Иво Константинов, AmCham: Има и благоприятен сценарий за България от митата САЩ-ЕС

Иво Константинов е директор на представителството на AmCham във Вашингтон. Преди това той бе икономически съветник и търговски аташе в посолството на България в САЩ. Дейността му е свързана с енергетика, външна търговия, улесняване на търговските отношения, насърчаване на инвестициите, развитие на ИТ сътрудничеството, селско стопанство, аутсорсинг и обмен в научноизследователската и развойна дейност, трансфер на технологии, както и върху популяризиране на туризма, транспорта и разширяването на бизнес партньорствата между двете страни.
|
През 2022 г., когато започна възстановяването от шока от пандемията от COVID-19, износът на американски стоки за България е за 381 млн. долара, а вносът на български стоки в САЩ е за 496 млн. долара. Защо е тази разлика между вноса и износа и в кои пазарни ниши смятате, че можем да изнасяме повече стоки през тази и следващата година?
- Данните за 2024 са дори още по-значими - 1.5 млрд. щ. д. износ от България спрямо малко под 0.5 млрд. щ. д. внос от САЩ у нас). Това нарежда САЩ на едно от първите места като експортна дестинация на България за извънобщностни и несъседни пазари (в някои години и първи експортен пазар за нас).
Разликата се дължи на няколко фактора:
- Конкурентното ценово предимство на България на американския пазар в някои области като млечните продукти, машинните компоненти и облеклата;
- Интегрирането на производствени мощности на базирани в България на значими американски и мултинационални компании във веригите им на доставки, като ADM, Sensata Technologies, IKEA, и др.
- Традиционни индустрии, в които България е световен лидер и почти няма аналог и конкуренция на американския пазар, като етеричните масла, ориенталския тютюн и коктейлните череши например;
- Придобивания, които автоматично внедряват българско производство на американския пазар. Примерът тук е от Mondelez, които придобиха Chipita и техните продукти са налични в Америка;
- И не на последно място, успешни проекти по пазарно навлизане, като това на прекурсорите ни за ветеринарни препарати и фуражни добавки, изкуствените диаманти за почистване на повърхности и овчите сирена.
Българската общност в САЩ, която наброява над 500 хил. души първо и второ поколение емигранти, също оказва немалка роля върху стокообмена през потреблението си на български храни, внесени от нашата страна и споделянето им с американските си приятели.
Друг фактор са и установяването на американски дружества с производствена база в България, каквито са примерите с високоразделителните оптични камери (Флорида - Казанлък), роботите за полупроводниково производство и роботи за индустриално и военно приложение (Бостън - Пловдив) и други.
По въпроса с неоползотворения експортен потенциал на България за САЩ, такъв сме идентифицирали в няколко индустрии, в които страната ни се представя много добре на международните пазари, но е сякаш пасивна спрямо Америка.
Тези стоки включват катодната мед, велосипедите (в т.ч. електрически, които имаха своя "бум" по време и след пандемията 2020-2022 г.), и нишови наши витринни стоки - козметика и билки, за чието промотиране е нужно обаче инвестиции и работа в техния маркетинг, за да станат по-видими и да пробият на пазара. |
Значителен е потенциалът за засилване на продажбите и на вече изнасяни за САЩ стоки, в които обаче не се влага в задължителните за конкурентния и наситен американски пазар мерки по предизвикване на интерес и придобиване на клиенти. Екипът на Американска търговска камара в България от години адресира тези области с висок потенциал.
Това е сред основните задачи на офиса ни в САЩ - да подпомага български компании за тяхното пазарно навлизане, както и да промотира България като инвестиционна дестинация пред американски компании.
Тази задача е важна, особено в контекста на новата американска администрация, и слогана Америка да стане по-силна, по-сигурна и по-просперираща. В който слоган България не само трябва да се разпознае, но и да направи нужното, за да може да заздрави двустранните отношения в контекста и на трансатлантическата икономика.
С какви предизвикателства се сблъскват българските компании, които имат намерение да развиват бизнеса си в САЩ?
- САЩ са изключително гостоприемен пазар от регулаторна и (все още) гледна точка на митнически режими. Малко са стоките със забрани, тарифни и нетарифни ограничения и тежък регулаторен лицензионен режим. Дори храните, козметиката и хранителните добавки например се изнасят за САЩ на принципа на саморегулирането - доброволното спазване на наличните изисквания и проверка по оценка на риска.
При храните, например, американските регулации не са по-строги от тези в ЕС - българските производители са вече подготвени със съответствията си в по-голямата си част.
Трудното на американския пазар обаче, е наситеността му и силната конкуренция, при което за осъществяване на продажби е необходимо търсенето да се стимулира чрез маркетинг. Това е пазар, на който има цена за "придобиването на всеки клиент", платена през маркетинг и промоционални усилия. В САЩ разходите по придобиването на клиента, каквито винаги има, са за сметка на българския износител, и много рядко и почти никога, на американския му партньор.

От бърбън до мотори – търговската война през Атлантика е обявена, как отговаря ЕС
Американската икономика по отношение на външната търговия е сравнително затворена и това шокира българските фирми, които за пръв път се сблъскват с нея и са настроени с очакванията за космополитна и отворена среда.
България и нов продукт е по-добре да се представят при първоначалните контакти като европейски, защото както ние не можем да изброим всички 50 щата на Америка, така и американските бизнес партньори не винаги правят разлика между различните държави в Европа. |

Друго предизвикателство е липсата на последователни дългосрочни мерки за експортно насърчаване и популяризация на макар и няколко български приоритетни стоки с голям експортен потенциал и качества.
Какви бизнеси от България имат интерес да се позиционират на пазара в САЩ?
- Най-често при потребителските стоки това са индустрии с високоразвити производствени и технологични линии генериращи свръхпроизводство, за които европейския и другите близки пазари са тесни - млечните произведения, хранителните добавки, козметиката и мебелите.
В технологичния сектор драматично се увеличи нуждата български аутсорсинг компании за софтуерна разработка да намерят реализация на услугите си в САЩ поради излишъка от капацитет, голямото световно предлагане на тази услуга от нови играчи на този пазар, като Виетнам и Колумбия, и наближаването на края на един 20-годишен цикъл, в който ние бяхме ценово конкурентни на този световен пазар.
Продуктовите ни софтуерни компании също са силно активни по навлизане на пазара в САЩ, като са с по-голям потенциал за реализация от чисто разработващите софтуер традиционни аутсорсинг играчи.
Комерсиализирането на Космоса подпомага цяла нова високотехнологична индустрия да се развие и да постави България както на картата на Земята, но и в небесата.
Как представителството на Американската търговска камара в САЩ съдейства на бизнеса от България?
- AmCham - както сме известни по света и у нас, има един от петте офиса на други Американски камари, които работят в САЩ. Другите са Великобритания, Виетнам, Египет, както и обединение на Скандинавските камари. Но ние сме единственият, който предлага бизнес услуги по пазарно навлизане.
Инвестицията преди четири години в представителство, занимаващо повече с бизнес и по-малко с търговска политика и протокол, се оказа с изключителен потенциал, защото запълва необслужвана нишата от търсене на услуги по пазарно навлизане не само в България, но и в цяла Европа.
Днес търговското ни дружество в САЩ е пълнокръвна дъщерна компания за споделени и изнесени услуги по пазарно навлизане на български и европейски компании на американския пазар, както и технологичен трансфер. С широкия си екип, координиран от Вашингтон и намиращ се и на двете крайбрежия и в средата на САЩ, предлагаме съдействие, което на местен език се дефинира като "soft landing" или "меки услуги".

То включва регистрация на фирма, откриване на банкова сметка, насоки за видовете визи, съответствия с Агенцията по храните, избор на счетоводител и адвокат и др. "Твърдите" ни услуги, които са ни основен бизнес, са цялостен проектен мениджмънт по навлизане на пазара - от избор на подход и регион на САЩ през продуктова разработка до идентифициране на партньори, връзки с купувачи и разработване на продажбени канали, както онлайн, така и физически. |
Кои са предпочитаните нишови и нискобюджетни канали за навлизане на бизнеса?
- При продажбата на технологии и услуги в САЩ една навлизаща компания трябва да е изключително изобретателна в подхода си да привлече интереса на американската аудитория за работа с партньори, които те не са срещали досега или не са им били препоръчани от някого.
Съветваме технологични компании как да възприемат ролята на инвеститори, да се внедряват в университетски акселератори, да разменят клиентелата си с потенциален клиент, да осигуряват разсрочено плащане, финансиране, разширение на партньор в Европа, достъп до средства от ЕС срещу възлагане на работа.
Има изненадващи и оригинални продажбени канали, някои от които са неразработени дори и от местната конкуренция, като мрежата от етнически и емигрантски училища, операторите на вендомати (особено в отдалечени райони и острови), хранителни камиончета, лицензиране и брандиране под марката на клубове по интереси, етнически и полови малцинства, зареждане на корабни екипажи и фермерски пазари. В случая с потребителски стоки, акселератори, да разменят клиентелата си с потенциален клиент, да осигуряват разсрочено плащане, финансиране, разширение на партньор в Европа, достъп до средства от ЕС срещу възлагане на работа. |
Какъв очаквате да бъде ефектът върху България от мита на САЩ срещу ЕС?
- Предстои да видим какви точно ще са те и дали ще са последната дума на администрацията във Вашингтон, за която те често са по-скоро похват за предизвикване на реформи и нужни промени у търговските им партньори, както и средство за укрепване на преговорни позиции. Опитът ни от предишната администрация на Тръмп между 2016 - 2020 г. беше, че много малко български бизнеси пострадаха от тогавашната размяна на наложени мита между двата блока (с малки изключения при стоманата, кравето сирене и алуминия).
Съществува възможност да се развие благоприятен за нас сценарий, при който вериги на доставки ще се пренасочат от Китай към запазили производствения си капацитет държави в ЕС като България, особено в сферата на машинните компоненти и консервираните храни. Това ще е желан процес на nearshoring, за който AmCham Bulgaria говори от годините на пандемията.
Защо българският бизнес да опитва в момента да търгува със САЩ или да инвестира в американската икономика, когато регулаторно и законодателно тя е изглежда в нестабилно положение и има твърдения за зараждане на световна тенденция за търсене на алтернативи на този на американския пазар?
- Въпреки новините, идващи ежедневно от САЩ и от администрацията на президента Тръмп, въпреки усещането за коренна промяна в отношенията между САЩ и ЕС, САЩ ще продължат да бъдат най-големия потребителски пазар в света. Известно е правилото, че ако един продукт или услуга са успели в САЩ, те стават глобални.
Освен това за някои зрели продукти и услуги, в които реализираме свръхпроизводство, просто няма алтернатива освен разширение в САЩ. Всъщност регулаторно САЩ ще продължат да бъдат напълно предвидим партньор и рестрикциите по отношение на съответствията и лицензионните режими под сегашната администрация във Вашингтон по-скоро ще намаляват и падат.
Смятате ли, че българите искат американски стоки, както настоява администрацията - да се купува повече произведено в Америка?
- САЩ имат ограничено пазарно присъствие и експортни продажби у нас на стоки за крайно потребление (храни и напитки) не поради липсата на интерес и търсене - усилията на колегите от Търговския отдел към Посолство на САЩ се материализират от навлизане на американско уиски, меса и други продукти.
В България има индустриално внедряване на машини и технологии, именно заради доброто име на американските машини и оборудване. Трябва да отчетем факта, че нашият пазар е малък за нуждите и плановете на големите корпорации в САЩ, който би увеличил интереса им. Често се сблъскваме с липса на отговор и интерес от големи и средни американски производители към кандидати за внос на тяхно оборудване у нас.
С реализацията на конкретни действия за диверсификация на енергийните източници през последните 3-4 години, навлизането на американски енергийни суровини (газ, в т.ч. ВПГ, и нефт) и на американски енергийни технологии (компресорни станции, дигитализация в енергетиката, както и проекта за изграждане на Блокове 7 и 8 на АЕЦ "Козлодуй"), показват ясната ориентация на България към САЩ като надежден партньори в индустриално и високотехнологично отношение.
Хубаво е да вземем пример от Полша и нейното развитие през последните 15 г.
Пресилено би било да се каже, че САЩ не изнасят за България достатъчно поради някаква митична "деиндустриализация" на американската икономика (широко разпространен популярен наратив тук), но все пак преструктурирането на водещите отрасли на американската икономика определено също оказва влияние. |
Заради чувствителността на новата американска администрация към търговските дефицити е важно да се гледа на икономическите отношения като на повече от търговски стокообмен, особено в контекста на текущата динамика между ЕС и САЩ в сферата на търговската политика. САЩ са с много по-конкурентни позиции както у нас, така и в Европа, в износа на услуги, приходите от лицензи и консултантски дейности, продажбата на федерални дългови инструменти и самото ползване на американския долар като разплащателно средство.
Противно на засилващото се усещане в някои среди във Вашингтон, в общ план платежният баланс, както между България и САЩ , така и между ЕС и Америка, е взаимноизгоден.
Офисът на Американската търговска камара във Вашингтон е единственият, който предлага бизнес услуги по пазарно навлизане. Основна задача на офиса в САЩ е да подпомага български компании за тяхното пазарно навлизане, както и да промотира България като инвестиционна дестинация пред американски компании.