Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите

Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите

Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите
Докъде има нискобюджетен полет, където не съм бил? Отговорът е София за доста чужденци, които искат да отидат някъде наблизо за дълъг уикенд. В общия случай не знаят почти нищо за града, но остават приятно изненадани. Те са в активна възраст, предимно млади.
На другия полюс са хора в зряла възраст, които идват или минават за ден-два през София като част от пътуването им, посветено на културния туризъм и простиращо се отвъд границите на града.
Това са двете основни групи туристи, които посещават столицата на България. Обичайно те съчетават престоя тук с отскачане някъде наблизо, защото няма с какво да запълнят няколко дни престой само в града. Подобно и на жителите силно ги тормозят прахът и ремонтите.
Основните претенденти за кметския пост разбират проблемите, ако се съди по програмите им. Какво от тях и дали ще се изпълни при победа е трудно да се прогнозира.
Кой и защо идва в София
"София определено си струва да се види - тя е далеч по-малко претъпкана с туристи в сравнение с Прага, Талин или Вилнюс...Два дни са напълно достатъчни за оставане в града." Така изглеждат отговорите на двата въпроса - струва ли си да се посети София и колко време да се остане там, на които попада потребителят на "Гугъл" в търсене на информация в специализирани сайтове.
Идват тук не защото са видели някъде реклама на града като туристическа дестинация, а в опит да намерят нова място, до което могат да стигнат бързо и лесно, на което не са били, и могат да прекарат един дълъг уикенд.
"При нас идват хора с много разнообразен профил - различни възрасти, професии, разбирания, посетители с бебешки колички, възрастни хора. Най-често идват на уикенд туризъм и се възползват от услугите на нискобюджетни директни полети обичайно между четвъртък и вторник." Така описва посетителите Томислав Рашков от "Фри София тур" (Free Sofia tour).
От контакта си с туристите той остава с впечатление, че в общия случай нямат богата представа за това къде са дошли. "По-скоро идват с малко очаквания, но си тръгват приятно изненадани от град, който се е разкрил пред тях с антична история и хилядолетно минало. Най-силно впечатление им прави това как различни култури са оставили своя отпечатък, което е видимо на Площада на толерантността. Много се впечатляват, че могат да видят на толкова близко разстояние синагога, джамия и католическа катедрала", казва той пред "Дневник".
Повечето чужди туристи са приятно изненадани от града, но споменават и негативи - сред тях този, че някои таксита им взимат прекомерни суми, не могат добре да се ориентират в метрото и др., казва пред "Дневник" Борис Павлов, управител на "Флат мениджър" - бизнес за професионално управление на апартаменти.
Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите
Неговите впечатления от избиращите да се настанят в София през онлайн платформите са, че туристите харесват храната, това, че има планина до София, градът е зелен. "Изглежда им като нешлайфан диамант. Учудват се, че не са знаели досега за този град", разказва той.
Оценката му е, че обичайно хората не идват повторно освен в случаите, в които водят някой, който не е идвал досега. "За да се връщат отново и отново, трябва София с нещо да ги привлича да прекарат повече време. Защото за 3-4 дни човек може да види всичко. Трябва да има повече туристически атракции, Витоша е с най-голям потенциал", изрежда той.
Извън групата на индивидуалните туристи, които идват, защото има евтини полети от техния град, посетители на София са и организирани групи. Част от тях посещават града, защото пътуват по т.нар. Балкански маршрут и са от далечни дестинации - Азия, САЩ, Латинска Америка, разказва пред "Дневник" Даниела Стоева, управител на "Тандем травел" и зам.-председател на Асоциацията на българските туристически агенции и туроператори (АБТТА). Те остават за 1-2 нощувки в града, като виждат основните забележителности в центъра.
Тя отбелязва специално друга група, която идва целенасочено за посещение на забележителностите и културното наследство на София. Съчетават това с дегустация на храна и вино. "Голяма притегателна сила е Боянската църква, която е обект на ЮНЕСКО", казва Стоева.
На свой ред отчита, че повечето туристи от Европа са посетили вече основните дестинации и тогава идва редът на София.
В резултат на целенасочената работа от години на туроператори има и група, която идва с за посещение на културни събития и по-конкретно на оперни представления. Пример за такъв интерес са представленията от цикъла на Рихард Вагнер "Пръстенът на Нибелунга". Оперните турове започват от 2006 г., а привлечените от тях гости на града остават приятно изненадани, казва Стоева.
Какво правят туристите в София
Емблематичният с алкохолните обиколки по барове Слънчев бряг е допринесъл за развитието на този вид туризъм в България заради по-ниската цена на тези напитки в сравнение с развитата част на Европа. Не е изключение да се видят развеселени групи чужденци на борда на нискобюджетен полет до София, които започват с пиенето още докато са във въздуха. Но все пак не това е водещата причина за идването им тук. Или поне не на всички.
Обичайно първото им реално запознаване с града започва тъкмо с безплатните турове, които са търсили целенасочено или пък са ги открили от информация на рецепцията на хотела си.
Обиколката трае около 2 часа, като започва от Съдебната палата и минава през ларгото, църквата "Света Петка Самарджийска", останките от Сердика, джамията, бившата централна баня, археологическия музей, Народния театър, храма "Св. Александър Невски".
Много често ни питат какво да правят след това - питат за традиционната кухня, къде да я опитат, как да стигнат до Витоша, и ние ги насочваме. Говорим за музеите, казваме за възможностите да посетят Пловдив, Рилския манастир, Седемте рилски езера, изрежда Томислав Рашков.
Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите
Опитваме да разширим хоризонта, като правим разходка с влак по Искърското дефиле, съчетана с пикник и дегустация на вина от Северозападна България, казва Даниела Стоева. "Това е чудесна еднодневна екскурзия, а и се подкрепя този регион. Кюстендил също е дестинация, която може да се посети еднодневно в София", допълва тя.
Наблюденията на Рашков са, че често индивидуални туристи, които са се запознали по време на туровете, започват после заедно да обикалят забележителностите през деня, а вечер да правят обиколки по заведенията. "А някои даже се влюбват и остават тук да живеят", допълва той.
Сред най-посещаваните заведения в града открай време от чужденци е "Хепи". От веригата казват в отговор на въпроси от "Дневник", че организираните туристи обичайно имат традиционна храна някъде вечер, а по обяд на случаен принцип попадат при тях. За идващите самостоятелно пък роля играят рекламите - на летището, на билбордове, коментарите в tripadvisor. След пандемията посещението на чуждестранни туристи драстично расте с всяка година. Особено се усеща в централните обекти в София, Пловдив и по морето, допълват от веригата.
Със сигурност чуждестранните ни клиенти са повече, отколкото бяха преди две години, коментира пред "Дневник" и Николай Николаев, съсобственик в 3 oz bar (бар "Три унции"). Разказва, че чуждестранните посетители обичайно са хора, които или знаят за тях и идват целенасочено, или са на малки групи. Най-рядко са индивидуални посетители, които са минали по тротоара и са видели бара.
"Чужденците и българите нямат нищо общо като вкус за коктейлите", казва той. По думите му чужденците са по-настроени да пият класически коктейли, докато българите наблягат на малко по-комерсиални напитки - сладко-киселите коктейли, тип джин-тоник и най-много "Негрони". Чужденците са по-отворени да пробват различни неща и са им интересни и харесват коктейлите с ракия, към които местните са доста скептични, меко казано.
Остават малко, но са много
Според официалните данни от Единната система за туристическа информация на Министерството на туризма, предоставени на "Дневник" от Столичната община, през първите осем месеца на годината 722 845 туристи са посетили града, което е ръст от 22% в сравнение с миналата година.
Броят на българите сред тях е с ръст от 12% и достига 285 708. В сравнение с 2019 г., която се ползва за референция заради пандемията, увеличението е с 16%.
Според тези данни средният престой на гостите на града е 2.2 дни.
Личната статистика на Борис Павлов сочи, че търсенето на места за настаняване през онлайн каналите е с 10-15% по-голямо от миналата година. Оценката му е, че дестинациите, от които идват посетителите, съвпадат с основните за българския туризъм пазари в Европа, което включва и Турция. Наблюденията му са и че Израел се завръща като силен пазар, като разговора с него водим преди атаката на "Хамас". Престоят на гостите на града обичайно е в рамките на 3-4 дни.
От Столичната община също посочват сред водещите пазари Израел на първо място, а също Италия, Германия, Румъния и Турция. Градската управа не води статистика какъв е делът на груповите и какъв на индивидуалните туристи.
Търси се жилище, но не и таванско
Пътуващите индивидуални туристи с нискобюджетните полети за кратък престой обичайно са тези, които търсят през онлайн платформите място за настаняване. Критериите включват добро местоположение и изгодна цена.
Борис Павлов коментира, че се търсят основно апартаменти в центъра на града. "Хората искат да могат да видят пеша основните забележителности, да са близко до заведения, да са част от социалния живот на града." Никой не иска настаняване в популярните преди години тавански помещения, а се търсят по-висок клас апартаменти, ремонтирани и с пособия за готвене, пералня. Последното е специално изискване и от дигиталните номади, които остават за повече - месец-два, в София.
Допълва, че настаняването в града вече не е много по-евтино от други европейски столици, поради което и не ниската цена привлича гости. Освен това при пътуване за 3-4 дни цената не е чак такъв фактор според него.
Даниела Стоева разказва, че идващите целенасочено в София с цел културен туризъм обичайно отсядат в хотели висока категория и остават за по 5-7 нощувки.
Допитване сред софийски хотелиери показва, че 57% от тях декларират с 10% по-висока заетост през деветте месеца на годината, 29% не намират промяна, а 14% казват, че тя е с 10-20% по-голяма спрямо миналата година. Това разпределение съответства и на данните за приходите от нощувки.
Данните са от допитване сред членовете на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели след запитване от "Дневник". В него са участвали седем собственици на хотели в града, като близо 60% от тях ръководят хотел с 4 звезди, 29% - 5 звезди, и 14% - 3 звезди.
Участниците в анкетата отбелязват, че не е съвсем коректно сравнението между тази и миналата година за нощувките, а и за приходите, тъй като до април 2022 г. все още имаше ограничения заради коронавируса.
Според проучването най-много туристи софийските хотели до края на септември са посрещнали от Великобритания, Израел, Румъния, Германия.
Най-голямата част от туристите в тези хотели са дошли със самолет, следвани от тези с автомобил. Сред най-търсените услуги освен настаняването са били ресторант, СПА, фитнес център и кола под наем.
Малко над 70% от гостите са били за две нощувки, за една са останали близо 30%.
Харесва ми, не ми харесва
Хотелиерите отчитат, че на техните гости допадат историческите забележителности и близостта на планината, възрастта на града и се впечатляват от гостоприемството и доброто отношение на българите. "Впечатляват се от Боянската църква и ресторанта "Хепи", гостите от Израел първо за него питат", коментират участвалите в допитването собственици на хотели.
Това, което е обект на най-честото им оплакване, са ремонтите и шумът. Даниела Стоева също отбелязва този проблем. "Всички градове използваха пандемията да си оправят инфраструктурата, за да може, като се отворят, да си посрещат туристите. При нас такава мисъл изобщо не протече", коментира тя пред "Дневник".
Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите
Проблемите не са малко и сме ги обсъждали много през годините. Има консултативен съвет по туризъм, в който участват представители на бизнеса и който е абсолютно фиктивен орган, допълва тя. Смята, че ако поне дребните неща се оправят, "ще можем да се поздравим".
"Това е първата година, в която наистина градският туризъм започва да се възстановява, а ние цял сезон посрещаме туристи в София в една грозна строителна площадка около всички емблематични обекти. Като негатив за индивидуалните туристи отчита липсата на редовен транспорт до Боянската църква и Националния исторически музей. Смята, че трябва да има шатъли, тръгващи от центъра на града до тези обекти.
Много често сме коментирали липсата на обществени тоалетни в София, казва Томислав Рашков. "Със сигурност това е проблем за София. Или информационните табели на улиците - да са описани разбираемо за чужденците и да са стандартизирани", посочва той.
Според него липсва информация за това къде туристите могат сигурно да обменят пари, как да ползват обществения транспорт. Отбелязва липсата на добър достъп до Витоша. "Честият въпрос, който получаваме, е защо няма работеща баня, като сме известни с минерални извори", казва той.
Борис Павлов също коментира, че ако Витоша се развие правилно, ще има много повече туристи - ако се оправят лифтовете, градският транспорт до тях, направят се маршрути за походи, за спускания с колела и т.н. "Така самите туристи ще идват за по-дълго време, тъй като ще има допълнителни занимания за тях. За мен Витоша трябва да е топ приоритет в туристическата политика на столицата", допълва той.
Според Томислав Рашков в днешно време да намериш какво да правиш в един град е по-лесно от всякога. "Въпросът е в интерактивността, в това да запалиш някого да съпреживее чуждата история, да се засмее на нещо, да се усети като част от малка общност, участвайки в групата на тура", обяснява той.
Туристите в София остават приятно изненадани. Ако не броим праха и ремонтите
Въпреки това смята, че физическите туристически центрове все още имат своето място, както и хартиените карти въпреки наличието на навигация в телефона. "Те имат информация, която ние не можем по този начин да поднесем, или имат на хартиени носители информация за неща, които в момента се случват в града. Те допринасят с това и смятам, че имат място във всеки централен град. Въпросът е да работят и уикендите, да имат ясна разпознаваемост, за да са от помощ за един турист", допълва той.
Повечето жители на София може да се изненадат, но в града има четири туристически центъра. И, да, 2 от 4 не работят през уикенда.
По данни на Столичната община до септември те са посетени от 20 хил. души, които са търсили информация за обекти от културно-историческото наследство на София, а също как да стигнат до парк "Врана", Боянския водопад, основните музеи, сред които този на социалистическото изкуство.
Указания са търсени за това как да се стигне до Рилските езера, Рилския манастир и Белоградчишките скали.
Пешеходните обиколки на София и възможностите за винен туризъм също са били сред интересите на гостите на града. За осемте месеца на годината 204 037 души са посетили туристическия портал на София - visitsofia.bg.
Какво пише в програмите
Двамата основни претенденти за кметския пост - Васил Терзиев и Антон Хекимян, чиито политически сили - "Продължаваме промяната" и ГЕРБ, в София на последните избори получиха най-много гласове, включват в една или друга степен проблемите, свързани с туристическото настояще и бъдеще на града.
Никой от двамата не е записал конкретно проблема с липсата на обществени тоалетни, но пък други недостатъци на града, посочени от хората в бранша, са заложени за решаване.
В документа на кандидата на ГЕРБ, която управлява вече 18 години града, е предвидено подобряване на достъпа до Витоша, което включва купуване на планински автобуси с висока екокатегория, с допълнителни велобагажници и се предвижда сгъстяване на графика на движение. Ползвалите ги вече знаят, че до неотдавна сред тях имаше автобуси на преклонна възраст, които изхвърляха газове, каквито в града не могат да се видят да излизат от кой да е автобус.
Сред мерките в програмата е и разширяване на мрежата на информационни табели и туристическата навигация, както и предприемане на "всички законови мерки" за възстановяване на Княжевския и Драгалевския лифт. Първият не работи от десетки години, вторият от по-скоро заради тежкото техническо състояние.
В програмата на ГЕРБ е записано, че ще се работи активно за развитието на София като целогодишна туристическа дестинация. Предвидено е да бъде създаден борд по туризъм към кмета на Столичната община, с който съвместно да се разработват политики за повишаване броя на туристите, които посещават града.
Представителите на туристическия бранш напомнят, че преди време е имало разработена нелоша комуникационна стратегия, но поради липса на финансиране е отишла в небитието.
В програмата на Васил Терзиев, издигнат като кандидат за кмет от "Обединени за София", в която влизат "Продължаваме промяната", "Демократична България", "Спаси София" и "Екипът на София", туризмът в София и достъпността до Витоша имат доста по-голям акцент.
И в нея се предвижда Витоша да се развива като планина за всички сезони с нови транспортни връзки и ограничаване на достъпа с коли. Предвижда се автобусите до хижа "Алеко" и местността Златните мостове да са част от системата на градския транспорт.
В допълнение е записано облагородяване на района на Копитото в комбинация с възстановяване на Княжевския лифт. Терзиев предвижда по законов ред да бъдат накарани собствениците да демонтират старите и да пуснат обновени двата лифта. Собственикът на съоръженията "Витоша ски" твърди през последните години, че иска да ги възстанови, но не му се позволява заради екологични съображения.
Терзиев залага и изграждането на специални маршрути и инфраструктура, за да имат достъп и трудноподвижни хора.
В отговор на основателните упреци както на туристите, така и на жителите на града, че при наличието на минерална вода няма работещи бани, Терзиев предвижда активизиране на минералните 9 извора и възстановяване на четирите бани като термални центрове, който да превърнат София в град на СПА услугите.
В допълнение се предвижда изграждането на цялостен бранд на София като туристическа дестинация, което да позволи развитието й в различни сегменти - за гурме, конгресен и др. За целта се залага на трансформирането на общинското предприятие "Туризъм" в организация за управление на дестинацията.
В момента градът не се рекламира като място за туризъм по никакъв начин.