Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн (графика)

Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн (графика)

Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн (графика)
Associated Press
Само 10.5% от предприятията в България са продавали своите продукти и услуги онлайн през 2016 г., показват данни от изследване на Националния статистически институт (НСИ) за информационното общество в предприятията през 2017 г.
Реализираният оборот от интернет търговия е едва 5.4% от общия оборот на предприятията. Относителният дял на тези, които осъществяват продажби онлайн, е 8.9% при едва 2.1% предприятия, използващи съобщения от автоматизиран обмен на данни.
По-голямата част от предприятията, които продават по интернет правят това чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение ( 88.6%). Същевременно малко над половината от фирмите имат собствен сайт (50.8%). Най-често на сайтовете си компаниите предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%) и поставят препратка към профила си в социалните мрежи (34.2%). Само 26.2% предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги. Общо 26.9% от търгувалите онлайн използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.
Най- много интернет продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19%).
Наблюдава се и ръст на относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн. През миналата година това са сторили 13% от тях, което е с 2.3 процентни пункта повече в сравнение с 2015 г.
Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия - 22% от тях извършват покупки по интернет, а 18.5% продават стоки или услуги онлайн.
Данните на НСИ показват и малък дял на предприятията, които използват т.нар. "облачни" технологии за оптимизирането на бизнес процесите си – 8% през 2017 г. Основни потребители са големите предприятия с над 250 заети (28.6%).
Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (72.7%), съхранение на файлове (67.6%) и хостинг на база данни (57%).
Малко по-активни са компаниите при използването на социалните мрежи – 34.4% през тази година.
Предприятията използват социалните мрежи основно за подобряване на имиджа - своя или на пазарния продукт. 71.7 на сто от тях са използвали социалните мрежи за реклама и промоции, 61.2% - за получаване и отговаряне на мнения и въпроси от клиенти, а 36.7% - за сътрудничество с бизнес партньори или други организации. Най-малък е делът на предприятията, които включват своите клиенти в разработването или обновяването на стоките или услугите (17.3%).
Повече данни вижте в разработената от OLX и "Дневник" интерактивна карта OLX география. Тя показва потребителската активност по области и най-търсените стоки за месеца, както и най-предлаганите от продавачите стоки и услуги. В мобилната версия за по-удобно ползване виждате най-търсените категории стоки по области.