Кристиян Джамбазовски: Българите са в топ 5 на туристите в Македония

Кристиян Джамбазовски: Българите са в топ 5 на туристите в Македония

Македония е една от страните, които през последните години усилено рекламират туризма си у нас като задължително участват в туристическите борси с големи щандове и качествени брошури, написани на български език. Макар че много българи вече са посетили, някои по повече от веднъж, основни забележителности в страната като Охрид, например, данните показват, че непрекъснато расте броят на българите, които отиват на екскурзия в страната. Скоро предстои да се пусне и портал в услуга на туристите и туроператорите от България на родния им език - macedonia.travel. Това съобщи неотдавна пред български журналисти Кристиян Джамбазовски, директор на Агенцията за промоция и развитие на туризма в Македония. Той отговори и на няколко въпроса на "Дневник".
Кои са основните групи чуждестранни туристи в Македония?
- Туристите от България са в Топ 5 и чакаме да станат сред първите три. В момента най-много са посетителите от Турция, Гърция, Сърбия, Холандия, България. Нашият фокус е изцяло върху България като пазар с голям потенциал. И с всяка година увеличаваме представянето си. За 2014 г. има годишен ръст на българските туристи в Македония от 27 процента. Вижда се, че българите се интересуват силно от пътувания в Македония, а тя пък предлага качествен продукт на атрактивна цена.
Кое е интересно на българите, защото много от тях вече са посетили и Охрид, и Скопие и други популярни места?
- Охрид винаги ще бъде атрактивна дестинация не само за туристите от съседните страни. Най-голям брой от чартърите са с основна цел посещение на Охрид. Освен него атрактивна е столицата Скопие, имаше много проекти, които се осъществиха през последните години там и бяха коментирани, атакувани, харесвани т. н., но това е основен показател за разкрасяването на града. Според наши анализи Скопие вече е град, който по равнище на атрактивност се равнява на Будапеща. Средният престой на туристите в него вече е две нощувки.
Дойран също предлага добри условия за туризъм като градът е обновен, има високо качество на услугите, създава усещането, че сякаш сте на море заради средиземноморския климат. Места, които си струва да се посетят още са Галичица, Преспа, град Крушево, който сам по себе си е музей, парка Пелистер.
В страната има политическа криза, имаше проблеми в Куманово, загубихте ли туристи?
- Тези, които са теоретици в туризма, знаят, че неизбежно подобни проблеми рефлектират върху индустрията, защото тя е много чувствителна при турбуленции. Но случилото се в Куманово е изолиран инцидент, който се употреби и преекспонира за различни цели в съседните на Македония страни.  Македонските институции и туроператори са подготвени на най-високо ниво както по отношение на качеството на услугите, така и по отношение на сигурността. Но тези неща наистина се отразиха най-вече на броя на туристите от региона (които са 60% от всички) и имаше откази от резервации, но не и на чужденците извън него. Това не засегна пристигащите от Бенелюкс, Австрия, Германия, напротив, имаме и увеличение на туристите от там. През април ръстът при чуждестранните туристи е над 30 на сто. 
 
Колко пари инвестирате в реклама?
- За промоция имаме бюджет от 700 хил. евро годишно, които се разпределят според значението на пазара. Голяма част от тези пари насочваме за реклама към региона и съответно България. Тенденцията е този бюджет да расте, а с това и присъствието на Македония в региона. През 2016 г. очакваме сумата да бъде удвоена.
Македонските туристи къде почиват, вие имате ли проблем като в България, да се налага да ги призовавате да почиват в родината си?
- Това е процес, който като домино ефект се отрази във всички държави след падането на визите, поевтиняването на цените на билетите, наличието на нискобюджетни полети. Това не е голям проблем. След като са посетили свои желани дестинации, в рамките на няколко години, те отново избират у дома да почиват. Би трябвало да ни е грижа основно това дали правим нужното, за да задържаме нашите туристи и за развитието на туризма.
Взимате ли специални мерки за това?
- Имахме редица мерки за стимулиране на домашния туризъм и на организираното пътуване към Македония. Една от мерките беше субсидиране на организираните пътувания. Другата е даването на ваучери за различни социални групи – пенсионери, ученици. Това даде резултат. Така се повиши и качеството на туризма. Според наши изследвания процентът на удовлетвореност от туристическия продукт е над 80. Този процент е много по-висок от този за Дубровник, например.
Какъв процент от БВП дава туризмът в Македония?
- Два процента. Смята се за приоритетен сектор. До неотдавна процентът беше само един, но като се вложиха средства и усилия, той нарасна двойно. Паралелно имаме ръст във всички сфери на икономиката.
Планирате ли съвместни маршрути с България за туристи от трети страни?
- Предстои да се обсъди създаването на съвместни пакети между България и Македония, които да се предлагат на туристи от Близкия изток, Северна Африка и Азия. Имаме конкретни мерки с няколко държави от Балканите. Изпратено е такова предложение и до Министерството на туризма като то включва и представянето на пакети на международната среща през следващата година в Охрид на асоциацията за активен туризъм от Северна Америка.
Междувременно такъв интерес вече е заявен от българските туроператори. Очаквам това да се случи, защото ще е от полза за всички държави от региона, който ще може да се представи като една дестинация.
Неотдавна председателя на Световната организация по туризъм прогнозира, че Балканите ще станат шеста по атрактивност туристическа дестинация в света.