Може ли да очакваме, че заради конюнктурата на пазара компаниите, желаещите да се качат на борсата, ще предпочетат по-скоро вторично предлагане, отколкото набиране на свеж ресурс?
Може ли да очакваме, че заради конюнктурата на пазара компаниите, желаещите да се качат на борсата, ще предпочетат по-скоро вторично предлагане, отколкото набиране на свеж ресурс? Доколко това ще се отрази на плановете им?
Мирослав Стоянов, директор отдел "Инвестиционно банкиране", "Елана трейдинг"
Практиката ни в "Елана трейдинг" с времето е разделила клиентите, стремящи се към публичност, на два типа. Клиенти, които имат желание да привлекат финансов ресурс за осъществяване на инвестиционните цели на компанията или на личните такива, било чрез увеличение на капитала или чрез продажба на съществуващ дял, и клиенти, които желаят единствено допускане до търговия на акциите на дружеството с цел получаване на реална пазарна оценка, привилегировано данъчно третиране при продажба на притежавани акции и реализация на печалба, безплатен рекламен ефект и др.
Моментната конюнктура на нашия пазар в общия случай не би следвало да ориентира компаниите, желаещи финансов ресурс, към еднозначно допускане на акциите им за търговия поради факта, че идеята за преминаване към публичност е първоначално породена и свързана с привличането на ресурса. Обикновено тези компании са достигнали до капиталова структура, която донякъде е изчерпала възможностите си за привличане на кредитен ресурс. Същевременно разрастването им в бизнес сферата, в която оперират, изисква допълнителни инвестиции. Допускането до търговия не би допринесло за реализацията на тези инвестиции, следователно би било излишен ход.
Иван Цолев, финансов анализатор, отдел "Инвестиционно банкиране", Обединена българска банка
В периоди на несигурност и криза на доверието вложенията на институционалните и индивидуалните инвеститори във високорискови активи, каквито са акциите, спада драстично. Това прави изключително трудно привличането на свеж ресурс чрез първично предлагане на акции поради факта, че в такъв момент сигурността на инвестицията се превръща в основен фактор, при което инвеститорите биха предпочели добре установени, ликвидни и познати компании пред дружества, които тепърва ще се доказват и търгуват на борсата.
При съществуващата в момента неблагоприятна конюнктура на пазарите на акции в световен и национален мащаб компаниите биха могли да използват вторично предлагане на акции с цел придобиване на публичен статут и положителен имидж пред своите бизнес партньори и пред инвеститорите. Това би подобрило прозрачността за дейността и финансовите резултати на дружеството и би повишило доверието сред инвеститорите към него, което би съдействало за успешното привличане на допълнителен свеж ресурс в бъдеще, когато пазарната конюнктура стане по-благоприятна за първично предлагане на нови акции.
Отлагането на първично предлагане би се отразило отрицателно на инвестиционните планове и стратегии на компаниите, които разчитат на външни ресурси чрез емитиране на нови акции особено ако нямат алтернативни форми на финансиране.
Преслав Китипов, началник "Борсови операции", "ЕФГ секюритис България"
Наистина несигурността на пазара към момента принуди доста водещи мениджъри да предложат на своите клиенти отлагане на планираните емисии. Независимо дали става въпрос за увеличение на капитала или за продажба на дял от настоящия, успехът зависи от два основни фактора. На първо място, това е оценката на компанията и по-скоро консенсусът между инвеститори и мениджмънт. На второ място, пазарните настроения и моментният тренд са от водещо значение за добавената премия, а именно дали тя ще е за мажоритарния собственик или за инвеститора. Не е тайна, че към днешна дата компания, която иска да привлече допълнителни средства, следва да помисли изключително в посока към премия за инвеститорите. При увеличение на капитала, или т.нар. привличане на свеж ресурс, компанията като такава би имала значително повече ползи, което дава и отговор на поставения въпрос.