Нишата на кулинарния туризъм остава неразвита

Нишата на кулинарния туризъм остава неразвита

В момента общо 37 туристически обекта носят марката "Автентична България". Тяхната цел е да привличат платежоспособни индивидуални туристи с високо качество и уникален продукт
В момента общо 37 туристически обекта носят марката "Автентична България". Тяхната цел е да привличат платежоспособни индивидуални туристи с високо качество и уникален продукт
Кулинарният туризъм, който все повече се налага в страните от Западна Европа, остава неразвит в България. Доказателство за това е липсата на специализирани кулинарни турове, които да се предлагат от туроператорите. Въпреки това нишата остава потенциална възможност за привличането на високоплатежоспособни туристи и за предлагането на българската кухня на международния пазар.
Около това мнение се обединиха участниците в семинар в края на седмицата, посветен на автентичния туризъм в България. Организатор на семинара беше консорциумът Вега/БТД по проекта "Автентична България".
За разлика от повечето други туристически продукти, които зависят до голяма степен от обективни фактори и от намесата на държавата, развитието на кулинарния туризъм е изцяло в ръцете на бизнеса. Това каза Соня Капсъзова, която е съсобственик на "Капсъзови къщи" в Ковачевица. "Капсъзовите къщи" привличат предимно чуждестранните туристи с автентичната атмосфера и домашно приготвените ястия.
Основната пречка пред кулинарния туризъм е липсата на достатъчно популярност и привлекателна реклама, казаха представителите на туристическия бранш, които се опитват да развиват този пазар. Един от основните проблеми е липсата на представителни български готварски книги на чужд език, каза Тони Иванов, който е главен готвач в хотел "Уникато" в Стара Загора. По думите на Соня Капсъзова пък готварската книга с национална кухня е един от най-често купуваните подаръци и сувенири, когато туристите посещават чужди страни.
Българската кухня е загубила разнообразието си и много от рецептите се губят между поколенията. Това е друг от проблемите пред кулинарния туризъм. Днес се готвят само малка част от ястията, които са били традиционни през 30-те години например. Също така кухнята страда от унифициране, което само я разваля. Спазването на регионалността в готварските традиции е важно за предлагането на уникални ястия, каза Тони Иванов. Не може в Банско да се предлага шаран, а на морето - капама, каза още той. Туроператорите пък не координират менютата при културните турове и така туристите ядат едно и също ястие на различни места.
Кулинарният туризъм е сравнително по-развит дори в близките страни, каза още Соня Капсъзова. В Словения и Хърватия има автентични туристически обекти, които са известни със своята кухня. Те обаче привличат туристите не толкова заради вкусовите качества, а заради начина, по-който се предлагат. При кулинарния туризъм всяка гозба трябва да е поднесена с легенда и с внимание, твърди Капсъзова.

Български ресторант за първи път ще получи престижните звезди на "Мишлен" за изискана кухня, каза Тони Иванов, който е представител на професионалната организация "Евроток". Очаква се той да е край София, но още не е завършила процедурата по оценяване. Попадайки в пътеводителя на "Мишлен" ресторантът получава славата на изискано, престижно и уникално заведение. В международен план звездите са три, но засега в България най-вероятно ще се дава по една звезда.