Здравната каса разпредели над 2 млн. долара със скандален конкурс

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Здравната каса разпредели над 2 млн. долара със скандален конкурс

Вчера здравната каса официално обяви на кои рекламни агенции ще възложи изпълнението на предвидената информационна кампания за 2001г.

Това са: за радиопредавания - рекламна агенция М.А.Р.К.; за телевизионни филми - "Триера студио", за предпечат и отпечатване на изданията на касата - агенция "Юрапел"; за телевизионни предавания - ЕТ "РУМС-Румяна Теохарова"; за телевизионни и радоиклипове и за разработка на медиен план - отново "Триера".

От пресцентъра на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) упорито отказват да кажат какви средства са предвидени за всяко от шестте рекламни направления. Според източник на "Дневник" обаче за кампаниите за тази и следващата година са предвидени между 2 и 3 млн. долара.

Основната част от тези средства ще получат "Юрапел" и "Триера студио".

По този начин се сбъднаха прогнозите на по-голямата част от PR експертите, които от няколко седмици "залагаха" за евентуалния изход от конкурса.

Той беше обявен през февруари в Държавен вестник, офертите бяха отворени на 20.02.2001 г., а уведомителните писма с класирането на кандидатите бяха разпратени до 14 март .

Обичайните заподозрени

"Триера" и "Тектон" си разделиха миналогодишната PR кампания на здравната каса ("Триера" се занимаваше основно с продукцията на рекламните филми и клипове). Според рекламни специалисти посланията, отправени към пациенти и лекари чрез излъчваните телевизионни и радиоклипове, са били твърде неясни. Това донякъде се потвърждава от социологически изследвания по темата, като например това на фондация "Индекс", извършено съвместно с холандското правителство.

Въпреки това касата предпочете и тази година почти изцяло да се остави в ръцете на "Триера". Самият директор на НЗОК д-р Бойко Пенков сподели пред "Дневник", че е много доволен от работата на фирмата през 2000 г. Миналата година тя спечели търга след ограничена процедура по възлагане на обществена поръчка.

Шефът на "Тектон" Ивайло Кирилов каза вчера пред "Дневник", че дори не е закупувал документи за участие в тазгодишната кампания. "Според мен е дълбоко погрешно да се разпокъсва една PR кампания по начин, по който трудно да може да бъде координирана", каза той. Помолен да коментира успеха на миналогодишния си партньор "Триера" на три от конкурсите, г-н Кирилов каза: "Питайте някой дали е чувал тази фирма миналата година." Той поясни, че не иска да каже, че те са израснали покрай него, а че става въпрос за други неща, сетете се сами.

Дигиталната печатница

В печатарската гилдия се знае, че "Юрапел" е собственик на печатницата "Суперпринт". Там досега се произвеждаше изданието на НЗОК "Медицинска практика", в тираж 10 000 броя, което се разпространява безплатно среди личните лекари и стоматолози в страната. Например при изискване на оферта от печатницата, калкулациите се предоставят на бланка на "Юрапел".

След като спечели конкурса за печат, компанията вече ще произвежда всички периодични изданията на касата, информационни бюлетини и брошури, с общ тираж няколко десетки хиляди. Шефът на касата д-р Пенков обясни, че не само "Суперпринт" е печатала издания на касата и даде за пример предишната работа на НЗОК с "Б+Б". Проверка на вестника обаче установи, че тази фирма е собственост на Илияна Неделчева - ръководител на "Юрапел".

Това, което събуди най-голямо недоволство сред участниците в конкурса за печат, беше изискването в изготвеното от НЗОК техническо задание, гласящо: Печат - дигитален офсетов.

Според експерти в България има само две дигитални печатници, едната от които е именно "Суперпринт". На отварянето на документите на 20 февруари представителите на няколко от фирмите са изразили недоволство от изискването за дигитална печатница, тъй като "по този начин кръгът на участие се свежда до един, най-много двама кандидати". Тогава от НЗОК обещавали да не вземат предвид изискването.

Бойко Пенков коментира, че щом кандидатите, които не са предложили дигитален офсетов печат, са били допуснати до участие в следващите кръгове, явно това не е било задължително условие. От юридическа гледна точка обаче то е такова, тъй като фигурира като точка в техническото задание за търга.

На въпрос на "Дневник" защо е бил избран именно такъв печат, от касата обясниха, че право на възложителя е да поставя каквито той реши изисквания. Пред репортер на вестника главният секретар на НЗОК д-р Красмир Николов обяви, че само за тази година Rank Xerox са продали 7 машини за дигитален офсетов печат, и не е вярно твърдението, че броят на дигиталните печатници е ограничен. Вчера пред "Дневник" експерт от Rank Xerox беше категоричен, че фирмата предлага машини за дигитален лазерно-принтерен печат. "Технологията е съвсем различна от дигиталния офсетов печат, но може да го конкурира по качество", казаха от компанията.

Според рекламни специалисти технолог в "Суперпринт" е Емил Теохаров, който, според източници от НЗОК, пожелали да запазят анонимността си, се ползва с доверието на завеждащият отдел "Връзки с обществеността" на НЗОК Ивон Кожухарова. "Дневник" на няколко пъти потърси г-жа Кожухарова за коментар, но нейните подчинени обявяваха че тя е в отпуск, или че е в командировка. Същевременно ЕТ "РУМС Румяна Теохарова" е класирана на второ място в търговете за телевизионни и радиоклипове, и за телевизионни филми, и спечели търга за телевизионни предавания. Самата фирма е напълно неизвестна сред рекламните среди. Това донякъде се оправдава от факта, че "РУМС" е регистрирана едва в края на миналата година - на 31.10.2000 г.

Грешка или объркване с телевизионните филми

В техническото задание за създаване на концепция, написване на сценарий и производство на 10 документални филма от по 20 минути съществува клауза, гласяща: "Предаване на готовата продукция - 40 дни след сключването на договора." "Абсолютно невъзможно е да се произведат 200 минути телевизионно време за месец и половина", коментира Станимир Трифонов, режисьор на нашумелия филм "Хайка за вълци". Трифонов е в екипа, предложен от UVT на конкурса за телевизионни филми. "Затова ние предложихме 4 екипа, защото сме сигурни, че с по-малко от 35-40 професионалисти, които да са заети едновременно, това не може да се направи", каза пък Цветанка Маринова от UVT студио. По думите й в продължение на седмици от здравната каса са отказвали всякаква информация относно конкурса, и чак след като научила, че в съседство вече работят, тя се обадила в касата, от където признали, че класирането е направено. "Единадесета година съм на свободния пазар и се прехранвам само и единствено от занаята си. Свикнал съм 20 пъти да загубя и веднъж да спечеля конкурс, но в случая мисля че мярата, срама и свена на поръчителя и на печелившия прехвърлиха всякакви граници", допълни Станимир Трифонов.

От НЗОК признаха пред "Дневник", че действително заданието е "малко неясно". От там твърдят, че срокът 40 дни е за предаването на първия готов филм. Д-р Бойко Пенков допълни, че щом някой от кандидатите не е бил сигурен в същността на заданието, е трябвало да отправи официално въпроса си в определения за това срок.

Бъдещите разходи

- За издаването на вътрешен бюлетин и публикуване на месечното издание около 400 000 долара.

- За други публикации - 60 000 долара.

- За издаването на две брошури за информиране на населението - 700 000 долара.

- За рекламни материали - около 200 000 долара

- За медиен план и телевизионните клипове и филми - над 700 000 долара