ВиК дружества допускат средно по 2 неравноправни клаузи в общите си условия

ВиК дружества допускат средно по 2 неравноправни клаузи в общите си условия

ВиК дружества допускат средно по 2 неравноправни клаузи в общите си условия
Средно по две неравноправни клаузи допускат ВиК операторите в общите условия с клиентите си, показа проверка на Комисията за защита на потребителите на общите условия на 49 дружества. 
Едната от двете най-често срещани неравноправни клаузи предвижда при подмяна или при неизправен водомер дружеството по свое усмотрение да начисли определени количества вода, което противоречи на принципите на Наредба №4 от 14.09.2004г. на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. В нея се посочва, че когато има такъв период, в който не може да се установи точно консумираното количество вода, се вземат предвид подобни отчетни периоди, при които коректно е отчетена консумацията за предходна година.
Втората най-често срещана неравноправна клауза задължава потребителите да плащат суми в определения срок, независимо от подадени възражения срещу тях и без дружествата да извършват проверка преди това дали възражението е основателно. Така потребителят трябва да плати сметка, каквато реално не дължи. Самите дружества допускат възможност за грешка при отчитането, защото са включили в общите си условия текстове за корекции.
Затова комисията препоръчва да се дава възможност на потребителя, в случай че не е съгласен с начислените суми, да ги оспори и едва след като дружеството извърши съответните проверки, да бъде задължаван да плати вече окончателно определената сума.
КЗП е изпратила препоръки до всички ВиК дружества за отстраняване на констатираните неравноправни клаузи. По-голямата част от операторите са се съобразили с тях и са ги премахнали. Срещу 13 дружества, които не са го направили, са заведени колективни искове в съда за прогласяването на клаузите за нищожни. Три иска са приключили с решение в полза на КЗП, а в четири случая ВиК дружествата са поискали спогодба. Шест производства все още не са приключили. 
В комисията всеки месец постъпват по 1000-1200 жалби, като всяка десета е срещу доставчиците на ток, вода или парно.