Кои са актуалните проблеми на капиталовия пазар с разкриването на информация и прозрачността?*
Огнян Донев, изпълнителен директор на "Софарма"
За прозрачността на публичните дружества е важно желанието на мажоритаря, защото в България повечето дружества са с такъв. Но е важно и обратното, инвеститорите да изберат основния собственик. На БФБ-София още не се вижда разграничаване на компаниите по повод на качеството на мениджмънта или отношение към миноритарните акционери. Например някои компании имат разлики от десетки проценти между неодитираните и одитираните резултати. Много компании прилагат практики, при които акциите им трябва да струват стотинки на следващия ден, но това не се случва, което показва, че има гадаене у инвеститорите, но това трябва да си остане като тяхно право. Това, което ни стресира, е уведомяването в срок от 5 дни на сделки на управляващите с управляваните дружества. Границата от 5 хил. лв. е твърде ниска. Предложението ни е информацията да се предоставя на определено число от месеца.
Бистра Илкова, изпълнителен директор на БФБ
Институцията, която представляваме, продължава да бъде място, където има максимално количество информация за публичните компании. Разбира се, винаги има какво да се желае. В най-кратък срок предстои единна входна точка за оповестяване на информация. Когато една компания предоставя информация до борсата, тя автоматично ще отива до Комисията за финансов надзор. Относно оповестяването на сделките със свързани лица от управляващите в компанията поддържал мнението, че изискването това да се прави до 5 дни трябва да се премахне. Това обаче е въпрос на промяна в нормативната уредба.
Апостол Апостолов, бивш председател на КФН
Аз вярвам, че всяко намерение, свързано с разкриване на информация, трябва да бъде доведено докрай, т.е. 5-те хил. лв. трябва да станат нула лева. Нека да няма неоправдан лобизъм за вдигане на прага. Всяка сделка трябва да бъде разкривана. Участието на капиталовия пазар е доброволно решение. Нека флагмените в лицето на добрите компании да дават добър пример. Винаги публичността на една компания е свързана с разходи. Няма по света компания, която да е публична и да не харчи значителни средства за разкриване на информация. Изискването да се разкриват сделки на управляващи със свързани лица до 5 работни дни е утвърдена практика по света.
*От конференцията "Българският капиталов пазар - прозрачност, правна защита и саморегулация"