Промоциите определят пазаруването на 50% от българите

Потребителите от Източна Европа са най-чувствителни от всички към цените на продуктите при пазаруване. Ако с 1 процент се повишат цените на даден продукт, производителят им ще загуби двойно повече от спад в потреблението в сравнение със Западна Европа. Ако при това се използват различни промоции, фирмите могат да спечелят двойно повече отколкото в Западна Европа.
Това показва изследване на Nielsen, представено от Евгения Трими, директор "Консултации и анализи" за Гърция и България. Тя участва в тазгодишното издание на конференцията Retail in Detail, организирано от списание "Регал" и GfK България.
Изследване на компанията за България показва, че поведението на 50 на сто от потребителите се влияе от промоциите. Дори когато една компания е трудно да избегне повишаването на цените на продуктите си, тя може успешно да се справи със ситуацията като използва механизма на промоциите, обясни Трими. Промоциите по традиция смекчават ефекта от поскъпването.
По данни на компанията по отношение на базовите продукти като вода, мляко, ориз имат потребителите показват по-ниска чувствителност на поскъпване и не променят поведението си спрямо тях. При друга група, към която спадат дезодоранти, пасти за зъби, медицински препарати чувствителността при поскъпване е по-голяма и от тях започват да се купуват по-малко количества. В трета група, където попадат олио, зърнени закуски и др., се търсят алтернативни продукти.
Данните за страната показват още, че 90 на сто от българите смятат, че страната е в рецесия и това снижава потребителското им доверие. В резултат 24% от хората намалили развлеченията извън дома и са заменили традиционно купуваните от тях продукти с техни по-евтини аналози. 64 на сто от хората, обхванати в изследването декларират, че ще продължат да купуват по-евтини брандове.