Браншови организации съзират задкулисно управление в туризма

На живо
Заседанието на Народното събрание

Браншови организации съзират задкулисно управление в туризма

Браншови организации съзират задкулисно управление в туризма
Не ни е ясно защо Министерството на икономиката в лицето на ресорния заместник-министър Бранимир Ботев не общува с организациите в туристическия бранш, коментира пред БНР Байко Байков, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Той допълни, че от година и половина не е заседавал Националният съвет по туризъм. Съветът, в който членуват и браншовите организации освен представители на държавата, обсъжда разходването на средствата за реклама на българския туризъм, концепциите за развитието му и други.
"Това означава, че имаме неформално, задкулисно управление на туризма. Нещата се извършват без тези, които пряко ги касаят, и по закон имат право да участват в този процес и да се изкажат", коментира Байков.
По тази причина не е известно все още как са похарчени парите за национална туристическа реклама, предвидени в бюджета за миналата година, обясни Байков. Той припомни и че първоначално сумата е била 8 млн. лв., които по-късно бяха намалени на 6 млн. лв.
"Аз се съмнявам в числата, които се лансират, защото, освен че се пускат за употреба пред масовата публика, ние не намираме никакво покритие между това, което се извършва на практика. В средата на февруари ние очакваме след няколко официално запитвания и напомняния пълен отчет от Министерството на икономиката за това как са изразходвани тези средства за миналата година, но това не се случва", посочва Байков в отговор на въпрос дали ще има по-голям ефект от националната реклама след като през тази година е предвидено да бъдат изхарчени 18 млн. лв.
Байков специално подчерта, че все още няма яснота колко и с какъв ефект са били похарчени за реклама на България чрез домакинството й на турнира по голф, който се проведе на терена на "Тракийски скали".
Председателят на АБТТА коментира и че когато се е обмисляло кой да бъде назначен за заместник-министър, се е очаквало да бъде сложен човек с професионална квалификация в сектора.
След няколко напомняния от страна на бранша през миналата година кабинетът "Орешарски" установи, че туризмът е изваден от Министерството на икономиката и не е предвидено който ресорно ще се занимава с него. Заради протестите срещу повечето назначения на висши държавни постове беше предложено на браншовите организации да посочат заместник-министър. Кандидатурата на Бранимир Ботев беше подкрепена от най-много организации и отделни дружества - общо 30.
"Неговата кандидатура беше подкрепена от такъв тип организации, които не са ангажирани в туризма, или ако са, то те не са институционализирани така, както постановява законът", коментира Байков.
За сайта, който представя страната като туристическа дестинация, бяха дадени много пари, сега чуваме, че ще се прави нов, посочва Бойков и допълва, че не разбира защо при изработването му не се вземе предвид мнението на бранша.
"Алкохолният туризъм не е панацея за цялата страна, той е панацея само за Слънчев бряг", коментира още Байков в отговор на въпрос за това какви продукти трябва да рекламира България като туристическа дестинация.