Од Алстон, FEBA: Хранителните банки в Европа са разпознаваеми и лесно печелят доверие

На живо
Заседанието на Народното събрание

Од Алстон, FEBA: Хранителните банки в Европа са разпознаваеми и лесно печелят доверие

Хранителната банка събира храна и хранителни продукти от големи международни компании и вериги, дребни търговци, магазини и отделни индивиди. Храна, която е годна за употреба и която иначе бива изхвърляна на сметището. Отново хранителната банка е тази, която я съхранява и предава на благотворителни организации и социални институции, които подкрепят и работят пряко с нуждаещи се хора.
В Европа хранителна банка сe основава в Париж, Франция, през 1984 г. Първите дарени продукти, случайно или не, са хляб и риба. В момента Европейската федерация на хранителните банки (FEBA, създ. през 1986 г.) обединява мрежа от 21 държави с над 247 локални такива банки, които ежедневно се борят с глада и разхищението на храна.
Разговаряме с Од Алстон и Патрик Аликс от FEBA. Te са специални гости на Българската хранителна банка (БХБ). Поводът е официалното представяне на БХБ, която работи от три месеца и е успяла да раздаде 50 тона храна. 2 хил. нуждаещи се са били нахранени с нея.
Од Алстон е главен секретар на FEBA от 2008 г. Патрик Аликс е доброволец в FEBA от 2010 г. Той преговаря с международни компании за партньорство с хранителните банки в Европа, за намаляването на глада и разхищението на храна.
Имате сериозен опит в хранителното банкиране. Как убеждавате при преговорите компаниите, че има смисъл да се включат в каузата ви?
Патрик Аликс:
- Имаме основно два аргумента за убеждаване при преговори.
Първо стои мотивът за съжителство и солидарност между хората, нациите и държавите. Вторият е нашата битка срещу глада и бедността. Всички разбират тези аргументи.
Друг важен момент е, че едновременно с това се борим срещу изхвърлянето и разхищението на храната, на огромни количества храна. Тук предоставяме наши данни и графики, които говорят сами за себе си – огромни количества годна храна се изхвърля! Това е една трета от произведената за консумация храна в света, което в числа значи 1.3 милиарда тона за 2011 г.
Тук идва важният въпрос как можем ние да сме партньори, така че да се намали това, което се изхвърля на боклука.
Од Алстон:
- Ние сме партньори с европейските институции. Повечето от нашите банки също получават храни по Европейската програма за хранителни помощи. Също така сме партньори на световни групи, които се занимават основно с разрешаване на проблема "изхвърляне и разхищение на храна". Така че сме разпознаваеми и обикновено можем да спечелим доверието на нашите партньори.
Какви са стъпките в работата с компаниите и партньорите ви?
Патрик Аликс:
- Ние сме мрежа от локални организации на доброволен принцип, не печелим и не се конкурираме, както се случва в бизнеса. Затова и не правим сделки, а търсим партньорство с определени фирми. Разговаряме, за да разберем причините за тяхната политика и да улесним комуникацията на местно ниво.
Винаги се водим от правилото, че повечето работата, която вършим, трябва да е на местно ниво. Понякога обаче се случва изключения от това правило по определени причини – заради хората или заради факта, че хранителната банка не е позната в някои страни. Често се случва да няма връзка между централата на някои международни компании с техните клонове в определени държави.
В тези случаи се налага да посетим централата и да преговаряме първо с нея. Тръгваме оттам, че те имат вече утвърдени практики да даряват храна и да работят с нас (в Испания, Италия, Гърция и т.н.). После поставяме логично въпроса защо няма същата политика и в България например.
Целта е да разберем дали има конкретна основателна причина за това. Така улесняваме комуникацията на местно ниво. Понякога получаваме и директен отговор от сорта на: "Не вярваме в хранителната банка!"
Обикновено обаче централата не знае какво точно се случва на регионално ниво. Например Youth даряват храна и правят много неща, но не знаят какво се случва в регионите. Ние разговаряме с тях, тръгваме оттам, че те са активни в страни като Хърватия, България, но не работят с нас там, за да даряват храна. Те се съгласяват, но изискват уверение, че ще продължат да работят с нашата мрежа например.
Следващата стъпка е централата да направи контакт с регионалния клон в държавата, за която говорим, и да ни представи кои сме, после ние лично им се представяме с кратка презентация. Те преценяват и ни казват дали това съответства на тяхната политика или не. Ние не настояваме, не насилваме нещата, само можем да влияем и да убеждаваме.
Какви са трудностите, с които се сблъсквате?
Патрик Аликс:
- Има една основна пречка в някои държави, в това число и вашата – компаниите трябва да плащат ДДС за даренията и донорите не могат да си го позволят. Подобна е ситуацията в Чехия и Словакия. В случая ние концентрираме усилията си да помогнем на регионалните компании и организации да намерят решение на този проблем.
Вие правите ли нещо в тази посока на ниво ЕС?
Патрик Аликс:
- Опитваме се да влияем на ниво Европейски съюз, но и на регионално ниво се налага лобиране и убеждаване.
Од Алстон:
- Да, мисля, че ние определено можем да окажем натиск в тази посока, най-вече на ниво Европейски съюз. Все още това не е гласувано, но се очаква 2014 г. да бъде европейска година срещу разхищението на храна. Това е много добър момент да поставим въпроса и да ги убедим да предприемат мерки за справяне с този проблем.
Патрик Аликс:
- Има и друго препятствие, когато си говорим за изхвърляне. Понякога по-евтино излиза на една компания да изхвърли храна, отколкото да я дари. Това е абсурдно, защото дългосрочната цена е съвсем малка. Затова в някои държави показваме данни, които демонстрират как в други държави излиза по-евтино да даряваш, отколкото да изхвърляш на сметището. Показваме им ползите.
След това компанията има вече пълното основание да се увери дали и как ние си вършим работата, дали го правим професионално – как поемаме храната, как я съхраняваме. Ако не ни познават, ние им предлагаме да посетят някоя от нашите хранителни банки, за да се уверят на място каква е практиката.
Българската хранителна банка съществува от съвсем скоро. Чудесно е, че идвате да ги подкрепите. Какви са първите ви впечатления от работата й?
Од Алстон:
- Много приятно сме изненадани от това, което видяхме като свършена работа от българския екип тук. Открихме, че той вече е създал мрежа от силни и стабилни партньори, които да даряват хранителни продукти. И то още преди да заработи самата хранителна банка. Смятам, че те са се справили много добре, като са изградили тази мрежа и чрез регионални, и чрез международни връзки.
Нашето мнение е, че тя ще помогне много за бързото разрастване и успешното й развитие. Това, разбира се, не означава, че няма да си помагаме взаимно.
А как си обяснявате тази добре свършена работа?
Од Алстон:
- Мисля, че успехът и предприемчивите им действия се дължат основно на факта, че Марина Бракалова (бившият изпълнителен директор на БХБ - бел. авт.) и Мая Калчева (сегашен изпълнителен директор) са успели да извлекат добър опит от работата на колегите ни в САЩ и още няколко европейски държави при няколкото си посещения там.
Също така ми се струва, че те са истински професионалисти. Освен това смятам, че е въпрос на личностни качества, умения да разговаряш и работиш с хора. Те са успели да създадат всички тези партньорства. Това е чудесно, впечатлени сме.
А в какво се налага взаимна помощ?
Од Алстон:
- Някои държави с близка до вашата среда могат да помогнат със споделяне на опит. Литва например – средата там е сходна на вашата. Там има хранителна банка, която действа вече от десет години, и се справят много добре в трудната конюнктура. Обмисляме сериозно обмен на опит, визита на място от страна на БХБ, защото те са минали през този път, който тук на вас ви предстои.
Патрик Аликс:
- В случай че работата с партньорите, които БХБ вече са намерили, не доведе до достатъчно задоволителни резултати, ние можем да се намесим вече на друго, по-високо ниво. Понякога нещата потръгват, понякога – не.
Много е важно да се включат и по-дребни регионални фирми и търговци като дарители на национално ниво, защото БХБ има нужда от много храна. Тя се изхвърля навсякъде – и от националните, и от международните компании, и от малките, и от големите търговци.