Търговските вериги се оплакват от потребители екстремисти

Представители на работещите в България търговски вериги се оплакаха, че имали немалко клиенти екстремисти, което се дължало на медийните изяви на институциите. Това стана ясно по време на среща, организирана от Комисията за защита на потребителите и тези търговци.
Според Петър Караиванов от "Карфур" често потребителите били недоволни от неща, които са чули в медийни изяви от служители на различни ведомства, но са недоразбрали. Като пример за това била ситуацията с млечните продукти и тяхното съдържание, с маркировката на яйцата и др.
На клиента невинаги му е ясно дали това, което правим, е неправомерно, обясни той. По думите му често дори да искали да компенсират свои клиенти, не можели да се свържат с тях, защото в жалбите си те не посочвали контакти.
Друг често срещан проблем бил липсата на детайли за стоката, с която е свързано потребителското оплакване. "Оплакват се от една пилешка пържола, а ние в магазина имаме 20 вида пържоли. От коя точно се оплакват", запита риторично търговецът.
Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев обясни, че често жалби се получават и с имейл и са непълни, но експертите задължително искат повече детайли, както и данните на потребителите. Той обаче обясни, че в крайна сметка комисията прилага съществуващите закони, а не ги пише.
Представители на веригите поискаха и те да могат да предоставят информация по електронен път, което ще им спести време и средства. От комисията обясниха, че това е възможно, но ако се стигне до съд, не е ясно дали такъв документ ще бъде приет, каквито случаи на откази имало.
Най-големият проблем на българина е, че като купи един уред, не си чете инструкции, заяви Йонко Йонков от "Зора". Той посочи, че мнението му е представително, тъй като търговската верига била на трето място по продажби в страната. Така например имало много рекламации от хора само защото не могат да си монтират купените перални машини. Или пък очаквали да се пълнят с вода както предишните им, а не разбирали, че висок енергиен клас уред означава, че той пести вода в случая.
По думите на Йонков също много хора купували климатици, без предварително да се информират при какви външни температури работят ефективно. А продавачите нямали възможност за времето на едно пазаруване да проведат пълен инструктаж на хората. Той беше критичен и към способностите на купувачите да настроят новия си плазмен или LCD телевизор. 90 на сто от потребителите имали този проблем.
Очакванията към купуваните стоки са само по отношение на цената, хората не се информират за останалите детайли. Такова мнение изказаха няколко представители на търговци.
Димитър Тодоров от "Мултирама" посочи, че потребителите освен права имат и задължения и трябва да си ги спазват. Той постави и проблема за това, че особено в провинцията при съдебен спор между търговци и потребители решаващо за изхода от ситуацията било субективното мнение на конкретния съдия.
Веселин Златев потвърди, че имало случаи, при което по един и същ потребителски казус в София и Варна съдиите се произнасят по различен начин. В същото време под 10 на сто от издадените от комисията наказателни постановления спрямо търговци падали в съда. И то не заради тяхната неоснователност, а по процесуални причини – липса на някои данни в документите например, обясни Златев. Той призова търговците да се запознаят с въведените от края на миналата година правила, при които споровете между потребители и търговци могат да се разрешават с така наречената медиация, вместо да се стига до съда. Тази практика замени предишната, при която опити за разрешаване на споровете се правеха чрез помирителни комисии.
Повече подробности за тези практики комисията ще оповести на интернет страницата си в рамките на днешния ден.