Зимният сезон няма да оправдае прогнозите за ръст, предупредиха туроператори

Зимният сезон е много слаб, анулациите на почивки са факт, но никой от държавната администрация не обръща внимание на този проблем. Най-сериозен спад се очаква да се види през март. Това заяви Димитър Попов, член на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) по време на изложението "Ваканция и СПА експо 2014", което се провежда до утре в "Интер експо център".
Нито той, нито някой от колегите му се ангажира с обема на този спад, тъй като това щяло официално да се установи поне след края на февруари. По-късно Байко Байков, председател на АБТТА, обясни, че спад ще бъде отчетен основно при българските туристи както и при гостите от Гърция, Македония и Сърбия, който ще е около 20-30 на сто.
Според членовете на асоциацията една от причините за това безспорно е липсата на сняг, но и липсата на ангажираност от страна на администрацията. Мерките, които според туроператорите, е можело да се вземат са по-активна реклама около Коледа и през януари на западноевропейския пазар.
"Туризмът у нас се развива въпреки администрацията", коментира още Попов.
Официалните прогнози, направени през есента на миналата година, бяха за ръст в зимния туризъм от 3-4 на сто.
Той упрекна Министерството на икономиката, към което ресорно принадлежи сектора туризъм, в оповестяването на противоречиви и ненадеждни данни - за дела на туризма в БВП на страната, за броя на нощувките, за леглата, с които разполагат курортите. Ако съдим по приходите от туристическата такса в общините, ясно се вижда, че голяма част от хотелите работят в сивия сектор, посочиха от организацията. От там допълниха, че е абсурдно да няма точни данни за броя на леглата в комплексите.
Развитие в застой
Според оценката на членуващите в АБТТА туроператори секторът се развива стихийно като строителството по черноморското крайбрежие. Председателят на асоциацията Байко Байков посочи, че повече от година след приемането на нов Закон за туризма (в края на работата на 41 Народно събрание - бел. ред.) още не са приети повечето от наредбите към него. това, по думите му, означава, че туристическата дейност не се извършва според текстовете в закона.
За пореден път от Асоциацията посочиха, че е прекъснат диалогът между държавата и бранша. байков отново даде пример с това, че Националният съвет по туризъм, в който членуват както представители на държавата, така и на браншовите организации, не се е събирал от една година и половина и няма яснота кога това ще се случи. Един от ефектите от това обстоятелство е, че работещите в туризма нямат представа как и за какво са похарчени парите, предвидени за национална туристическа реклама през изтеклата година. На многократно запитване през последните три месеца най-сетне в АБТТА са получили информация, която обаче те определят като недостатъчно ясна.
Според нея за участие на България с национален щанд на международни изложения са похарчени малко над 184 хил. лв. (останалите данни виж в карето отдолу). От Асоциацията посочиха, че от тези данни няма как да се разбере, например, конкретно за едно от най-важните изложения - това в Лондон през есента колко пари са похарчени.
Неясен е останал за бранша и изборът на фирма, която да изгради щанда, на който по техните думи, не е имало възможност за срещи с партньори, а са търсели къде другаде да разговарят с тях.
Няма яснота какво лого да използваме, не се знае работи ли се по ново, каква е ситуацията изобщо, дадоха още един пример от асоциацията за липсата на диалог с управляващите. Неотдавна ресорният заместник-министър Бранимир Ботев обяви пред журналисти, че ще се изработва ново лого. Подробности по темата обаче няма.
Къде е България
Туроператорите изразиха недуомение и защо никой не поддържа националния туристически сайт. Има огромно количество информация в него, част от която е в научен вид, а самият сайт не генерира никакъв интерес и не се актуализира. "Всеки студент по туризъм във втори или трети курс може да направи анализ и да каже какво не е наред в него", обясни Байко Байков, който е и преподавател по туризъм.
В информацията, дадена на организацията, за разходите по въпросния сайт е записано, че за актуализация, доразвиване и поддръжка през миналата година са били похарчени 81.8 хил. лв.
Има сериозно разминаване между оценките, които си дава администрацията и тези, които й поставя браншът, допълниха от АБТТА. От организацията подчертаха, че нямат предвид хората, които работят в тази администрация през последните 5-6 години и не са се сменяли.
За какво са отишли парите за национална туристическа реклама След корекция в размер на 2 млн. лв. в бюджета за реклама на туризма през 2013 г. останаха 5.5 млн. лв. Ето как са изразходвани те, според справката на Министерството на икономиката, изпратено до АБТТА/ Маркетингови проучвания - 1161 лв. Връзки с обществеността, посещения на снимачни екипи и журналисти - 342 210 лв. Участие на България в международни изложения - 2.646 млн. лв. Участие с информационни щандове в международни изложения - 1.735 млн. лв. Рекламни дейности на вътрешния пазар - 184 077 лв. Реклама в печатни медии - 45 448 лв. Външна реклама - 19 586 лв. Реклама в онлайн медии - 21 586 лв. Поддръжка на сайта www.bulgariatravel.org - 81 846 лв. Акции за насърчаване на продажбите - 26 654 лв. Изработка и тиражиране на рекламни филми - 332 176.8 лв. Купуване на готови рекламни материали - 61 862 лв. |