Станислав Секриеру, анализатор: Молдова я очаква дълга политическа и икономическа война с Русия

|
Станислав Секриеру е изследовател на руската външна политика и политика за сигурност в постсъветското пространство, проточилите се конфликти, отношенията на Русия и ЕС и тези на Брюксел с държавите от Източното партньорство.
От 2018 г. е старши анализатор в Института на Европейския съюз за изследвания в сигурността - базирана в Париж агенция на ЕС в рамките на Общата политика за сигурност и отбрана, изследваща и анализираща политиките в сферата. EUISS е учреден в сегашния си вид в началото на века, като наследник на сходна агенция на Западноевропейския съюз.
"Дневник" разговаря със Станислав Секриеру за последиците за Молдова от войната в Украйна, отношенията ѝ с ЕС и ефекта на ставащото върху замразения конфликт в Приднестровието - непризната територия по молдовската граница с Украйна, в която има руски войски. Секриеру беше в София за първото издание на "Дебати за Европа".
С някои от тези теми той участва миналата седмица в дискусия за желаещите да се присъединят към Европа държави като част от събитието Debates on Europe 2023.
Докато говорим, ЕС постигна споразумение в основни линии за нов пакет санкции срещу Русия. Като се имат предвид изникващите различия сред държавите-членки на ЕС, възможно ли е да е последният?
- Не, не мисля, че е последният. Пакетът въвежда някои нови ограничения, но също така се опитва да затвори вратичките. И както можем да очакваме, Русия ще се опита да разработи нови стратегии за избягване на санкциите. Така че вероятно следващият пакет ще включва нови ограничения, но в същото време ще се опита да затвори новите вратички, които ще открием. Има известно движение към новите сектори, като диамантите. Някои гласове се опитаха да повдигнат въпроса за ядрената индустрия и може би ще има още място за затягане на санкциите във финансовия сектор, банковия сектор.
Но в момента също трябва да признаем, че в този момент това, което има значение, е изпълнението. Дебатът е както вътре в ЕС, така и сред държавите - членки, как да се прилагат санкции и да се изпрати посланието, че сме сериозни. Ако погледнем поуката от санкциите, въведени през 2014-15 г. и след това, и някои разследвания, които бяха публикувани за това как не сме много успешни в прилагането им, изпращаме грешен сигнал на Русия, че публично обявяваме санкции само за да задоволим обществеността или определени сегменти от обществото.
Да се мисли за следващите санкции, за да затворим новите вратички Това не се ли превръща в игра на котка и мишка с Русия?
- Да, но винаги е така. Когато въвеждате санкции, започвате с очакването, че набелязаната държава ще се опита да ги избегне. Открие ли се механизмът за избягване сравнително бързо, се затваря възможността за избягване. Това е постоянна игра. Предстои още работа.
Друга тревога за ЕС идва от Молдова. Напоследък Молдова и Украйна казват, че има руски дестабилизационен сценарий или дори сценарий за преврат с изпратени от чужбина хора. Русия казва, че ще има операция под фалшив флаг от името на границите на Молдова. Наистина ли се случва нещо, или това е просто игра на обвиняване?
- Първо, залозите в Молдова се увеличиха драматично след пълномащабното нахлуване в Украйна, най-малко поради две причини. Молдова се превърна във важен транзитен маршрут за украинско зърно и друг износ към румънските пристанища на Черно море или Дунав и оттам - към Азия, Близкия изток или пазарите на Субсахарска Африка.

ISW: С информационните операции срещу Украйна Русия прикрива провалите си
Второ, Молдова стана важен източник на свободен износ на дизел за украинската армия. От гледна точка на Москва би било хубаво или да поемете контрола над Молдова - а това беше голяма вероятност миналата пролет, когато руските войски настъпваха в южната част на Украйна - или ако не можете по военен начин, опитвате да дестабилизирате и да накарате свои подставени лица да съсипят Молдова отвътре.
Военният сценарий не проработи, тъй като украинците дадоха отпор, и Русия се опита от края на пролетта през лятото на миналата година да дестабилизира ситуацията в Молдова и да овласти политическите си подставени лица отвътре. Така фокусът се прехвърли отвън навътре.
Русия въведе търговско ембарго за плодовете и зеленчуците от Молдова през септември. А през октомври значително намалихме доставките на газ. Но за България това не е ново, и тя имаше проблеми.
Трето, Русия насочи пари за подкрепа на протестите, организирани от избягали олигарси. Така че виждаме смесица от политическа и икономическа война срещу Молдова с цел дестабилизирането ѝ.

Москва удари Украйна по въздух, Молдова събра осколки от руска ракета
Ако ме питате дали казаното от президентите на Украйна и Молдова е вярно, не бих се изненадал, ако се правят подобни планове за дестабилизиране на Молдова отвътре. Видяхме опитите за дестабилизиране на Молдова през втората половина на миналата година. И в момента, в който Молдова промени правителството (на 13 февруари - бел. ред.), протестиращите отново бяха изкарани на улицата, след като демонстрациите бяха спрели през декември миналата година. Така че ще видим възобновяването на руските дейности за пореден опит за дестабилизиране на Молдова. И не мисля, че ще спре.
Молдова трябва да бъде подготвена за дълга политическа и икономическа война на Руската федерация. За целта може по-добре да се подготви за тези атаки, включително с трупане на газови запаси, така че Русия да не може да играе същата игра с енергийния лост.
Казахте по време на събитието, че новата помощ на ЕС за отбраната на Молдова, е равна на нейния военен бюджет за година. Ако е толкова лесно за ЕС да предостави средства колкото ресурсите на Молдова, това означава, че и капацитетът ѝ за подготовка е малък.
- През изминалата година Молдова оцеля до голяма степен благодарениe на огромна международна подкрепа, финансова, преди всичко политическа и дипломатическа. Голяма част дойде от ЕС, държавите-членки на ЕС и Съединените щати. Сега задачата е да се помогне на Молдова да преодолее този труден етап и сама да се изправи на крака.
Основната цел не е да се разширява тази помощ и да се изпомпват ресурси безкрайно; целта ни е да направим Молдова по-силна отвътре.
Например предоставеното от ЕС в отбраната е шансът на молдовската армия за първи път от 30 години да модернизира несмъртоносното си оборудване, комуникациите, да подобри киберзащитата, логистиката, много други способности. ЕС е важен канал за развитие, чрез който се насочват ресурси за инфраструктура, енергийна инфраструктура в Молдова. Това помага за справяне с проблемите и свързаността, тъй като търговията миналата година с Румъния, непосредственият съсед от ЕС, се е увеличила с 50%. Инфраструктурата не е подготвена за такива големи обеми търговия.
Цялата тази помощ, която Молдова получава от ЕС. Промени ли се вече или вече се променя? Отношението на Молдова към ЕС?
- Молдова става все по-проевропейска. Знам, че имаше голяма, но може би не достатъчно критична маса. защото Молдова бе разделена известно време и виждаме това в резултата от изборите. Има много двигатели, които оформят мнението на молдовците за Европейския съюз. Помощта е едно, получаването на статут на кандидат и вероятно насърчаването на надеждата, че един ден Молдова ще се присъедини, е друг. Много молдовци, живеещи в ЕС, виждат със собствените си очи какво представлява ЕС. Така че помощта е от решаващо значение. Тя може да оформи мненията, но не е единственият фактор, който влияе върху отношението на местното население към Европейския съюз.
Очевидно руската дезинформация беше негативен фактор, който се опитваше да оформи по негативен начин мнението на молдовците, особено рускоезичните. Но последното проучване на общественото мнение, което проверих, публикувано от Международния републикански институт, показва, че 63% от молдовците подкрепят започването на преговори и присъединяването към Европейския съюз.

Заплаха от Русия, помощ от ЕС: Молдова се защитава от "енергийното оръжие" на Путин
Имат ли молдовските власти инструменти да повлияят на мнението на онези, които не са системно проруски настроени, но са ядосани? В цяла Европа някои хора не са за войната, но бяха недоволни от проблеми като енергийните принцове и протестираха. Не е ли вярно и за Молдова - че някои протестиращи се страхуват, загрижени са, искат мир, защото смятат, че това ще подобри живота им.
- Да, не всички, които са излезли на протест, са проруски настроени, както и недоволството от сегашното правителство не е автоматично проруско. Особено ако погледнете как се справи молдовската икономика миналата година - беше тежка година и за гражданите, където сметките за газ се увеличиха четири пъти, сметките за електричество се увеличиха, те увеличиха инфлацията и цените на храните - трябва да признаем, че това е фактор.
Какво направи правителството най-напред? Видяхме, че се опитва да общува не само на румънски, но и на руски. Опитваше директно да достигне до гражданите и да обясни ситуацията, какво прави и как се опитва да реши даден проблем. Второ, благодарение на външната помощ, правителството успя да помогне на най-уязвимите хора, за да укроти недоволството им или да реши проблемите.
Затова правителството насочи големи ресурси, за да компенсира увеличението на цените за електроенергия и газ за най-уязвимите групи. Ако погледнем напред, фермерите също може да са недоволни, без да са непременно проруски, тъй като трябва да започнат пролетните работи. Имаме нужда от дизел, който е скъп, имаме нужда от торове, които също много поскъпнаха. Това е важен и даващ прехраната на много хора сектор. Правителството трябва да отговори на нуждите на този сегмент, който вероятно лесно може да бъде мобилизиран от руски подставени лица в Молдова, като се основава на много истинско недоволство.
Смятате ли, че войната увеличава шанса за решаване на проблема с Приднестровието? Да кажем, например, поради отслабване на позициите на Русия в постсъветското пространство. Или напротив, прави решението още по-малко вероятно през следващите години?
- Мисля, че изходът от войната ще даде отговор. За една година имаше промяна на статуквото в и около Приднестровието. Първо, границата между фактическото Приднестровие и Украйна е затворена от Украйна по отбранителни причини. Всичко, което влиза и излиза от Приднестровието, ще минава през същинска Молдова.
Така че до известна степен молдовските власти имат надмощие в отношенията с Приднестровието, когато става въпрос за внос и износ.
Заради динамиката на войната зависимостта на Приднестровието от европейския пазар миналата година също се увеличи. Това също дава на Европейския съюз определен капацитет да използва за влияние. Освен това: използването на енергийния лост от Русия срещу Молдова принуди Молдова да намери алтернативни източници. Това не беше само по отношение на газа, но и на електричеството, което беше един от лостовете за влияние на Приднестровието над Молдова, тъй като внасяше 70% от електроенергията за собствените си нужди от централа в Приднестровието. Тъй като Молдова инициира синхронизирането с континенталната европейска мрежа и проекта за директна междусистемна връзка с Румъния в перспектива, Приднестровието, заедно с Русия, също може да загуби електроенергийния лост. Виждаме не особено благоприятно положение за Приднестровието.
В този момент е изключително важно властите да поддържат стабилност и да продължат да насърчават тази динамика, в която Молдова е по-малко податлива на енергиен шантаж, независимо дали идва от Русия, независимо дали е съвместно Русия и сепаратистките власти в Приднестровието.

Шефът на службите в Молдова: Има "много висок риск" Русия да нападне Приднестровието
Но в същото време Молдова може да използва този икономически лост, за да интегрира бавно де факто Приднестровието в икономическото си пространство. Ако искат да изнасят, очевидно трябва да се регистрират като юридическо лице. А ако искат да изнасят и внасят, трябва да спазват определени процедури, защото Молдова подписа Споразумението за дълбока свободна и всеобхватна търговия с Европейския съюз. Така че по някакъв начин бавно въвеждане на тези европейски практики и норми и разширяването им към икономическите агенти, активиращи се в региона на Приднестровието.
Но цялостното решение ще зависи много от това как ще завърши войната в Украйна. Кой печели? Кой в крайна сметка ще спечели и как? Ако това е Украйна, как ще се отрази на вътрешната политика в Русия? Недвусмислена победа ще доведе до известно отслабване на централната власт в Русия и може да създаде възможности за мирна реинтеграция.