Какво води жителите на София в мола

Какво води жителите на София в мола

Какво води жителите на София в мола
Десет години след като моловете се настаниха и на българския пазар, битката сега е за пазарен дял. Потребителите избират в кой от тях да отидат, като се ръководят основно от разположението му. Ходенето "на мол" е почти всеки уикенд - два пъти по-често, отколкото хората канят гости у дома. Това показва проучване на компанията "Колиърс" (Colliers), направено през последния месец от GfK.
В него са анкетирани 700 жители на София на възраст между 15 и 55 г., които редовно посещават търговските центрове - общо осем мола и 1 аутлет. Мнозинството от потребителите, участвали в допитването, имат собствен автомобил и средният месечен доход на домакинството им е 1958 лв. Повечето от тях са с висше образование. В допитването са участвали също и 17 собственици или мениджъри на търговски центрове, както и 85 търговци на дребно, представени в тях.
От GfK посочват, че след експанзията на търговските обекти през последните десет години битката вече не е за предлагането на още търговски площи, а за вниманието на клиентите.
Водещото при избора кой мол да се посети от страна на клиентите е тъкмо локацията и по-конкретно дали до нея се стига с метро. Следващи при избора са представените марки и наличието на кино.
Между потребители, търговци на дребно и собственици на молове има различни виждания за това кои марки задължително трябва да са представени в един успешен мол. И при трите групи обаче най-много гласове събират шведската модна марка H&M и испанската Zara, които заемат челните позиции макар и с различен процент.
За търговците на дребно също местоположението е от решаващо значение, както и добрият мениджмънт, разнообразието от марки.
Според отговорите на потребителите много важно е молът да дава възможност за богат избор от стоки, които купуват за подарък, разнообразие от предлагани храни - както такива, които да консумират на място, така и за вкъщи, изборът от модни артикули.
Мнозинството от участвалите в анкетата (73 на сто) посочват, че при избора на марка дрехи водещо е това стоката да е практична, 62% казват, че държат да имат и свой стил, а 31 на сто търсят най-новите неща. Повечето потребители смятат, че в търговските комплекси са добре представени спортните стоки, ежедневното облекло и обувките.
За разлика от зората на моловете, когато наличието в тях на добре зареден супермаркет е било водещо за привличането на клиенти, този фактор вече е на последно място в критериите на хората. Претенциите вече са по-комплексни и те включват наличието на банков клон, на аптека и др.
Важен момент е наличието на разнообразни занимания - възможност за участие в дегустации на храни и напитки, игри и лотарии, базари и фестивали, музикални събития.
37% от запитаните казват, че за 1 година са похарчили над 700 лв. за дрехи, 32% над 300 лв. за обувки, 15 на сто над 300 лв. за бельо, показват още данните.