При затруднение с кредита - предоговаряне, разсрочване, нов заем

Предоговаряне, разсрочване, отлагане на вноските, рефинансиране - това са част от подходите, които банките могат да предложат на клиентите си, изпаднали в затруднение да обслужват кредитите си. Това разясниха пред БНТ Димитринка Гринко от Асоциацията на колекторските агенции и Тихомир Тошев от "Кредит център" по повод обществената дискусия около финансовите затруднения на убитото в Пловдив семейство.
По думите на Тошев банките често дават разросчване на дълговете от 3 до 6 месеца, което е облекчение и не натоварва потребителя с такси и наказателни лихви. При изтеглени няколко малки заема, които в съвкупността си вече тежат на домакинския бюджет, вариант е и изтеглянето на нов по-голям при по-благоприятни условия (например за по-дълъг период и с по-малки вноски), с който да се покрият по-малките, каза той.
Гринко посъветва хората когато изпаднат в затруднение, да не спират да търсят контакт с кредитора си, защото, ако се крият, проблемът не се решава. Обратното, банката също е заинтересована да предложи решение, ако човек е затруднен или е останал без работа, така че заемът да продължи да се обслужва.
След няколко неплатени вноски клиентът влиза като лош длъжник в централния кредитен регистър и си отрязва възможността за рефинансиране от друга банка, посочи Тошев. Процедурата оттук нататък той описа така: банката предава кредита на колекторска агенция, от която очаква да събере вземането в рамките на 3-6 месеца. Ако това не стане, вземането се връща към банката, която започва съдебна процедура и събирането се възлага на частен съдебен изпълнител. През целия този процес вземането нараства по-бързо заради таксите за съдебни и административни разходи и заради наказателните лихви.
Димитринка Гринко успокои, че няма опасност изневиделица заради дългове да бъде блокирана банкова сметка на длъжника, включително и тази, по която си получава заплатата. Блокиране на банкови сметки може да стане само след запор, а той пък се налага едва след като съдът се произнесе по случая, обясни тя. Съдебният изпълнител уведомява за това предварително длъжника и неговия работодател. "Няма как да стане без уведомление", каза Гринко.
"Когато ни се обадят от колекторска агенция, трябва да изискваме информация за какво задължение ни се обаждат, да осъзнаем имаме ли го, или не сме съгласни с някаква част от него, да уведомим колекторската фирма. Веднага трябва да се отиде в съответната финансова институция или мобилен оператор и да се заяви, че има разминаване в информацията за задължението", даде друг съвет Тошев. "Задължените трябва да са водещата страна в тези разговори", повтори той.
Според експертите има леко увеличение на задълженията на потребителите, но има и подобрение в културата на плащане. "Хората вече не избират да си купят нов мобилен телефон, а по-скоро предпочитат да си покрият задълженията", каза Гринко. "Много хора видяха минусите на това да вземаме едни пари, които не са ни били много нужни", допълни Тошев.
Според неговите наблюдения лоши кредитополучатели най-често стават хората, които не са свикнали да спестяват.