Комисията за защита на потребителите се захваща с банките и туризма

Комисията за защита на потребителите се захваща с банките и туризма

Бързите кредити са ахилесовата пета, казва председателят на Комисията за защита на потребителите
Бързите кредити са ахилесовата пета, казва председателят на Комисията за защита на потребителите
В следващите месеци експертите на Комисията за защита на потребителите ще направят секторен анализ за спазването правата на потребителите в банковия и туристическия сектор, съобщи пред журналисти председателят на ведомството Веселин Златев. Той определи бързите кредити (тези до 400 лв.) като ахилесова пета, защото комисията получавала постфактум информация и можела да се намеси само впоследствие. Така че в този сектор контролът от наша страна е по-скоро неефективен, отбеляза Златев.
Основното оплакване на потребителите при такива заеми идвало от факта, че се взима незначителна сума, а след няколко месеца трябва да се върне в неколкократен размер, като лихвата се начислява върху взетия заем, а не върху оставащата дължима част.
Според председателя на комисията този въпрос ще намери решение, когато и тези заеми бъдат уредени със закон, каквото намерение има финансовият министър Симеон Дянков.
В туристическия сектор пък комисията наблюдава рецидив – туроператори с отнет лиценз да продължават да предоставят такива услуги. Имало доста оплаквания от такива случаи. И в момента вървяло досъдебно производство срещу такава фирма, чието име Златев отказа да съобщи. Той разказа, че след като й бил отнет лицензът първия път, нейният собственик регистрирал друга фирма и започнал от нейно име да предлага услуга. Същото се случило и трети път. В момента обаче тази компания не предлагала услугите си на потребителите, категоричен беше председателят на държавното ведомство.
Той посъветва хората да отиват в офисите на туристическите агенции, а не да общуват по интернет, защото така щели да избегнат доста проблеми. Такъв е случаят, когато на интернет сайта на агенцията се показват снимки на хотелите и условията за настаняване, които после се оказват нямащи нищо общо с видяното като снимки.
Златев посочи, че жалбите срещу колективни сайтове за пазаруване били в пъти по-малко от другите търговци.
Във връзка с идващия летен туристически сезон комисията планира да бъде "особено активна", за да се задържат българите в българските курорти и да се върне доверието на чужденците, обясни Веселин Златев.
Той посочи, че от направените през зимата проверки в зимните курорти излиза, че нарушенията във високата категория хотели и заведения са значително по-малко, отколкото в по-ниските. Проверяващите се натъкнали на хижи и заведения към тях, които работели изобщо без да имат категория, а меню с описани в него храни и напитки с грамаж и цени липсвали. Затова 16 обекта са били затворени.
В Комисията продълбжават да пристигат оплаквания от клиенти на мобилните оператори заради отказ да прекратят озтичащ договор с клиент. Златев посочи, че и в неговото семйство имало такъв случай. На операторите се дава 1 срок в тези случаи да се разберат с клиентите си. По думите на председателя на потребителсакта комисия това са последните опити за упражняване на "терор" от мобилните оператори, тъй като законът е достатъчно ясен и категоричен за тези ситуации и не може да се тълкува.
По време на предстоящите празници Златев очаква повече сигнали за нередности заради желанието на търговците да продадат максимално скъпо най-търсените стоки и заради по-активното пазаруване. той посочи, че се очакват потребителски жалби. най-вече след покупката на техника - компютри, мобилни телефони, телевизори. Практиката показала, че в редица случаи тези стоки подлежат на рекламация.