Иван Христанов: Капитан Андреево е войната между мафията и хората, които искат европейска България

"Дневник" разговаря със зам.-министъра на земеделието Иван Христанов за обстановката на граничния пункт в момента, каква е била "схемата" на обслужване, какво са променили, какво още трябва да се подобри в контрола и защо и той смята, че разбутването на бизнеса на Капитан Андреево е истинската причина за оита за сваляне на правителството.
Каква е ситуацията в момента на Капитан Андреево?
- Ситуацията е логистично идеална, бих казал.
Има малко камиони, обработват се добре. Всеки камион се обработва изцяло от наши екипи, за да имаме гаранции за нивото на контрол.
Тепърва ще представяме и допълнителни данни за контрола, особено с оглед на събраната досега информация за 4-6 пъти по-големи обеми плодове и зеленчуци от трети страни спрямо преди 20 май, задържани за унищожаване или върнати обратно заради завишени нива на пестициди.
Може ли да обясните как точно протича в момента проверката, кой я извършва и каква е разликата с преди да въведете промените?
- Първо трябва да знаете, че от турска страна камионите постъпват координирано.
Още на турска страна те се разделят на камиони, които подлежат на фитосанитарен, здравен и ветеринарен контрол и такива, които не подлежат. После влизат при нас, пресичайки границата на терминала за паспортния контрол. В момента там има два терминала и се работи да бъде отворен и третия. Надяваме се до седмица да е готов, защото това беше част от работата, която свършихме, за да може да се ускори работата на границата като цяло, а не само на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).
След това отиват на т.нар. златен гьол, който е доста особена инфраструктура като законодателство и начин на изпълнение. Самият договор за дезинфекция вече предизвика много скандали, а и внимание от Народното събрание. Имаме доста забележки, които в момента подлежат на правен анализ и ще бъдат подадени към органите на реда.
Той трябва ли да остане?
- Там е много особено, защото дали трябва да има, или не дезинфекция, се решава от Центъра за оценка на риска по хранителната верига. Изпратили сме запитване за анализ и становище, но имаме притеснения дали ще получим обективна информация и дали няма намесени интереси отвъд чисто научната и административна работа.
След "златния гьол" камионът отива към 10-те терминала на митнически контрол. Това, което направихме заедно с колегите от Гранична полиция и Агенция "Митници" е 8-и терминал да бъде транзитен, а 9-и и 10-и терминал, които са най-близо до БАБХ, да са за товарите, подлежащи на физически контрол.
Много беше важно да изолираме отделен транзитен терминал, защото камионите, които минават към трети държави се проверяват в държавата по местоназначение. Съответно при нас е необходимо да им се сложи печат и да се приеме такса, и камионът продължава. Досега това беше управлявано по следния начин: камионът или спира отстрани и блокира част от изходящия трафик и възможностите за нормално маневриране, или завива в зоната на БАБХ и съответно от там блокира възможности за управление на опашката. Шофьорът тича до гишетата, чака реда си за административна обработка, плаща си таксите, качва се в камиона и с 1-2 маневри потегля към изхода на граничния пункт.
Ние направихме общи гишета за митнически и транзитен контрол на БАБХ на 8-ми и 9-и терминал, за да може съвместно митнически инспектор и инспектор от БАБХ да обработват камиона. Когато имаме много камиони 8-ми терминал е транзитен, а 9-и и 10-и терминал са за физически контрол. Когато има малко камиони, 9-и е транзитен, а 10-и е за физически контрол.
Трябва да ви кажа, че това което ние заварихме като организация, беше малко като първобитно-общинния строй. Наложи се да въведем редица промени, чрез които да оптимизираме изпълнението на функциите на контрола. За нас остава загадка как са се справяли преди. Отчитайки времето за изпълнение на операциите, стария модел на работа изглежда несъвместим с потребностите, които е трябвало да изпълнява. |
И очевидно хората, които са се намесвали както от страна на БАБХ, така и на външни на БАБХ структури, преплетени с някои ръководни кадри, не са полагали съществени усилия да създадат добър логистичен ред за физическото движение на превозните средства, на документите и на финансовите потоци.
И това е правено целенасочено или от безхаберие и некомпетентност?
- Честно казано, възможно е и двете. Натрапва се изобилие от сведения за умишлено поведение.
Имаме сигнали за вече бивш ръководител на пункта и един вечно боледуващ ръководител в областната дирекция, които продължават да заплашват служителите на БАБХ с това, че "ако работят, ще видят те". Същото поведение се наблюдава и от лица, които не са служители на БАБХ, но си позволяват да отправят заплахи, включително към командировани колеги. Тази синтезирана версия на наративите не може да пресъздаде тормоза, на който са подложени колегите. Според нас ГДГП трябва да отнеме техния допуск до зоната на ГКПП.
Много интересно беше и времето на техните заплахи: "След една седмица се връщаме и ще ви съсипем" - те съвпаднаха с рязката смяна на позицията на една от парламентарните коалиционни сили. Неизбежно си задаваме въпроса: "Те са имали информация, или са го планирали?", т.е. каква е взаимовръзката между тези заплахи, отправени на място, и съответно това, което се разигра на парламентарната сцена от последната седмица и очевидно продължава. |
А вашето обяснение какво е?
- Моето обяснение - след като стана ясно, че ние няма да поддадем на заплахи и опити за корупционно въздействие, преминаха към тотална политическа атака чрез парламента. Може би казусът "Капитан Андреево" винаги е бил политически и винаги е бил прикриван.
Атаката се разви буквално за три дни след като ние обявихме своята непоколебимост, така че няма нищо непредсказуемо.
Само Капитан Андреево ли е според Вас причината за тази атака или комбинация?
- Това е основната причина.
Всичко останало с Македония е прах в очите на обществото, опит да се легитимира мутренското поведение от 90-те. И тези наративи, че "Продължаваме промяната" били толкова некадърни, а това правителство било вредно и трябвало да се свали веднага, са меко казано смешни в контекста на високата оценка, която получаваме от европейските партньори, както по отношение на граничния контрол, така и по отношение на управлението на бюджета.
Дори темата "Македония" да не е истинската причина, хората я приемат емоционално, имат мнение и т.н. Ако трябва да им разкажете това, което променяте на Капитан Андреево какво е и какъв ефект има, как бихте го разказали?
- Капитан Андреево е знаково.
Границата е приватизирана за над 10 години от лицата на мутренското минало, под благосклонния поглед на партията-майка и държавата, която нехае за пропуснати ползи за стотици милиони, компрометиране на България пред ЕС, невъзможност да влезем в Шенген и поемане на неоправдани рискове за здравето на гражданите на цяла Европа.
За съжаление информацията, която може да се предостави е ограничена. Щеше да ни бъде много лесно, ако можехме да кажем всичко, но изглежда, че сведенията, които вече бяха тиражирани от разследващи медии и от коалиционните ни партньори, включително по отношение на ресурса, който е бил канализиран там, отивайки в разни чекмеджета - една голяма част от тях са верни.
И съответно това беше причината ние наистина да бъдем законово и морално задължени да възстановим контрола на държавата.
10 години и 7 министри за тази схема. Ако бях правораздавателен орган, щях да повикам тези 7 министри да им задам въпроса: "Защо сте организирали граничния контрол по този начин? Защо сте затворили очи за възможностите за събиране на публичен ресурс с някакви крайно неадекватни обяснения, че това, разбирате ли, било нормално? Как направихте оценка на собствениците на фирмите и гарантирахте, че имат безупречна репутация?". |
И не по малко болезнените въпроси - "Къде са камерите? Къде са записите? Защо лабораторията и контролът там никога не са докладвали на БАБХ, ами са докладвали на звено, на което не са подвластни по никакъв начин? Как гарантирате прозрачност, предвидимост и проверимост на контрола?"
На кого са докладвали всъщност?
- На Центъра за оценка на риска по хранителната верига.
Остава и въпросът "Защо има лаборатория, без тя да бъде изрично вписана в Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове? Кой е разрешил? Кой е допуснал техни активи? Кой е допуснал техни служители там на място, защото там вече се намесват и други органи?
Службите имат обилна информация. Защо никога не са го поставили под въпрос? Документите са там - отваряш и четеш.
Същото това лице, с което е свързана фирмата, се е явило на отварянето на офертите за отдаване на всички помещения на БАБХ под наем преди 10 години. Същото това лице през друга фирма е собственик на лабораторията. Същото това лице през лабораторията изкупува фирмата, която е взела помещението под наем.
Говорите за Размиг Чакърян?
- Да. Истината е, че трябва да проявяваш съзнателна слепота, за да не забележиш всички тези неща.
Така че "Капитан Андреево" е символ наистина на обгръщането на държавата от структури, чиято мотивация е всякаква друга, но не и държавническа. Тя е изцяло лично облагодетелстване.
Това е типичен пример за схема - така да бъдат направи нещата, че един специален човек да спечели. И те могат, включително бившия министър, който даде интервю, да изказват всякакви твърдения - че той не бил знаел, че това било решение на БАБХ, че то е имало конкурс. Някакви такива чудесии - никой не чул, никой не видял, никой не разбрал. Но начинът, по който е проведена процедурата от 29 ноември 2021 г. насам е очевидно с толкова много нарушения, че няма как да си кажем, че те са били случайни.

Има едни хора, администрация на БАБХ, които са се възползвали от този момент на предаване на властта, за да могат да тласнат договора в посоката, която е трябвало да стане. Дори ако изтича договорът на 1 февруари, това означава, че тръжната процедура трябва да приключи някъде в средата на януари, за да има две седмици за обжалване и съответно да бъде сключен договор с нов печеливш. А той се прави 15 дни по-рано, т,е. практически се елиминират възможностите ние да проведем процедурата както трябва или да решим изобщо да не я проведем.
И всичко, на което ставаме в момента свидетели, е било част от схемата, ние да бъдем тласнати в нея, да бъдем поставени пред свършен факт.
Други фирми явили ли са се тогава преди 10 години на търга?
- Винаги има една фирма, която да подаде т.нар. поддържаща оферта, за да е валидна цялата процедура.
След което фирмата, която трябва да печели, печели с ангажимент за инвестиции с по-висок наем от 2 хил. - 5 хил. лв. и с това завършва първата фаза и тя е блокиране на достъпа на други лица до помещенията.
Защото там е много важно никой друг да не може да стъпи на пункта, за да бъде овладян напълно. Така че с неоснователни аргументи се отдава цялата площ под наем и съответно фирмата става практически разпоредител на пространството. Стигаме до абсурдната ситуация нашите собствени служители на БАБХ да са като на гости. |
Те вече са в помещения, които не владеем ние - те са наша собственост, но не са в наше владение по начина, по който трябва да бъдат. Създаден е първи стълб на монопола.
Във втората стъпка там се появява лаборатория. Как? Защо? Някак си се появява лаборатория на друга фирма. Тази фирма е свързана със същото лице. И тази лаборатория получава акредитация, след което заместник-министър от името на министъра полага подпис на една заповед, в която казва, че тази лаборатория става лаборатория на официалния контрол. Създаден е втори стълб на монопола.
Към онзи момент, с тогавашното европейско законодателство, това е в прерогативите на министъра. Всъщност сега трябва да си давате сметка за нещо - тази лаборатория там не може да прави нищо, ако тази заповед я няма. Може да си купите и 1 000 лаборатории. Първо, за да се създаде каквато и да е лаборатория принципалът все пак трябва да знае и да се съгласи, защото това са чужди активи, но отделно от това и не може да има и преотдаване, защото Законът за държавната собственост изрично забранява преотдаване под каквато и да е форма, включително и при съгласие на принципала. Законът е крайно императивен: Не може да се извършва преотдаване. Няма текст от типа: Не може да се извършва преотдаване, освен ако принципалът не се съгласи.
Появява се по този мистериозен начин лабораторията, бива кредитирана, министърът взема това окончателно решение, заместник-министърът подписва и с това правейки лаборатория за официален контрол, практически позволява да монополизира лабораторната дейност. Чувам някакви обяснения от типа на: "Аз не знаех".
Трябва да ви кажа, че това е абсурдно. Няма начин заместник-министър да подпише заповед от името на министъра и министърът да не знае. Всичко се проверява. Освен това заповеди, които се подават за подпис от името на министъра и са на зам.-министрите, те се проверяват също. Министърът е изразил волята си това да бъде лаборатория за официален контрол, което вече е вторият вектор за монополизиране на контрола там.

И за да могат окончателно да го монополизират, Министерски съвет прави една промяна през 2016г. в Наредбата за ГКПП, в резултат на която блокират възможността да бъдат допускани до границата нови лица, отговорни за товара, които са задължителни по регламент. И се казва, че дейности извън списъка по чл. 34 могат да се включат по инициатива на Агенция "Митници" в съгласуване с Главна дирекция "Гранична полиция".
Такава процедура не е извършена, но само по себе си отпадането на това означава, че на "Капитан Андреево" повече ново лице, отговорно за товара, не може да се появи. Изграден е трети стълб на монопола.
И какво имаме? Имаме един наемател, една лаборатория и само една фирма, която извършва представителството като лице, отговорно за товар.
Много от хората между другото до ден днешен се страхуват и да дават показания. Ние ги приканваме постоянно да дойдат, да отидем в ГДБОП, да си кажат какво се случва или се е случвало.
По договор фирмата-наемател поема и право да извършва дейност, която БАБХ не извършва. И, разбира се, БАБХ решава да не бюджетира средства за заплати за товаро-разтоварна дейност, макар да е изключително доходоносна. Изграден е четвърти стълб на монопола.
После имаме вече отсъствието на камери, за което отново упрекът е както към институционалното безхаберие, което бих казал, че е абсолютно съзнателно, и което се оправдава с несъстоятелни аргументи, включително по време на комисия. Един от народните представители казваше: "Ама то не може да има камери". И няма как да не си зададем въпроса как в кабинките на Агенция "Митници" може, а пък на работните места на БАБХ не може. Ако действително има законова пречка, защо не променихте цели 10 години нормативната уредба? Така ли пазите границата, с оправдания? Обектът се нарича граничен контролно-пропускателен пункт. Контролът е абсолютен императив.
Така че като имаме пълното владение на сградите, лабораторията, лица, отговорни за товара и товаро-разтоварната дейност, практически БАБХ е сведена до едни инспектори, които просто да отидат и да погледнат, ако са го правили. Аз не мога да знам дали са го правили, или не са го правили, при положение, че няма записи на камерите. Надяваме се, че са.
Цялото това нещо 10 години се развива, докато стигнем до повратния момент, в който за съжаление на хората, които са управлявали целия този процес става смяна на властта с нас - "Продължаваме промяната", "Демократична България", изобщо политически сили, които са избрани с мандата да се борят с подобен род схеми.
Какви са ползите в момента от промените, които описахте?
- В момента реализираме над 120 хил. лв. на ден и сезонът е слаб. Започнахме този процес на връщане на държавността там и една от причините да е сега беше, че имаме спадане на трафика и съответно поехме далеч по-малки рискове с овладяването на процесите. Но след 4-5 месеца трафикът ще се удвои - тогава очакваме дневни постъпления между 200 и 400 хил. лв.
Вие вече казахте, че през това място се смята, че е имало и гигантски контрабанден канал за 1,5 млрд. и как е ставало възможно прикриването в тази схема?
- През последните 5 месеца изкарах десетки часове във всякакви служби. Нищо от нещата, които споделихме, за тях не беше тайна, особено когато става въпрос за материалния интерес. Да, отсъстваха детайли как точно е направена схемата, каква е последователността на стъпките, с какъв тип договорни отношения. За всички тези неща е отсъствала пълната информация, така че ние просто завършихме картината.
В рамките на съвместната ни работа се е стигнало до обмен на информация, който ни помогна да разберем, че материалният интерес там е много по-голям от този, който се вижда на пръв поглед - много, много по-голям. |
А за контрабанда на какво говорим? Включително се появи информация, че става въпрос за трафик на наркотици и по-конкретно хероин.
- Министерството и БАБХ не сме хващали наркотици.
Коя пробойна в проверките или затварянето на очи позволява тази контрабанда?
- Мога да изразя хипотеза и тази хипотеза е, че е задължително, за да се случи подобно нещо, трябва лица, отговорни за контрола, да си затворят очите. Имаме разпломбиране и отваряне на камиони, проверка и физически контрол, след което ново пломбиране на камиони. Функционално ангажирани са длъжностни лица от поне две агенции.
В ситуация, в която ние нямаме наблюдение на камери, можем само да гадаем как се извършва този процес. Нямаме абсолютно никакви обективни сведения за това как се е извършвал.
Хипотетично е възможно да е имало камиони, които са минали без никаква проверка?
- Това е големият проблем - когато няма възможност за одитиране, външно, чрез записи, хипотетично е възможно абсолютно всичко.
Ще ви напомня едно интервю от 2013 г. на тогавашния посланик на Холандия, когато става въпрос за Шенген, той казва, перефразирам: "Имате техниката и хората, но докато ставаме свидетели на практики, които са неприемливи, Шенген няма да има". Това не е констатация за пръв и последен път. Това е много стар проблем, за който очевидно не е имало желание да бъде решен.
Заради това ли обвързахте ГЕРБ и казахте, че схемите са покровителствени от тях или има и друга линия?
- Това са едни асиметрични отношения, които стават толкова дълго време. Ще си позволя да цитирам - "10 години и 7 министри". Очевидно е, че, за да не се реши проблемът, при множество въпроси от народни представители, при ноти от страна на посолството, многократно повдигане на темата и от страна на европейските ни партньори, ако този въпрос остава нерешен, явно отсъства политическа воля.
Очевидно е, че обществения интерес не е играл водеща роля.
Кога дойдоха първите заплахи или първо дойдоха предложенията?
- Хората, които управляват този процес, са добре известни още от мутренските години. Те знаят, че само споменаването на имената им вече буди страх. Тяхното съобщение, че се интересуват дали с мен ще се води война или ще бъде мир, отваря и двете възможности: "Ще си рискуваш живота или ще вземеш пари? Или ще си затраеш, или ще си ходиш". Това е смисълът и интерпретацията на посланието, което получих.
Но беше абсолютно недвусмислено, че тук става въпрос за хора, които са над БАБХ, които гледат на себе си като на неподвластни на нищо и че агенцията за тях е просто някакъв инструмент, нещо, което те контролират изцяло. И бяха прави, допреди 6 месеца. |
Аз направих проверка, включително в няколко министерства и агенции, получих предостатъчно потвърждения, че на хора, които са се опитвали да се борят със задкулисието, са им палени жилищата и автомобилите, заплашвани са. Най-накрая винаги са принуждавани да се откажат. И тук подчертавам винаги - няма нито един случай конкретен народен представител или служител да не се откаже.
Тоест да очакваме, че и Вие ще се откажете, ако следваме логиката на статистиката и примерите до момента?
- Опитват се да ни заставят. Очевидно е, че ние няма да подвием коляно и тяхната крайна мярка е бутането на мнозинството.
При така действаща Антикорупционна комисия, без ново ръководство, при прокуратура, която разследва избирателно, какво очаквате да се случи?
- Европрокуратурата и КПКОНПИ трябва да се намесят.
А има ли достатъчно време, защото изглежда много скъсено и в този смисъл, ако сега правителството се смени, промените на "Капитан Андреево" ще останат ли така или смятате, че много бързо ще се върнат схемите към стария формат?
- Искам всеки, който е готов да ни върне в стария формат, да обясни как ще подари отново на един човек паричния еквивалент на 3 детски болници на година. Настоявам за това обяснение.
Защото знам, че има конкретни лица, поне 4 - двама бивши политици и двама настоящи, които работят за това да се върнат нещата по стария начин.
Но аз искам отговор на този въпрос - как той ще излезе и ще обясни защо трябва България да се откаже от 3 детски болници на година.
В момента в разпределението, което сте направили на Капитан Андреево, има ли участие на частни фирми и къде?
- Там извършват дейност т.нар. оператори, които трябва да поемат камионите, да заведат шофьорите до гишето и да им съдействат, да ги насочат към рампата, на която ще бъдат обработени. Ако служител на БАБХ увреди техния товар, то да бъде написан правилно и констативен протокол. В момента са 5 или 6, вместо 1.
Няколко от най-големите немски вериги също вече заявиха желание да регистрират собствени оператори, отговорни за товара, които да отговарят за доставките им за целия Европейски съюз.
Операторите частни фирми ли са?
- По регламент т.нар. оператори, отговорни за товара, са връзката между контролния орган и шофьора/транспортната компания. Ако има някакви неуредици, ако има нещо, което трябва да бъде свършено, той трябва да помогне.
"Капитан Андреево" е единствената граница, на която до 20 май има само един такъв оператор. Сега са 5 или 6 и се администрират от Агенция "Митници" и от Главна дирекция "Гранична полиция", не се администрират от нас.
В момента, в който едно такова лице се заяви в Traces като оператор за тази граница, той си подава заявления към Агенция "Митници", изследва се от Гранична полиция самото лице, фирмата, собственика, неговите служители, те потвърждават че няма нищо пробито, няма криминално досие, и съответно издават допуск на фирмата и на нейните служители за конкретни действия и функции в рамките на ГКПП.

Когато това стане те идват при нас и вече могат да започнат работа - сключват се договори с транспортни компании и от примерно 900 транспортни компании, които оперират между Турция и Европа, единият ще вземе 100, другият 200 или 300 и т.н. Колкото повече фирми са толкова по-демократичен е процесът, а те вече трябва да се борят за тези камиони, а не да ги получават на готово, защото когато има само един оператор, всичко отива при него 100%.
Има ли вече видеонаблюдение?
- За видеонаблюдението имаме проект, направен от държавна институция, не си го измисляме ние, но това, което искаме да направим, е да бъде валидиран от друга държавна служба. Искаме да имаме окончателно правно становище и самият проект да бъде валидиран примерно от ГДБОП.
Аз искам всички да имат камери, без изключение и да записват 24 часа в денонощието - какъв документ, какъв касов бон, какъв товар му е минал през ръцете. За да можем наистина да го направим както трябва, говорим със служби и с правни дирекции, които могат да се произнесат по темата.
Знаете ли дали през последния месец е увеличен броя на заловените пратки с хероин на Капитан Андреево?
- Аз нямам достъп до такива данни, не беше разкрита такава информация и по време на срещата на Съвета за граничен контрол.
Контролът е приоритет номер едно. Направлението за решаване на тази задача е именно това - не трябва да има абсолютно никакъв компромис с контрола, дори обратното - той трябва да бъде завишен. И в интерес на истината финансовият министър на Германия в своето интервю казва, че са изключително впечатлени от постигнатия напредък на България. Това е причината, поради която ние с радост приветстваме и каним и външни професионалисти и специалисти, защото тази мярка маха онзи слой на съмнение, който би останал, ако се правят нещата по досегашния начин.
Какво следва сега като стъпки? Казахте, че готвите пълен сигнал за прокуратурата.
- Всичко зависи от това какво ще стане в парламента. Ако ние успеем да задържим правителството, ще направим всичко възможно така да бъде пренаписано законодателството, че тези схеми вече да са напълно невъзможни.
Другото е камерите, които трябва да сложим навсякъде да снимат в реално време. Надявам се да приключим този процес, защото искам да е необратимо. Сложим ли камерите, вече става много трудно, ще бъде много грубо да ги махнат.
Но със сигурност кабинетът падне ли, срещу нас ще има (казвам нас като имам предвид от мен през проф. Даскалов, до хората там на място - оперативните служители) ще има пълна наказателна акция и тотален тормоз по всички възможни направления. Абсолютно всички ще бъдат впрегнати. Очаквам КПКОНПИ и прокуратурата да се задействат по отношение на мен и да изиграят ролята на бухалка. |
Няма да простят дори и на цената на паднал кабинет?
- Кабинетът затова трябва да падне и те не искат това да се размине. И ще се върна пак на онзи въпрос какво е Капитан Андреево.
"Капитан Андреево" е войната между мафията и хората, които искат България да влезе в Европа. В момента България не е в Европа.
За хората, които виждаха някаква надежда, това ще бъде последният удар и очакваме заминаване на точно тези хора в активна възраст, които искат да строят, да градят, да направят нещо, които виждаха промяната. За тях ние сме последният бастион и последната надежда. И между другото това всички го знаят, дори и опозицията няма абсолютно никакви илюзии по въпроса.
Но за статуквото само едно има значение: "Ние си искаме схемите, искаме си парите и каква цена ще плати България като отлив на човешки капитал и като разрушена репутация, нас не ни интересува".