На път: Британско плаване по гръцки

На път: Британско плаване по гръцки

На път: Британско плаване по гръцки
Associated Press
Офертите на туристическите агенции за Великден отдавна са в ход с разнообразни идеи как по най-приятен начин да се употребят шестте почивни дни в началото на май. В последните години много българи избират да хванат пътя за Гърция, за да се насладят на слънце и море. Към тях принадлежат и любителите на яхти и ветроходни занимания. За да се вземе яхта под наем обаче, или трябва наемателят да има документ, че е в състояние да я управлява, или да наеме и капитан (скипър), което оскъпява ваканцията.
В същото време немалко българи имат международно признат документ, издаден след съответния курс от Изпълнителна агенция "Морска администрация". Националната му особеност е, че не е свързан с практически знания и в повечето случаи притежателите на свидетелството не могат да се справят с капитанския пост. По-амбициозните от тях намират начин да се обучават допълнително.
Такива оферти за предстоящата миниваканция предлагат гръцки фирми, които имат право да обучават и дават сертификати от името на Кралската яхтинг асоциация. Обучението е на няколко нива, като всяко трае по пет дни практически занимания и завършва с изпит. Ако е успешен, преминалият го получава международно признат сертификат за съответните умения, разказва Статис Софицис, собственик на фирма, която предлага това обучение в района на Кавала, дошъл и в София да си търси клиенти. И без да бъде питан, обяснява, че непрекъснато получава проверки от страна на кралската асоциация, при това те са стриктни, защото "британците не са като гърците".
За един курс могат да бъдат записани петима души, които след петдневното обучение минават изпит, но не при инструктора си, а при друг изпитващ, след осемчасови "тестове" на знанията им в морето. Курсовете се провеждат в акваторията на о. Тасос и о. Самотраки.
Обучението е в четири нива, които се избират според знанията към момента на съответния кандидат-скипър. В първото ниво се развиват умения да бъде член на екипажа, на който може да се разчита, учи се базисна навигация, аеродинамика и други. Второто ниво "повдига летвата", като се учи и повече навигация, планиране на маршрути и др. За трето и четвърто ниво се изисква кандидатите да имат определен брой часове опит в морето и брой мили, изминати като членове на екипаж, което трябва да се докаже документално.
Курсовете се организират на определени дати в периода април - септември, но без август. Цените им не са от най-приятните, но пристрастените по вятъра в морето показват склонност да ги вложат в обучението си – 650 евро на ниво.
Предимството на тези курсове освен близостта до България е и това, че за разлика от водите на Великобритания тези в региона на Средиземно море са спокойни и не подлагат на свръхголеми изпитания скипърите. В по-високите нива на обучение обаче се включват и умения за справяне в бурно море, нощем, при големи приливи и отливи и при др. подобни обстоятелства.
Управлението на яхта не е one man show, трябва да можеш и да даваш правилни задачи на екипажа, обяснява Софицис пред българска аудитория с интереси към яхтите. Самият той обаче смята, че по време на курса, освен да се придобият съответните умения, много важно е и хората да се забавляват. Как да не разпознаеш гръцкия поглед върху живота?!
Във Великобритания 3 млн. души се занимават под някаква форма с ветроходство, докато у нас те са едва 300-350, казват българи, изкушени от тези занимания не само аматьорски. За изкушените от подобен спорт без претенции за кой знае какви умения у нас условията са по морето и на язовир "Искър", където по данни на училището по ветроходство там през миналата година са правили ветроходни опити около 400 души. "Ветроходството не може да стане в България по-популярно от футбола или волейбола, но може да стане по-популярно, отколкото е в момента", казва Добрин Падалски, собственик на училището.