Джон Райън: Дигиталният свят няма да убие традиционното пазаруване

Потребителите в днешно време искат всичко и веднага, затова расте делът на покупките онлайн, които пестят време и също разходи. Такова заключение направиха наблюдаващите пазара, които участваха в тазгодишното издание на Retail in detail, организирана от списание "Регал". В нея участва и Джон Райън, редактор в британското списание "Ритейл уик". Преди писането за търговията на дребно в продължение на 15 години той се е занимавал точно с това. Разговорът с него е за пазаруването в условията на дигиталния свят.
Как според вас интернет промени пазаруването?
- Не съм сигурен, че това се е случило всъщност. Смятам, че наличието на интернет накара хората да мислят как пазаруват. Но що се отнася до търговията на дребно, тези, които са умни, вървят напред и просто използват интернет като още един канал, защото всички сега говорят за достигането да потребителите по много канали. Но не смятам, че електронната търговия ще надделее над традиционната.
Във вашата родина например какъв процент от стоките се търгуват по интернет?
- Големите търговци на хранителни стоки вече предлагат пазаруване по интернет от почти 10 години и е достигнат момент, в който може би някои потребители биха поръчвали основни стоки по този начин регулярно всяка седмица, но за останалите все още излизат лично да си ги купят. Това е всъщност, което промени интернет. Сега хората пазаруват по различен начин. Преди се правеше голямо пазаруване веднъж седмично, а сега, ето, аз пазарувам всяка вечер на път за вкъщи това, което ще се готви този ден. Така че може би някакви базови стоки се поръчват по интернет, но основното се пазарува по традиционния начин. Много търговци на дребно казват, че интернет е като най-големия и най-представителен магазин за една верига.
Така или иначе очевидно пазарът се променя. Колко бързо се случва това? Ваши колеги дават примери, че над 100 години са отнемали на човечеството да се сдобие с електричество или течаща вода в сградите, докато при новите технологии в днешно време процесите се развиват направо мълниеносно.
- Хубавото на интернет е, че дава глобален поглед върху нещата и съответно осигурява на практика каса за продажби във всеки дом. И ако аз в даден момент искам да си купя някакъв вид електроника, най-вероятно ще го направя по интернет. Но пък може, след като апетитът ми е подхранен от видяното в интернет, да отида и да си го купя от традиционен магазин.
Неотдавна от гиганта в онлайн търговията Amazon обявиха, че обмислят дали да не отворят традиционен магазин в САЩ, което още не се е случило, но от вашата гледна точка как изглежда един такъв ход в обратна посока?
- Това е в подкрепа на тезата, че въпреки развитието на електронната търговия все още има хора, които предпочитат да отидат на място, да видят и пипнат стоката. Макар че случаят с Amazon е различен. Ще дам един пример. Във Великобритания има една национална верига магазини "Фрейзър". Собствениците отвориха и електронен магазин – един в Ливърпул и един в Абърдийн. В тях няма стоки. Има само компютри. И служителите в тях помагат на клиентите да се ориентират по-добре в сайта на компанията. В разговор с представители на компанията те ми казаха, че това са едни от най-успешните им нови магазини. Те провокират хората да мислят за онлайн пазаруване, което може би преди не са правили. Освен това колкото по-висока е цената, толкова по-малко вероятно е да купиш нещо онлайн. Например аз, като си купувам костюм – няма да мога да го премеря, да пипна плата, да чуя от продавача: "Джон, ти наистина изглеждаш много добре с този костюм!", дори и да не е така, което е много вероятно. Но въпросът е, че се нуждая от това някой да ме увери, че е така. А компютърът не може да го направи. Така все още има неща, който трябва да се правят във физически съществуващ магазин.
Тоест не вярвате, че ще се удвои например борят на покупките онлайн през следващите 10 години?
- Не вярвам, макар че естествено все повече хора ще пазаруват онлайн. Това е друг феномен. Когато имаш страна, обхваната от криза, като например Великобритания, хората не могат да си позволят да потребяват толкова, колкото преди, дори и храна. Но те все още искат да си прекарват времето приятно и да си доставят удоволствия. И си стоят вкъщи, но в същото време искат да се наградят, да се почерпят. Това не може да стане чрез компютъра, затова отиват в магазините и си купуват хубави неща, като например храна за конкретната вечер. Не ходиш вече в ресторанта, в който си ходел преди, но знаеш, че има място някъде между магазина за храни и въпросния ресторант, където можеш да бъдеш. Така че може би в бъдеще ще има по-малко магазини, но те пък ще бъдат по-добри.
Междувременно задължително ли е за успешното развитие на търговците на дребно да имат и интернет платформа за тези от техните клиенти, които предпочитат да купуват по този начин?
- Ами хората са заети и е възможно това да е важно. Защото например, ако ти изникне ангажимент в четвъртък вечер и не можеш да отидеш до магазина, както си планирал, има начин да направиш онлайн поръчка и да ти бъде доставено. Но вярвам ли, че ще има огромна разлика в ситуацията сега и след 10 години? Зависи от сектора. Тоест, ако ми трябва например диктофон, аз знам какво е, колко струва, най-вероятно ще го купя онлайн. Но ако искам да купя дамски шал, да речем, ще отида на място. Така че зависи. Но няма нищо сигурно и няма определени параметри, в които може да се очаква, че ще се развият нещата.
Доколко проблемите, които може да възникнат при онлайн разплащанията, като например някой да злоупотреби с лични данни, влияят на тази търговия?
- Това е бариера. Винаги имаш притеснения, когато си вкарваш данните онлайн. Изследвания на общественото мнение във Великобритания показват, че младите хора се чувстват по-свободни и по-сигурни да го правят. Така че те са по-уязвими откъм измами. В същото време тези млади хора, или както ги наричаме "дигитални по рождение", са някак по-подготвени. Така че тази бариера е по-скоро психологическа. Въпрос на възприемане. Преди десет години и в моята страна хората бяха подозрителни. Дори моята майка, която е малко над 70-годишна, сега е щастлива, че има възможността да пазарува онлайн. А тя е типичен случай за нейното поколение. Тя беше подозрителна в началото, но сега вижда в онлайн пазаруването възможност, защото живее в малко населено място с немного хора и магазини наоколо. Така че тя вече има каса на магазина в собствения си дом.
Вие мислили ли сте да се занимавате с търговия, вместо да пишете за нея?
- Аз бях в продължение на 15 години в търговията на дребно и в един момент се отегчих. Освен това офисът ми беше в Дюселдорф, а аз живеех в Лондон и реших да се пренасоча. Така първоначално започнах да пиша за едно списание на свободна практика и ето вече с това се занимавам.