Външно министерство не се ангажира с по-облекчено издаване на визи за руски туристи

Външно министерство не се ангажира с по-облекчено издаване на визи за руски туристи

Външно министерство не се ангажира с по-облекчено издаване на визи за руски туристи
След над 2 часа разговори туристическият бизнес и представители на външно министерство не успяха да постигнат съгласие за облекчаване на режима за издаване на визи за руски туристи. Срещата беше инициирана от бранша, след като стана ясно, че от 19 април туроператорите нямат право да използват въведената преди две години система e-visa и трябва да подават документите на своите групи само на хартиен носител в изнесения визов център в Москва. Той се управлява от индийската компания VF Services.
Представителите на външно министерство не отговориха конкретно на нито един въпрос защо се налага промяната в режима за кандидатстване на визи, нито кога и как би могъл да се облекчи. Облекчените процедури по издаването на визи е и една от мерките, записани в правителствения антикризисен план. Все пак зам.-министърът на външните работи Милен Люцканов се ангажира да бъдат разгледани исканията на туристическия бранш и да се създаде работна група, която да работи по проблема.
На 16 април българското консулство в Москва е съобщило на големите руски туроператори, че от 19 април системата за електронно кандидатстване за визи e-visa няма да работи,а всички компании трябва да носят документите за своите групи на хартия в изнесения визов център. Компанията VF Services, която го управлява пък, е повишила таксата за прием на документи от 12 на над 19 евро, защото й се повишават разходите.
Единственото, което стана ясно на срещата е, че и през тази година всички туроператори са длъжни да ползват услугите на визовия център. Според туристическите сдружения това изискване противоречи на европейския визов кодекс, според който всички физически и юридически лица имат право на достъп до консулските служби. Според директора на дирекция "Консулски отношения" Валери Веселинов обаче със задължителното подаване на документи във визовия център те не се ограничават, тъй като "и сега консулството решава за издаването на виза".
Туристическите сдружения обвиниха и в конфликт на интереси изнесения визов център. В момента всички индивидуални туристи могат да подават в консулството документи за виза. За целта трябва да си резервират час и ден, в който да бъдат приети. Call-центърът, в който стават резервациите, обаче също се управлява от индийската компания.
"Съответната служителка на фирмата, която получава запитване за реда за записване в консулския отдел, може спокойно да отговори, че свободни часове няма, и да пренасочи кандидатите към визовия център, отново управляван от тях", коментираха от Българската асоциация на туристическите агенции. Валери Веселинов не можа да се сети дали кол-центърът е в офиса на VF Services.