Изискали сме проверка и от нашия вътрешен одит, ще бъдат проверени всички обработвани от тях проекти. Едва тогава, при доказани нарушения ние можем да вземем съответните решения. Въвеждаме и предпазни мерки срещу недопускане на подобни нарушения от служителите. По сигнал на ДАНС засякохме и проект, който незаконно е придвижен за разглеждане, въпреки че не е бил подписан от всички контролни звена.
Искате да кажете, че вътрешни служители си позволяват да придвижат подобни проекти, въпреки разпоредбите..?
Затова пуснах заповед всички приемно-предавателни протоколи да се придружават с декларация от експертите, доказваща, е процедурите се спазват. Този случай беше единичен и проектът е спрян. Но за нас е важно да преустановим всякаква възможност за прокарване на непроверени проекти.
А какво ще предприемете спрямо онези чиновници, които вместо да гледат проекти по САПАРД излязоха в болнични, след като им бяхте прекратили отпуските?
Сигнализирах в НОИ да се проверят всичките болнични на служителите, които се разболяха в момента, когато им прекратихме отпуските. Ние не можем насила да накараме експертите, които не желаят, да работят. Но точно в момента, когато Европейската комисия възстанови плащанията, ние трябва да сме готови и да наваксаме закъснението.
Защо през юли от Еврокомисията поискаха 98 месопреработвателни компании да върнат субсидиите, при положение, че в книгата на длъжниците на програма САПАРД има 200 фирми?
- Защото когато европейската служба за борба с измамите ОЛАФ са сигнализирали Европейската комисия, предишното ръководство на фонд "Земеделие" не е включило тези 98 фирми в книгата на длъжниците, въпреки че са задължени да го направят по еврозаконодателството. Съответният регламент гласи, че при първия получен сигнал за нередност агенцията по САПАРД е длъжна да го впише в книгата на длъжниците, особено когато има проверка и от прокуратурата. Книгата на длъжниците е акредитиран документ, в който се вписва всеки дълг, установен от вътрешните одитори от началото на програма САПАРД досега. Примерно ако проектът е бил за покупка на трактори и при проверката експертите са установили, че тракторът липсва или пък не се използва по предназначение, тогава получателят на субсидията трябва да върне субсидията за него в определен срок, защото не е изпълнил клаузите на договора. В зависимост от нарушението ние можем да изискаме цялата субсидия или част от нея в петгодишния срок от действието на договора. В книгата на длъжниците се вписват и онези нарушения, които са подадени от прокуратурата, какъвто е случаят точно с тези 98 проекта. За тях няма давностен срок от 5 години, тъй като се касае за съмнения за измами и фондът е трябвало да ги докладва на Еврокомисията още когато са получили сигнала от ОЛАФ. Информацията е била подадена и от спецзвеното на прокуратурата, което също е стартирало досъдебни производства по случаите. И досега нямаме отговор защо това не е направено, същият въпрос са задавали и от Еврокочисията.
Значи месопрерабтвателите трябва да търсят отговорност от предишното ръководство на фонда, което заради няколко нарушители и отказало да впише и тях в книгата на длъжниците, в резултат на което последва реакцията на Брюксел?
Аз не мога да отговорям за действията на предишното ръководство. Това, което направихме е, да актуализираме веднага книгата и да впишем всичките 98 компании и да изискаме връщане на субсидиите в зависимост от направените от тях нарушения. Това е можело да стане много преди нас, защото уведомленията за проверките са направени от прокуратурата още от края на миналата година и януари на 2009 г..
Какво ще се случи сега с тези 98 компании?
Включването им в книгата на длъжниците не означава автоматично събиране на дълга. До три месеца след вписването текат допълнителни разследвания не само от прокуратурата, но и от нашия вътрешен одит. Имаме споразумение с прокуратурата, която ни съдейства и в момента правим копия на 98-те проекта. След документното доказване на нарушенията ще стартира процедурата за изискуемост, като по различните проекти ще се връща не цялата субсидия, а само доказаната след проверките. По регламент Европейската комисия ще си получи необходимото вземане в рамките на две години. Прокуратурата вече доказа нарушения по десет от проектите, за които бенефециентите ще връщат над 9 млн. лв. Нарушения бяха разкрити и при 13 общински проекти, които са провеждали обществените поръчки в противоречие със закона за ЗСП (закон за обществените поръчки), без представител на фонд "Земеделие". Това беше установено от Агенцията за одит на средствата в Европейската комисия, която годишно проверява направените разходи по програма САПАРД. Нарушенията бяха установени за 2008 г., Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) ги провери и хубавото е, че тези 13 случая бяха изолирани. Ние ги регистрирахме в книгата на длъжниците, като единици ще връщат цялата субсидия, в другите АДФИ установи незначителни нарушения, които няма да имат финансови последици.
Какъв е общият дълг, който агенцията трябва да си прибере от нередовни бенефециенти от началото на действието на САПАРД?
Без тези 98 проекти, които тепърва ще се обработват общият дълг е над 50 млн. лв. От тях до този момент са възстановени едва 5 млн. лв., затова и едва от първите задачи на администрацията е да разработим схема за възстановяване на тези вземания. Защото парите се връщат на Еврокомисията от бюджета. Институциите, които участват в този процес са фонд "Земеделие" и Агенцията за държавни вземания.
Ще успеете ли до края на 2009 г. да обработите оставащите проекти по САПАРД, за да се усвои целият ресурс?
Имаше форсмажорни обстоятелства по изработка на екшън плана през миналата година, който ни отне много време. Въпреки че ЕК ни разраши да разплащаме с бюджетни средства още през август 2008 г., което беше успех за онова време, бюджетът отпусна парите едва през март т.г. След решението на Брюксел да възстанови европлащанията, спешно разрботихме план за дейстиве. Но до края на годината остава да разгледаме 300 проекта, което означава много работа. Проектите на място приключиха, командировани са експерти от други области. Но се сблъскахме с друг проблем. В миналато е била създадена лоша практика от администрацията за удължавана на срока за предоставяне на допълнителните фактури или документи за машините. По процедура той е 10-дневен, в противен случай съответните активи просто не се изплащат, но някои експерти са развили практиката на прословутите "десетдневки", както са ги наричали. Обаждали са на бенефециента, че ще му отпуснат още 10 дни за документа, срещу което е искан рушвет. По този начин се заблуждават и бенефециентите, които очакват удължаване на сроковете. Прекратих тази практика, като в бланката е записано, че срокът за представяне на документите е само 10 дни. Защото фондът по закон трябва да проверява проектите в тримесечен срок и всяко нарушаване на този срок, означава санкция за България. В момента Европейската комисия иска да ни наложи подобна санкция за 2007 г., когато тогавашният изпълнителен директор на фонд "Земеделие" Асен Друмев беше подведен под съдебна отговорност и в продължение на три месеца до назначаването на пиемника му Димитър Тадаръков плащанията не са разписвани. Санкцията е процент от изплатената субсидия за годината и този процент се определя от срока на забавянето. Борим се да докажем, че причините за неспазването на сроковете са били обективни, защото тези санкции ще бъдат в ущърб на националния бюджет.
Следва другият "горещ картоф" - програмата за селските райони. Какви мерки ще предприемете за разблокиране на програмата, където за три години се натрупаха 10 хил. проекти?
Това, което заварихме при назначаването ни, беше, че над 7 хил. проекта изобщо не бяха проверявани. От постъпили 10 хил. заявления със сключени договори бяха 2500 проекта. За три седмици нашият екип успя да приключи 1819 проекта. От тях 1432 са за "Млад фермер", 124 за модернизиране на земеделските стопанства, 20 проекта по залесяването, 18 за възстановяване на горския потенциал и 225 са общинските. Хората са мобилизирани, работят с всекидневни графици. Отделно ще наемем още 170 извънщатни служители, на които изцяло ще се плаща с европейски средства по линия на техническата помощ, без да се натоварва бюджетът.
Най-важното беше да прехвърлим одобрението на проекти до 50 хил. лв. на регионално ниво в офисите на фонда и това вече се изпълнява. Колегите по места вече разглеждат документите по две от мерките в програмата за развитие на селските райони, за млад фермер и за полупазарни стопанства. Допълнително сме командировали хора от по-слабо натоварените служби към тези с най-много депозирани проекти. Бързината обаче няма да бъде за сметка на качеството и контрола. В края на месеца очакваме и одит от Брюксел, който е планиран. Тъй като през 2008 г. бяха извършени най-много плащания, това е първата голяма мисия, която ще проверява как са одобрявани проектите. Обективно чрез извадка по всички мерки ще се видят какви са констатациите по това изпълнение. 
Възможно ли е директните плащания на площ тази година да започнат още през ноември, както заяви наскоро бившият вицепремиер Меглена Плугчиева?
- Еврорегламентът казва, че плащанията може да започнат заради кризата тази година още от 16 октомври, но при условие, че всички прверки са завършени. Преди идването на новото правителство е бил разработен и одобрен от Брюксел консолидиран план за действие и в него са зарисани крайни срокове за изпълнение на изискванията към 30 ноември. Още тогава те са заложили тези срокове, които са изключително кратки, при положение, че предишното ръководство на агроминистерството изобщо не направило обновяването на орто-фото картата със земеделските парцели, което е било задълително. От 2006 г. всяка година е трябвало да снимат наново по 15% от площите, но това не е направено. Ако МЗХ не беше задвижило спешно актуализацията на картата, фермерие нямаше да получат навреме субсидиите си за тази година. Процедурата е пред приключване и снимките ще бъдат готови до 30 ноември. Десет дни след това ние имаме готовност да плащаме на хората.
Ще има ли проблем с надписването и застъпването на площи?
Крос чекс проверките са документални и там няма забавяне в обработката. Проверките на място поради пропуските в миналато вместо върху 5% от площите, ще стават върху 15%. Техническият инспекторат ги прави на база на риск анализ, чиято методика е зададена и се извършва по електронен път. Застъпванията до момента са 10%, но на база брой заявления. Понеже заявленията са много, но за малка площ земя, само 0.06% от общо декларираната земя. Застъпената площ е само 23 хил. хектара от общо 3.5 млн. ха. Това е поради разпокъсаността на земята. Проблемът е с наддекларираните площи, но и за него стопаните не са виновни. Той се е получил заради прословутите пасища и ние вече го поставихме за обсъждане при първата си среща на срещата с главна дирекция "Земеделие" към Европейската комисия. Когато България е декларирала обработваемата земя в преговорите с ЕС, попадат едни планински и полупланински пасища, които в същото време се намират и в екологичната мрежа НАТУРА. Според екоизискванията храстите в тези зони не трябва да се изкореняват заради ценните видове птици, които гнездят. Но според изискванията на плащанията на площ, хората трябва да почистват пасищата от подобни храсти. Затова ние ще поискаме от Брюксел да се направят критерии за допустимост само за тези зони, така че хората да получават субсидиите.
Кога животновъдите могат да очакват решението на този така важен за тях проблем?
- Зам. министърът на земеделието Цветан Димитров е разпоредил критериите да се изработят от експерти на научните институти, за да обосновен точно критериите за допустимост - какви видове храсти могат да се оставят. Така ще решим големия проблем с наддекларирането, защото 90% от случаите са за подобни зони. До две седмици ще го представим в ЕК за тяхното одобрение. Животновъдите трябва да са спокойни, защото от тази година ще започне изплащането и на субсидиите за глава животно. Информационната система вече е свързана с тази на регистъра на ветеринарната служба. В бюджета за 2009 г. са заложени 60 млн. лв., така че от декември парите ще могат да се изплащат.