Системата на ЧЕЗ предупреждава, ако отчетеното потребление на клиент е нереално

Системата за отчет на електромери на ЧЕЗ автоматично предупреждава, ако данните за консумацията се разминават значително в два последователни месеца, а това намалява възможността за грешки. Това съобщиха експерти на "ЧЕЗ Разпределение" на пресконференция, на която представиха мерките за избягване на неточно отчитане, съобщи БТА.
От началото на годината до 18 март 13 448 клиенти са направили официално оплакване за грешки в измерването. След проверка се оказало, че основателни са само 83 от жалбите, тоест, под един процент. В половината от случаите причината е човешка грешка.
Общият брой на електромерите, отчитани всеки месец от служители на дружеството, е около 2.1 млн.
Ръководителят на направление "Отчитане и управление на данните" в ЧЕЗ Младен Кръстев разказа, че преди 2008 г. отчитането е ставало чрез така наречените карнетки - хартийни носители, а данинте се обработвали ръчно. Преди пет години обаче са въведени електронни терминали и GPRS система.
Отчитането на всеки клиент се извършва от трима различни отчетника през три поредни месеца и това гарантира контрол и прозрачност още на ниво отчетник, каза Кръстев.
Системата, въведена от ЧЕЗ, изчислява прогнозно очакваното потребление на всеки клиент въз основа на данните от предходните месеци. Ако записаното от отчетника количество енергия се различава значително от потреблението през предишния месец, системата предупреждава, че може да има грешка. Това става, ако консумацията е намалена с поне 45% или е нараснала със 75%. В тези случаи се прави справка за потреблението на клиента за няколко месеца назад или повторен отчет.
При съмнение за нередности отчетникът прави снимка на електромера. През миналата година са направени 900 хил. снимки.