Безмитната зона в Бургас е пред закриване

Безмитната зона в Бургас е пред закриване

Вътрешна проверка в бургаската Свободна безмитна зона е разпоредил изпълнителният директор Ангелин Попов след сигнали за злоупотреби, съобщиха отлично информирани източници от предприятието. В същото време служители и акционери обвиняват ръководството в слаб контрол и некомпетентност. Каквото и да докаже проверката, тя няма да спаси потъването на зоната, твърдят те. "Дружеството е в катастрофално състояние, буквално е съсипано", заяви управителят на Бургаска област Стефан Корадов, който е бивш директор на зоната.

Справките показват, че през май осчетоводената загуба е 50 000 лв., през август - 105 000 лв., а до края на годината може да достигне 200 000 лв.

Съветът на директорите засега не взема радикални мерки за промяна в политиката. Трети месец след общото събрание на акционерите на безмитната зона през юли няма избран нов изпълнителен директор. След продължителни спорове 7-тe представители на акционерите, сред които Министерството на финансите, Пристанище Бургас, "Лукойл Нефтохим", Община - Бургас, са решили да излъчат изпълнителен директор чрез вътрешен конкурс. "Членовете на съвета сами ще предложат кандидати, а последните ще се явят пред борда с програма за повишаване ефективността от работата на зоната", заяви за "Дневник" председателят на борда Венелин Тодоров.

Представителят на Министерството на финансите е подкрепил за поста досегашния изпълнителен директор Ангелин Попов,

поддръжници е имало за досегашния управител на складовата база в с. Лозово Саркис Караджиян, както и за уволнения, както се твърди, под натиск от ексдепутата Йордан Цонев бивш изпълнителен директор на зоната Василий Скрипка. Следващото заседание на съвета е на 16 октомври.

Свободната безмитна зона в Бургас е създадена през 1989 г. заедно с тези в Русе, Видин, Драгоман, Пловдив и Свиленград, за да се отговори на вижданията на тогавашната власт, че тези обособени територии могат да имат важна икономическа роля. В тях трябваше да бъдат развити производствени дейности с облекчен данъчен и митнически режим. Непрекъснатите промени в данъчното законодателство обаче създадоха непрекъснати проблеми на чуждите инвеститори. Италианската компания "Веркап", която произвеждаше капачки за шампанско, както и немска фирма за производство на дървени плоскости за жилищно строителство прекратиха дейността си в Бургас. Преди три години се оттегли и основният контрагент "Хюндай", който съхраняваше по 5000-6000 автомобила в нея. Южнокорейската компания насочи дейността си към Словения.

кап. Жорж Дерелиев, директор на Пристанище Бургас

Позицията към бургаската Свободна безмитна зона трябва да бъде ясна - необходими са повече товари и производство, за да се развива като печелившо дружество. По-голямо партньорство между пристанището и безмитната зона би предоставило на клиентите максимално добри условия за съхранение, претоварване и експедиция на товарите.

Стефан Корадов, областен управител на Бургаска област

Свободната безмитна зона в Бургас е съсипана и аз се учудвам как може отново да се номинират за мениджъри хора, които са виновни за нейния провал. Срамота е просперираща безмитна зона със складови площи в пристанищен град да бъде доведена до това плачевно състояние. Или трябва да си абсолютно некадърен, или има други причини…

От безмитната зона потеглят товари по всички транспортни канали - железопътен, морски, шосеен, въздушен, тръбен, които и обслужват тази транспортна инфраструктура. Преди години зоната го беше доказала.