Гордана Силяновска, кандидат-президент: Ще оставим Заев без власт стъпка по стъпка

Гордана Силяновска, кандидат-президент: Ще оставим Заев без власт стъпка по стъпка

Гордана Силяновска-Давкова.
Гордана Силяновска-Давкова.
За Скопие е важно не толкова да "ходи" някъде, колкото да пренесе Европа у дома, да подобри икономиката си, да се справи с корупцията, "политическите династии или семейства, които използват политиката за обогатяване."
Това каза за "Дневник" професорът по конституционно право Гордана Силяновска-Давкова, един от двамата основни кандидати на президентските избори, чийто първи тур е на 21 април. Силяновска, номинирана от опозиционната ВМРО-ДПМНЕ за мястото на държавния глава Георге Иванов (заемал поста два мандата), е ярък противник на Преспанския договор - от него "не може да се живее, той не се яде и не носи приходи, а само фрустрация" и валидността му трябва да бъде проверена, обясни тя в писмени отговори на въпроси, изпратени от "Дневник".
От 2004 г. тя я професор в Правния факултет "Юстиниан I" към университета "Св. Кирил и Методий" в Скопие. Опитът ѝ в политиката е в ранните години на демокрацията - член е на конституционната комисия в парламента между 1990 и 1992 г. и е министър в кабинета на социалдемократа Бранко Цървенковски. Като изследовател тя не пести критики и към двете водещи партии в политическия живот - и СДСМ, от която е сегашният премиер Зоран Заев, и ВМРО-ДПМНЕ, която сега я номинира.
"Дневник" публикува отговорите на Силяновска, в които името на Република Северна Македония е изписано с приетата допреди няколко месеца кратка форма - Македония - отпаднала след решаване на десетилетния спор с Гърция.
Г-жо Силяновска, зад Вас застана партията, подкрепила и сегашния президент Георге Иванов. Държавният глава трябва да е обединител на нацията, а Иванов я разделяше с много действия - от спорна амнистия и отказа да даде мандат на Зоран Заев за премиер до нежелание да подпише Закона за езиците и съпротива срещу Преспанския договор. Вие как ще обедините нацията? Част от нея споделя позициите Ви против Преспанския договор и Закона за езиците, но мнозина други искат да оставят подписването на тези документи зад гърба си и да продължат напред.
- Мисля, че сте прекалено строги в оценката за президента Иванов. Става дума за десетгодишен мандат на човек, убедително победил на избори и който поради това имаше най-голяма легитимност. Вярно е, че имаше и слабости, а аз като професор (и мой колега) го критикувах за някои ходове за неподготвеността да използва правото на вето за някои закони.
За амнистията, от днешна гледна точка, ситуацията е променена: това, за което (Иванов – бел. ред.) беше обвинен, сега по друг начин го направи Заев с амнистия, която е противоконституционна, раздаде избирателно правосъдие, имаше нееднакво отношение към обвинените, за да се осигури мнозинство от две трети за промяна на конституцията. Иванов искаше да намали натрупания конфликтен потенциал и да направи невъзможна оценката на политици на основата на "бомбите" на Заев. Сега, при промяната на името и конституцията, Заев използва тъкмо този момент. Можем да критикуваме Иванов за политически действия, но изпълняваше функцията си в рамките на конституцията и закона, за разлика от правителството на Заев, което води политика над закона.
Огромното мнозинство от електората ясно изрази позицията си срещу Преспанския договор на 30 септември. Бях част от движението "Бойкотирам", а и съм силен критик на начина, по който с дерогиране на конституцията и закона се промени цялостният конституционен ред и страната се раздели, вместо да се обедини. Не знам доколко Вашите читатели знаят, че ратификацията на Закона за езиците и законът за ратификацията на Преспанския договор са публикувани в Официалния вестник (държавния вестник на Северна Македония – бел. ред.) без подписа на Иванов, а за това трябва да има наказателно дело. Значи виновникът за разделението и нарушаването на конституцията трябва да се търси на друго място.
Аз ще се придържам стриктно към конституцията, но ще съм проактивна и ще говоря на глас в ситуации на бъдещи нарушения на конституцията. Като професор по конституционно право и бивш член на Венецианската комисия с два мандата ще зная как да правя това умело.
Казвате, че ще оставите въпроса за името отворен и като президент бихте искали правна група от експерти да напише доклад за нарушаване на националното и международното право. Може ли да поясните какво очаквате от тази група и какви последици би трябвало да имат заключенията ѝ според Вас – опит за преразглеждане на Преспанския договор или нещо друго?
- Тъкмо преди дни американският професор по международно право Франсис Бойл изрази позицията си за невалидността на Преспанския договор в светлината на Виенската конвенция за международните договори. И много други високопоставени световни юристи, с които се консултирах, са на мнение, че Договорът не само не е вечен, но има и фундаментални правни недостатъци. Това казва и анализът ми през призмата на конституционните норми.
Освен това двустранен договор не може да обвързва трети държави и това скоро ще стане ясно. Македонският народ е силно огорчен и ощетен от този наложен против неговата воля договор и с едностранно променена конституция. Прилагането на Договора вече внася хаос и несигурност. Това го казвам като опитен юрист, който знае, че ако нещо е основано на безправност, може да има ефект на бумеранга. Уважавам конституцията, но ще работя за формиране на сериозна и независима експертна група, която да разгледа всички елементи на възможна невалидност на Договора.
Северна Македония не върви напред и дори не стои на едно място, а назад, казвате Вие. И поддръжници на управляващите се съгласяват, че след смяната на името са изкарани на показ тежки проблеми с корупцията, администрацията, съдилищата, службите и други, които тепърва предстои да бъдат решени. Вие какво можете да направите, за да се промени това, ако спечелите изборите?
- Функцията на президент на републиката не може да замени правителството. Това правителство ще плати висока цена за неспособността си, неработенето, мързела, корупционните скандали, шуробаджанащината и всичко останало, което мина незабелязано заради хвалбите от международната общност за Преспанския договор. Като твърдеше, че работи за приближаване към ЕС, властта ни отдалечи от Копенхагенските критерии и подкопа доверието на гражданите към институциите. Моят призив към гражданите е сега да решат дали имат доверие на такава власт да ѝ дадат всички позиции и абсолютна власт в държавата, или ще започнат да я наказват за неспособността и неотговорността ѝ. Ако бъда избрана за представител на опозицията, това ще е началото на края на властта на СДСМ. В рамките на мандата ми биха се случили и парламентарни избори.
Какви стъпки смятате, че трябва да се направят за подобряване на икономическата ситуация, за да се задържат младите в Северна Македония, и смятате ли, че можете да допринесете за това? В противен случай, когато Северна Македония влезе в ЕС, проблемът само ще се задълбочи, това вече се случи в не една източноевропейска държава.
- Както и в България, така и в Македония, голям брой млади хора са нетърпеливи и не искат да държат неизползвани талантите и знанията си в страна, в която и администрацията успява да функционира истински заради цялостната партизация. Членството ни в ЕС е в далечна перспектива, но е важно да се покаже на младите, че не трябва Македония да "ходи" някъде, а трябва да пренесем Европа у дома. Имам много студенти, които казват, че са подготвени да вложат усилия за подобряване на живота тук, ама чакат сигнал, че правната система няма да ги дискриминира и да фаворизира хора със съответните партийни или етнически връзки. Първата стъпка за подобряване на икономиката е борбата с политическата корупция и с политическите династии или семейства, които използват политиката за обогатяване на фирмите и семействата си. Като президент ще водя икономическа дипломация.
Гледате ли на тези избори като на референдум за властта на СДСМ? Смятате ли, че ако спечелите, са нужни извънредни избори, както предлага лидерът на опозицията Християн Мицкоски?
- Тази власт отдавна е делегитимирана, и да беше Македония демократична държава, Зоран Заев, щеше да си даде оставката веднага след неуспеха на референдума. Междувременно се насъбраха всекидневни скандали, афери с шуробаджанащина, строителна мафия окупира публичното пространство, властта няма отговор за нито един същински въпрос. От Преспанския договор не може да се живее, той не се яде, не носи приходи – но носи фрустрация. Вреди нанесе това, че Заев нямаше смелост да свика едновременно и парламентарни, и президентски избори, но сега ще го оставим без власт стъпка по стъпка. Победата ми ще е силно послание и ще върне надеждата у македонските граждани, че промени са възможни.
Говорите за по-активен президент - с обръщения пред парламента, повече конкретни предложения за подобряване на живота на гражданите и, ако е необходимо, конституционни промени. Влиза ли в този план промяната на политическата система на Северна Македония - повече правомощия за държавния глава или дори полупрезидентска или президентска република?
- Обещах и иницииране на конституционна реформа, но нямам амбиции да получа повече власт за президента. На конституционните промени гледам в насока на осигуряване на стабилна и функционална демокрация. Македония трябва да е повече парламентарна демокрация, а по-малко консоциация на два етнически елита. На нас ни е потребна ревизия на системата за подялба на властта, за да се отстранят "сивите зони" и възможността за политическа безотговорност.
Имам точна представа какво ѝ трябва на страната, а за това планирам да се консултирам с академичните среди и гражданското общество, но и с чуждестранни експерти. Президентът може само да направи предложение за промяна на конституцията, но конституцията я приема парламентът. Значи е нужна широка поддръжка от всички политически фактори. Нищо, което обещавам, не се прави за една нощ и с вълшебна пръчка; страната е в такава дълбока криза, че ще е нужно много търпение, знание и работа. Противник съм на засилване на президентските правомощия в стил Франция.
Българският евродепутат Андрей Ковачев изрази във "Фейсбук" разочарованието си от Ваши позиции за България, след като сте разговаряли с него за историята и за Договора за добросъседство по време на срещите си в Брюксел. Бихте ли искали промяна в отношенията с България и ако да, каква трябва да е тя?
- България е членка на ЕС и НАТО, а ние следим пътя ви. Искаме приятелството да се задълбочи, но очакваме и помощ, за да изминем този път. Приоритет ще ми е подобряване на отношенията с България, не само засилване на икономическите връзки, но и на културните, спортните, академичните и междучовешките. Близки народи сме и е естествено да си сътрудничим и да се разбираме добре. Досега повече значение се даваше на отношенията на най-високопоставените държавни представители и на договорите на елитите на двете страни, но вярвам в развиването на контакти във всички сфери и на всички нива. В тази насока бях изненадана от публикацията във "Фейсбук" на г-н Ковачев. Смятам, че всички отворени въпроси трябва да ги решаваме като държавници, а не като политици, които искат бързо да натрупат точки от гражданите.
Отговорите на Стево Пендаровски, номинирания от управляващите социалдемократи основен опонент на Гордада Силяновска-Давкова, очаквайте утре на Dnevnik.bg.