Министър Надежда Йорданова: Опозицията вдига пушилка, за да остави някои хора на власт

Министър Надежда Йорданова: Опозицията вдига пушилка, за да остави някои хора на власт

Министър Надежда Йорданова обясни, че се търси съгласие между партиите за промени в конституцията.
Министър Надежда Йорданова обясни, че се търси съгласие между партиите за промени в конституцията.
"Дневник" разговаря с министъра на правосъдието Надежда Йорданова часове след като Конституционният съд даде зелена светлина тя да инициира нова процедура пред Висшия съдебен съвет, с която да поиска предсрочното отстраняване на главния прокурор Иван Гешев. Йорданова очаква и ще настоява този път ВСС да не се крие зад процедурни въпроси, а да разгледа искането по същество в рамките на задълбочен професионален дебат. С министъра разговаряхме и за реформите в съдебната система, които предстоят, за избора на нови членове на ВСС и за активната дейност на прокуратурата и антикорупционната комисия през последните седмици, както и за възможностите за промяна в конституцията.
Демонстрация, натиск, отпор, опит за договаряне, хаос - как си обяснявате действията на главния прокурор и на председателя на антикопупционната комисия (КПКОНПИ) в оставка през последните дни?
- Това, което аз като министър на правосъдието от встъпването си правя, е да настоявам всички, включително и главният прокурор, да изпълняват закона така, както е разписан по възможно най-високия стандарт от професионална и етична гледна точка. Прави впечатление в последните дни, че както председателят на КПКОНПИ, така и главният прокурор прогледнаха и се забързаха по казуси, които са във фокуса на общественото внимание от години.
Нека си припомним, че "Барселонагейт" е от 2018 г. Кюлчетата, банкнотите, други пикантни подробности са във фокуса на общественото внимание също от години назад. Златните паспорти - те са поставени на обществен дебат от юли м.г., включително и чрез проверки в ДАНС. Разбира се, очаквам всички тези действия да са в изпълнение на закона.
Но някак си, като се видят действията на опозицията, все повече приличат на пушилка, на координирана акция, за да се запазят един или друг човек на определени постове.
И все пак очаквате ли някакви резултати по всички тези случаи, които и вие посочихте, или това е само "пушилка", по вашите думи?
- Аз настоявам за резултати. Не искам да губя надежда, че в България институциите не са способни да свършат своята работа. Не само аз, но и обществото настоява за резултати, така че аз ще направя всичко възможно с оглед моите правомощия да придвижа всеки един въпрос максимално напред.
Може ли правителството да направи нещо по случаите, които прокуратурата не разследва, вместо да й изпраща медийни публикации?
- Аз няма да говоря от името на другите колеги, но в рамките на своите правомощия МВР разследва, аз в рамките на моите правомощия проверявам всеки един сигнал дали са налице данни министърът на правосъдието да предприеме процедури по Закона за съдебната власт, било то с искане за предсрочно прекратяване на мандат и за освобождаване на лица от съдебната система или за налагане на дисциплинарни наказания.
Нека да припомним, че действията на министъра на правосъдието далеч не са концентрирани само в главния прокурор и за всички други случаи, за които имаме данни, министърът на правосъдието е предприел действия, за да види дали са налице основания да стартира дисциплинарна отговорност или друга процедура по ЗСВ. И сега на моето бюро има сигнали, които са по отношение и на други лица.
Ще обсъдим и сигналите, които постъпват при вас, но преди това искам да ви върна на друго ключово събитие от последните седмици - оставката на Сотир Цацаров, който бе освободен като председател на антикорупционната комисия. Как си обяснявате активността му в последните дни - покани ви два пъти вече да изясните сигналите, които са получени срещу главния прокурор. Защо не ги изпратихте?
- Ние получихме в началото на предходната седмица искане от КПКОНПИ за предоставяне на сигнали, които са постъпили в Министерството на правосъдието относно г-н Гешев, като беше пояснено, разбира се, че искането се прави с оглед правомощията на комисията. Работи се по това, преписките се изваждат, преглеждат и окомплектоват. Ние, институциите, си взаимодействаме. Своевременно, в разумни срокове, това ще бъде направено. Това нетърпение го приемам като желание на комисията да си свърши своевременно работата. Същевременно обаче не мога да не споделя своето учудване, че остава неизвестно обстоятелството кое наложи да се действа сега, при положение че въпросите, които коментираме, са във фокуса на общественото внимание месеци наред.
А вие как си го обяснявате?
- Да се върна към предходните си думи, отстрани изглежда като координирана акция, прехвърляне на топката заедно с опозицията с цел да се създаде една пушилка, една мъгла и да се разсее фокусът на общественото внимание от реалните проблеми.
Кога ще започне процедура по избор на нов председател на КПКОНПИ?
- Това е въпрос, който е в компетенциите на Народното събрание. Това е въпрос и на предхождащи процедурни правила, които трябва да бъдат изработени. Очаквам НС в скоро време да посочи своя график и по този въпрос.
В какви срокове очаквате приемане на промени, с които КПКОНПИ да бъде разделена на две?
- Това е една от мерките, които са заложени в краткосрочната програма на управление на правителството. Известен факт е, че "Демократична България" беше предложила законопроект в тази посока. В рамките на коалиционния формат бяха обсъдени различни аспекти и възможности за подобряване на различни законодателни решения, работи се по конкретни текстове от страна на коалиционните партньори, така че очаквам съвсем скоро да бъде затворен и този въпрос и законопроектът да бъде представен на общественото внимание.
Има ли съгласие в коалиционното управление по този законопроект, или очаквате някаква съпротива или противоречия?
- Да, има. По принципните въпроси имахме няколко срещи в коалиционен формат, постигнахме консенсус по основните промени, така че очаквам да се довършат и конкретните разпоредби.
А до момента, в който бъдат приети тези изменения, комисията без титуляр ли ще остане?
- Това е отново решение на Народното събрание.
Връщаме се към актуалната тема - Конституционният съд се произнесе с решение, че министърът на правосъдието може да поиска започване на процедура по предсрочно отстраняване на "тримата големи". Как ще коментирате решението?
- Решението на Конституционния съд (повече за него четете тук) отвори пътя пред Висшия съдебен съвет (ВСС) отново да посрещне предизвикателството, което му поставя обществото вече поне две години, и да разгледа и да се произнесе по същество относно множеството твърдения за това, че главният прокурор не изпълнява своите задължения, нарушава ги, има проявления, които уронват престижа на съдебната власт.
Очаквам в този случай ВСС да спре да се крие зад процедурни извинения и действително аргументирано да разгледа въпроса по същество. Това е въпрос на обществена отговорност.
Казахте, че имате ли готовност да внесете ново искане за отстраняване на главния прокурор Иван Гешев възможно най-скоро. Кога все пак?
- Ще повторя отговора - възможно най-скоро. Знам, че хората са нетърпеливи. Самата аз понякога искам да избързваме повече, отколкото е редно. Темата е динамична, ние продължаваме да разглеждаме всяко едно обстоятелство. За сряда (9 февруари) дневният ред на пленума е утвърден, така че няма да бъде внесена нова точка. В момента, в който ние приключим, ще огледаме при нас нещата, ще ги внесем във ВСС и ще оповестим пълния текст. Нека да си свършим работата така, както трябва.
На какво основание ще поискате оставката му? Ще използвате ли основанията, сигналите и информацията, на които тогава стъпи искането на проф. Янаки Стоилов като министър, или имате нови сигнали?
- Проф. Стоилов постави пред ВСС изключително сериозни случаи за обсъждане и действително беше, меко казано, смущаващо и неприемливо това, че ВСС отказа да ги разгледа по същество и създаде измислен проблем, измисли тогава проблема за тълкуването на конституцията и законовите разпоредби. Така или иначе по този въпрос, по този кръг казуси е налице висящо дело във ВАС. Не искам да създавам предпоставки ВСС по формални причини да не разгледа това, което аз поставя за обсъждане. Това, което работим ние, са нови, различни основания, извън това, което е посочил проф. Стоилов. Очаквам след днешното решение на КС Върховният съд да продължи производството и съответно да се произнесе по висящото производство с акт.
Тези нови сигнали, които смятате да използвате, достатъчна тежест ли имат, за да доведат до отстраняване на главния прокурор, и достатъчно сериозни ли са? Колко са всъщност тези сигнали и какво се съдържа в тях?
- Това, което ние подготвяме, и случаите, които разглеждаме, по наше мнение са достатъчно сериозни, за да бъдат поставени пред ВСС. Как ще ги разглежда и оцени ВСС очакваме да разберем, като чуем аргументите на всеки един от членовете. Обстоятелствата, които коментираме, са както въз основа на сигнали, така и въз основа на публикации и информация в медийното пространство, актове на главния прокурор - многообразни са случаите. Държа да отбележа, че не всеки един от сигналите, който е постъпил в Министерството на правосъдието, ще бъде счетен за годен. Всяка една институция знае, че тя е заливана от сигнали, някои от тях са съществени, други - не.
Има ли нови такива, които са постъпили в последните седмици, откакто и прокуратурата е доста по-активна?
- При нас постоянно пристигат сигнали от всякакъв характер. Това, за което сега е активна прокуратурата - златните паспорти, е тема, по която Министерството на правосъдието работи от юли месец. Сигнализирани са ДАНС, правени са проверки, съответно ние предприемаме процедури по отнемане на българско гражданство, така че по-скоро тук прокуратурата догонва нас.
Как очаквате да се развие този път процедурата във ВСС, освен да има обсъждане по същество?
- Очаквам професионален дебат.
В този състав на ВСС възможно ли е?
- Аз настоявам да бъде възможно. Независимо от всякакви интерпретации, в моето поведение аз подхождам с уважение към всяка една институция, дори и персоналният състав невинаги да действа на висотата на отговорностите, това е частен въпрос. За мен е важно всеки един от нас да уважава авторитета на институциите и същевременно да настоява всяко нарушение, всяко несъответствие да се разглежда сериозно, а не да се отминава с мълчание.
Очаквате ли Иван Гешев сам да подаде оставката? Многократно сте я искали.
- О, да, аз съм настоявала за това, защото в обществото и в публичното пространство са налице достатъчно основания за това. Очаквам главният прокурор да прояви една отговорност, включително и с оглед на обществото и публичния интерес и да освободи институцията прокуратура от настоящите тежести, за да може както да продължи реформата, така и дебатът за това какво трябва да се случи. Нека да припомним, че прокурорите, прокурорът представлява обществото и действа в публичен интерес, включително с цел съдействие да установяване и гарантиране на справедливостта и основните права и свободи на човека. За главния прокурор това е с още по-високо ниво на изискване като професионални и нравствени качества.
Как приемаме, че този стандарт е наличен в нашия случай, при положение че само преди няколко седмици станахме свидетели на пресконференция от зам. главните прокурори, където по необясними за мен причини се твърдеше обстоятелството, че включването на механизъм за разследване и търсене на отговорност от главния прокурор било приумица на служебния кабинет и ЕК никога не е изисквала това нещо - обстоятелство, което е в драстично противоречие с действителността, при положение че имаме поредица от доклади, които казват точно това, решението "Колеви срещу България" в ЕСПЧ, което е от 2009 г. и не е изпълнено, и освен това нарочно писмо от ЕК, която критикува първоначалния план за възстановяване и устойчивост, че не е достатъчно амбициозен относно частта за главния прокурор, мерките в тази посока.
Именно там се настояваше, че е крайно време да се вземат мерки за ефективен механизъм за разследване и търсене на отговорност от главния прокурор, разбира се, когато са налице обстоятелства за това.
Кога може да се случи това и под каква форма?
- Отразили сме бележките, имаше технически коментари, които бяха редактирани, така че очакваме становището на ЕК по преработения план. В първоначалните срокове предложението на служебното правителство беше мерките да бъдат реализирани до началото на 2023 г., т.е. да бъдат влезли в сила. ЕК ни подкани, че трябва да действаме в по-бързи темпове. Сега се обърнахме към професионалната общност - съдилища, прокуратури, неправителствени организации, академичната общност, за предложения в ЗСВ да въведем в норми този механизъм.
Аз съм го представяла, включително и пред парламента.
Целта е в случаите, в които има данни за престъпление от главния прокурор чрез механизма на случайния избор да бъде избран съдия от достатъчно висок ранг, който да води разследването, успоредно с възможност за временно отстраняване от длъжност на главния прокурор докато тече това разследване и с гаранции спрямо този магистрат, че независимо от това какъв ще е изходът от едно такова разследване, след приключването му, главният прокурор няма да оказва никакво въздействие върху неговото кариерно развитие.
Този механизъм може ли да влезе в поправките на Закона за съдебната власт?
- Да, той ще влезе в Закона за съдебната власт (ЗСВ). Ние сме го разработили много внимателно, така че да не се сблъсква с критиките на КС, които той направи миналата година по повод поправките, предложени от ГЕРБ. Да, той няма да влезе в рамките на Закона за изменение на ЗСВ във връзка със закриване на специализираните съдилища. Това е следващ етап, по който ние в момента работим.
Тоест казвате, че ще има още един етап от поправки в ЗСВ?
- Точно така, да.
Освен оставката на Гешев многократно сте искали оставката и на целия състав на ВСС. Неговият мандат така или иначе изтича и до 3 април най-късно трябва да започне процедура по нов избор. Как ще се случи тази процедура и по сега действащия Закон за съдебната власт ли ще бъдат избирани новите членове или по новия, който все още се обсъжда и не е приет дори на първо четене?
- Това е изключително чувствителен въпрос с изключително важен обществен интерес. Големият въпрос, който е поставен както пред НС, така и пред прокурорите и съдиите, е как искаме да изглежда новият ВСС. Той да бъде с такъв състав и такива професионалисти, които да гарантират най-доброто изпълнение на правомощията, да гарантират независимостта на съдебната власт, но и да не прикриват безобразията на един или друг неин представител.
Обсъждали сме тази тема с народни представители. Това в въпрос на координиране как точно във времето ще се случат нещата между изпълнителната власт и Народното събрание, и съдебната власт. Това е тема, която се обсъжда и отговорът предстои.
Тоест на този етап не можем да кажем каква ще е структурата и как ще изглежда новият ВСС?
- Това, което можем да кажем, е, че дебатът в момента е в ход.
В Народното събрание беше създадена временна комисия за промени в конституцията. Кога очаквате да заработи тя и защо се наложи да бъде създадена, след като има постоянно действаща - по конституционни и правни въпроси?
- Очаквам временната комисия да започне да работи максимално бързо. Временната комисия бе създадена с цел да се търси консенсус с политическите сили, да се очертаят възможните промени в конституцията, които могат да бъдат подкрепени от изискуемото мнозинство и да бъдат решени същевременно някои въпроси. Това са различни компетенции и различна сфера на компетентност от комисията по конституционни и правни въпроси.
Внимателният поглед върху правомощията на постоянната комисия сочи, че една от важните функции е тогава, когато КС се произнесе относно несъответствие на определен закон с конституцията, тази комисия много бързо да реализира причините, последиците и бързо да се стигне до законодателно решение за преодоляване на последиците и уреждане след това решение на КС.
За съжаление, се установи, че в България имаме много случаи на произнасяне на КС, отменени разпоредби и няма реакция, законодателят не действа. Съответно в годините има неяснота и липса на синхрон в разпоредби във важни актове и това е сред проблемите, които постоянната комисия трябва да реши. Освен това постоянната и временната комисия се формират на различен принцип.
Постоянните комисии репликират в себе си мнозинството, докато временните се съставят на паритетен принцип, който да гарантира възможност всяка политическа сила да участва равнопоставено с останалите. ГЕРБ, ДПС, "Възраждане" проявиха едно виждане миналата седмица, все пак се надявам да се включат пълноценно в дебата.
Министерството на правосъдието има ли готов проект за промени в конституцията, които да сложи на масата за обсъждане, и кои са основните поправки в него?
- Министерството на правосъдието не е разработвало проект. Имаме много ясни становища за важни неща, които трябва да бъдат променени с оглед висящи и неизпълнени решения на Европейския съд по правата на човека. "Демократична България", знаете, че има оповестен проект на промени, президентът няколко пъти сподели, че също работи в тази посока. Това е една от целите на тази комисия - да се види къде всички тези идеи се събират, за да се вземе най-доброто решение.
За приемане на поправки в основния закон е нужна голяма подкрепа, включително и на опозицията. Склонни ли сте на отстъпки или преговори с опозицията за подкрепа за предложенията за промени в конституцията?
- Това, което ние ще правим, е да търсим консенсус какво можем да направим заедно - промяна в статута на главния прокурор е минимумът от неща, които трябва да се направят, както и структурата на ВСС.
По тези въпроси България е в тежко неизпълнение на международно признати стандарти. Този порок рефлектира върху невъзможността на съдебната система да действа ефективно, така че това са неща, около които ще се съсредоточим. Конкретните решения са въпрос на разговори. Аз даже не бих го нарекла преговори, а дори наистина разговори и дискусия, за да видим кое е най-доброто решение.
Смятате ли, че ще се стигне до подкрепа и действително до промени в конституцията?
- Аз ще работя с всички сили, за да се постигне консенсус. В мен се формира все повече едно притеснение, че историческият прозорец за България за действие не е особено голям по тези въпроси, тези нерешени въпроси десетилетия назад. Натрупват се много процеси и ако ние не си решим този проблем сега, бъдещето започва да изглежда неясно. Нека да припомним, че в плана за възстановяване и устойчивост съдебната реформа, това, за което говорим, е извадено пред скоби. В ЕС все повече има сигнали за Европа на няколко скорости. Ако ние не решим тези въпроси, ние не можем да минем напред. Децата ни си тръгват от България. Не можем да обърнем тези процеси, не можем да ги спрем, ако не решим тези въпроси. Мисля, че всички го съзнаваме.
Видео от разговора с министър Надежда Йорданова гледайте тук: