Лошата инфраструктура пречи на туризма в Сърбия и Македония

Лошата инфраструктура пречи на туризма в Сърбия и Македония

Сърбия и Македония изпитват трудности с привличането на туристи заради лошата си инфраструктура, съобщава агенция SeeNews в материал на Вера Ованин и Валентина Димитревска. Сърбия (население от 10 млн. души) не инвестира достатъчно в модернизацията на остарелите хотели, а приватизацията им върви бавно. Инфраструктурата на страната пострада тежко по време на бомбардировките на НАТО през 1999 г. И войната за независимо Косово. "Липсват добри връзки и комуникации между основните центрове. Много от пътищата през последните осем години остават в лошо състояние", което отблъсква туристите, казва Зоран Новакович, съветник в Сръбската асоциация по туризъм и кетъринг. Той допълва, че липсата на малки, туристически ориентирани летища, както и цялостно изградена жп система, водоснабдяване и канализация са основните елементи, които затрудняват достъпа до туристическите обекти. Туристите в Македония се изправят пред същите проблеми, казва Миле Спировски, президент на македонската асоциация на туристическите агенции. За справяне с проблема правителството в Македония е приело план за строителство на нови пътища, съобщава Зоран Николовски, шеф на отдел "Туризъм" в Министерството на икономиката.
Липсата на обществени тоалетни е също голям проблем за туристите в Сърбия и Македония. Няма нито една тоалетна в продължение на 180-километровата магистрала, свързваща северната част на Македония с южния град Гевгелия, на границата с Гърция, посочва Александър Конвски, вицепрезидент на Македонската икономическа камара и шеф на туристическа агенция. За решаването на проблема сръбското правителство е планирало да изгради няколко обществени тоалетни. За тази година сръбското правителство е обещало да подкрепи туристическия сектор с 47 млн. долара.
Сърбия очаква да прибере около 1 млрд. долара от туристи през тази година въпреки глобалната икономическа криза, заяви Младжан Динчич, министър на икономиката през февруари. Нокович обаче се съмнява, че това е постижимо. За първите 11 месеца на миналата година Сърбия има приходи от 874 млн. долара, което е ръст с 11%. Фокусът на страната е насочен към туристи от съседните страни и Русия. Македония (население е около 2 млн. души) очаква да генерира приходи от туризма в размер на 544 млн. долара, което е 6.2% от брутния вътрешен продукт на страната. Данните са на World Travel & Tourism Council. Като цяло туристите в Македония от началото на годината се увеличават в сравнение със същия период на миналата, докато в Сърбия намаляват. Според официалната статистика на Македония през март туристите са нараснали до 30 514, което е ръст с 9.9% на годишна база и с 3.2% в сравнение с месец по-рано. През миналата година Македония е била посетена от над 605 хил. туристи, от които 250 хиляди са чужденци, което е ръст от близо 13%. Повечето туристи са от съседните страни - България, Гърция, Сърбия, Албания, както и от Турция и Норвегия. В Сърбия на годишна база към февруари туристите са намалели с 9% до 259 хил. души. Спировски смята, че намалението на туристите, които посещават Македония, ще бъде незначително, като най-посещаваните дестинации са Охридското и Преспанското езеро. Българите предпочитат да ходят в Македония през лятото. Белград и Нови Сад са предпочитаните места от туристите в Сърбия.
Сърбия има проект за развитието на туризма до 2012 г., като фокусът й е насочен към привличането на туристи от съседни страни и Русия. Македония пък планира изложения в България, Германия, Словения, Израел, Великобритания и Русия. Голям потенциал за двете страни са транзитните туристи, които минават на път за Гърция, смята Новакович.