Програма за действие на правителството - индустрия, туризъм и търговия
ПРИОРИТЕТИ НА ПРОГРАМАТА
I. СЪЗДАВАНЕ НА БЛАГОПРИЯТЕН БИЗНЕСКЛИМАТ, СТИМУЛИРАНЕ НА ИНВЕСТИЦИОННАТА ДЕЙНОСТ И ЗАЩИТА ОТ НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ.
II. НАЦИОНАЛНАТА ИНДУСТРИАЛНА ПОЛИТИКА - СЪОБРАЗЕНА С ПРОЦЕСИТЕ НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ НА ИКОНОМИКАТА И ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА СВЕТОВНАТА ТЪРГОВИЯ.
III. РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА КАТО ВОДЕЩ ОТРАСЪЛ В НАЦИОНАЛНАТА ИКОНОМИКА И ЕФЕКТИВЕН ИНСТРУМЕНТ ЗА СОЦИАЛНО ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ.
IV. ВЪНШНАТА ТЪРГОВИЯ ДА БЪДЕ РЕАЛЕН ФАКТОР ЗА МАКРОИКОНОМИЧЕСКА СТАБИЛНОСТ И ПОВИШАВАНЕ ДОХОДИТЕ.
I. СЪЗДАВАНЕ НА БЛАГОПРИЯТЕН БИЗНЕСКЛИМАТ, СТИМУЛИРАНЕ НА ИНВЕСТИЦИОННАТА ДЕЙНОСТ И ЗАЩИТА ОТ НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ
Цели:
Икономическата стратегия на Правителството поставя като приоритети необходимостта от създаване на благоприятна среда за български и чуждестранни инвестиции и балансирано развитие на дребния, средния и едрия бизнес. Държавата ще следва ясни правила и ще бъде стимулиращ фактор за местния и чуждестранен капитал в страната, спазвайки принципите на пазарната икономика;
Правителството ще предприеме незабавно мерки за борба с корупцията и утвърждаване на компетентна, безпристрастна, ефективна и предсказуема публична администрация.
Задачи:
Въвеждане на ясни правила за административното обслужване на физическите и юридическите лица;
Ограничаване до разумния минимум на разрешителните, регистрационните и съгласувателните режими;
Изграждане на общи информационни системи в администрацията с цел предотвратяване на корупцията;
Създаване на условия за провеждането на ефективна политика за защита на потребителите и формиране на потребителско доверие в пазара на стоки и услуги, както и постигане на високо ниво на защита на здравето и сигурността на потребителите;
Усъвършенстване на законовата база и завършване на институционалната структура за защита на потребителите;
Създаване на условия за ефективно функциониране и издигане ролята на Националния съвет за защита на потребителите при тясно взаимодействие с общинските и местни структури.
Действия:
Създаване на механизми и структури за ефективна комуникация между държавната администрация и бизнеса, централизиране на обмена на информация и проследяване на движението на поставените от бизнеса проблеми в едно звено;
Създаване на механизми и структури за постоянна връзка на правителството с общинските органи по региони, централизиране на обмена на информация и проследяване на поставените от общинските власти, областните администрации и народни представители проблеми, в едно звено за регионално икономическо планиране и развитие;
Приобщаване на неправителствени, академични и браншови организации към изработката на различни регулативни механизми и инициативи;
Промени в Закона за обществените поръчки в съответствие с принципите за публичност, прозрачност, свободна и честна конкуренция, равни възможности за всички кандидати;
Децентрализация на управленски правомощия, прехвърляне на публични функции към браншови организации и други субекти на гражданското общество;
Въвеждане на фигурата на обществените защитници и посредници (омбудсмани) като институция за контрол върху публичната администрация;
Активизиране на маркетинговата и рекламната дейност от страна на държавата в помощ на всички отрасли от националната икономика;
Редовно организиране на представяне на икономическата политика на Правителството и на български компании в световните финансови и бизнес центрове;
Поставяне на българските дипломатически и търговски служби в чужбина в услуга на българския бизнес;
Активно участие на българския бизнес в избора на търговските представители. Реорганизиране на Търговско-икономическите служби за максимално ефективна реализация на експортния потенциал на българските производители и на възможностите за инвестиране в страната.
II. НАЦИОНАЛНАТА ИНДУСТРИАЛНА ПОЛИТИКА - СЪОБРАЗЕНА С ПРОЦЕСИТЕ НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ НА ИКОНОМИКАТА И ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА СВЕТОВНАТА ТЪРГОВИЯ.
Цели:
Следване на национална индустриална политика, съобразена с процесите на глобализация на икономиката и либерализация на световната търговия и насърчаваща свободната конкуренция и пазарното поведение в защита на обществения интерес.
Задачи:
Провеждане на насърчителна политика по отношение на горепосочените сектори с всички средства, допускани от СТО;
Стимулиране на износа в отраслите със стратегическо национално значение и по-висок конкурентен потенциал.
Действия:
Създаване на звено за секторни икономически анализи, което да следи за здравето на българската индустрия и да изготвя на регулярна база (месечно и тримесечно) информационни продукти (бюлетини), съдържащи най-важните секторни статистики, финансови показатели и коментари към тях, очертаващи тенденциите в развитието на отраслите и анализиращи причините за тези тенденции, които да служат за взимане на адекватни и навременни икономически решения както от правителството, така и от всички икономически субекти в България;
Приобщаване и пълно използване на базите данни, изчислителния и кадрови потенциал на Националния статистически институт от Министерството на икономиката, с цел най-бързото, пълно и точно изготвяне на горепосочените секторни анализи, в съответствие с практиката в Европейския съюз и САЩ;
Обединяване на информационните масиви, съдържащи икономическа информация и находящи се в различните министерства, институти и държавни агенции (като Министерството на финансите, Министерството на икономиката, Националния статистически институт и т. н.), в единна база данни, която да бъде мощен инструмент за проследяване и анализ на процесите в икономиката;
III. РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА КАТО ВОДЕЩ ОТРАСЪЛ В НАЦИОНАЛНАТА ИКОНОМИКА И ЕФЕКТИВЕН ИНСТРУМЕНТ ЗА СОЦИАЛНО ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ.
Цели:
Увеличаване относителния дял на туризма в БВП;
Увеличаване относителния дял на международния туризъм в националния износ и на приходите от него за платежния баланс;
Повишаване на качеството на туристическите услуги;
Интегриране на туризма в националните инфраструктурни проекти;
Привличане на чуждестранни и български инвестиции в развитието на туристическата инфра- и суперструктура;
Стимулиране на дребния и среден бизнес;
Разкриване на нови работни места.
Задачи:
Изготвяне на механизъм за цялостна оценка на приноса на туризма като отрасъл за икономиката на България;
Разработване на национална стратегия и политика за развитие на туристическия сектор като приоритетен отрасъл. Насърчаване туристическите продукти, които могат да доведат до бързо преодоляване на диспропорцията в регионалното развитие на страната;
Въвеждане на работещ механизъм за ефективно координиране дейността на Националния съвет по туризма (НСТ), всички министерства, агенции и браншови организации, които имат отношение към развитието на туризма в Република България;
Изработване на програма "Атина 2004" за подобряване на спортната база в България с цел създаване на условия за подготовка на чужди национални отбори на наша територия. Програма "Атина 2004" ще има за цел и развитието на културен туризъм с цел привличане на туристическия поток по време на Олимпийските игри;
Изготвяне на единен национален план за маркетинг и реклама на туристическия сектор. Оптимизиране на националната информационна система SMARTINFO за туристическите обекти и услуги. Бързо подобряване на правната уредба, която засяга националната реклама на страната в чужбина с цел преодоляване на административните пречки за динамична международна реклама на туризма у нас;
Извършване на подробен анализ и провеждане на публична дискусия с браншовите организации за идентифициране на частта от прихода от туристическата услуга, която се припознава като износ и съответно да се въведе диференцирано данъчно облагане по ЗДДС;
· Развитие на инфраструктурата (заложено като основна приоритетна програма на правителството). Разработване на единен координиран план заедно с ресорните министерства за подобряване и доразвиване на инфраструктурата с цел оптимизиране възможностите за развитие на модерен туризъм;
Постепенна либерализация на режима на лицензиране и категоризация на туристическите обекти и включването на браншовите организации в категоризацията и лицензирането на туристическите обекти. Облекчаване на визовия режим за организиран туризъм с цел улесняване на продажбите на туристически услуги;
Създаване на стимули за разнообразието на туристическия продукт с цел преминаването му в по-висока категория. Насърчаване на по-слабо развити видове туризъм балнеоложки, конгресен, културен, екологичен, селски и др. Развитие на летния планински и спортен туризъм. Създаване на стимули за детски и ученически отдих и туризъм;
Повишаване на качеството на туристическите услуги. Министерството на икономиката ще координира взаимодействието между Министерството на образованието и науката, НСТ и представители от бранша при изготвяне и съгласуване на национални и международни програми в областта на обучението по туризъм. Целта на тази стъпка е непрекъснатото повишаване на квалификацията на заетите в туризма и информиране за най-новите световни тенденции;
Подобряване на статистиката за туризма чрез разработване на програма за синхронизиране на граничната и хотелската статистика с изискванията на Европейския съюз за статистиката в туризма.
Действия:
Изготвяне закон за туризма, синхронизиран с европейското законодателство който:
- Дефинира ясно отрасъла;
- Определя ролята и задачите на централната и местна администрация за развитието на отрасъла;
- Формулира конкретни, директни и индиректни икономически лостове за развитие на туризма в национален мащаб и в региони;
- Определя правила за управление на качеството и за на бизнеса в туризма;
- Регламентира туристическа статистика в т.ч. и туристически баланс;
- Структурира орган за осъществяване на националната реклама;
Разработване харта на българския туризъм национална стратегия, приета от Народното събрание;
Разработване нормативи за изграждане на специализирана инфра- и суперструктура, съобразени с изискванията за охрана на околната и културна среда, координирано със съответните ведомства;
Разработване критерии и нормативна база за формирането на туристически региони, зони и центрове, координирано със съответните ведомства;
Разработване критерии и стандарти за образованието, подготовка и преподготовка на кадрите, съвместно със съответните държавни ведомства, браншовите организации и синдикатите, като особено внимание се обръща на изпълнителските кадри;
Разработване на национална информационна система.
IV. ВЪНШНАТА ТЪРГОВИЯ ДА БЪДЕ РЕАЛЕН ФАКТОР ЗА МАКРОИКОНОМИЧЕСКА СТАБИЛНОСТ И ПОВИШАВАНЕ ДОХОДИТЕ
ПРИОРИТЕТИ
Гарантиране на нарастващи приходи от външноикономическата дейност, създаване на стимули за икономически растеж породени от външно търсене;
Създаване на благоприятна бизнес-среда за стимулиране на инвестициите в експортни отрасли;
Доизграждане на договорно-правната база на двустранните и многостранните икономически отношения. Сближаване на националната търговска политика с тази на ЕС;
Задълбочаване на участието на България в многостранната търговска либерализация и осигуряване на адекватна и ефективна търговска защита на българските производители на вътрешния и на международните пазари.
Цели:
Постигане на максимален ръст на износа в абсолютни стойности и като дял от БВП чрез максимално разширяване и възстановяване на достъпа на български стоки до чуждестранните пазари. Намаляване на отрицателното външнотърговско салдо;
Стимулиране на износа на стоки с по-висока добавена стойност и разширяване кооперирането при експортни производства;
Привличане на чуждестранни инвестиции и създаване на стратегически партньорства във високотехнологични отрасли и такива с експортен потенциал;
Усъвършенстване на институционалната рамка за насърчаване на търговията;
Поддържане на прозрачен, предсказуем и либерален външнотърговски режим. Гарантиране на стабилност и прогонозируемост на външнотърговската политика;
Запазване на постигнатите позиции в областта на търговските отношения с ЕС и превръщане на националния вътрешен пазар в неделима част от единния вътрешен пазар на ЕС;
Интегриране в многостранната търговска система и активно участие в по-нататъшната либерализация на световната търговия с оглед създаване на благоприятни условия за ефективна търговска дейност, стимулиране на конкуренцията и подобряване на технологичното ниво и развитие на българското производство.
Задачи и действия:
Структурно усъвършенстване на институциите за насърчаване на износа. Развитие на предлаганите от тях продукти и услуги. Подобряване на координацията между институциите за формиране на единна "експортна инфраструктура":
- Подбор на високо квалифицирани и мотивирани кадри в държавите институции;
- Подобряване на координацията между Министерство на икономиката, Агенцията за експортно застраховане, Насърчителна банка, Центъра за насърчаване на износа и всички неправителствени организации имащи отношение към икономическата активност на страната;
- Създаване на действаща институция (агенция) за насърчаване на търговията, ориентирана към нуждите на българските износители и потребностите на националната икономика;
- Подобряване на работата на службите по търговско-икономически въпроси за максимално ефективна реализация на експортния потенциал на българските производители и на възможностите за инвестиране в страната;
- Създаване на български бизнесцентрове в страните, водещи търговски партньори, с цел представяне на българския експортен потенциал;
Провеждане на целенасочена държавна политика в областта на информационното осигуряване на износители и производители и популяризиране на българската продукция на външни пазари:
- Създаване на публичен регистър на водещи международни прояви;
- Развитие на комуникационната система за предоставяне на информация към бизнеса от страна на държавната институционална рамка;
- Създаване на доброволен регистър на българските износители;
- Развитие и поддръжка на информационни и маркетингови бази данни, обучение на експертен персонал;
- Актуализация на информацията в интернет страницата на Министерството на икономиката;
- Създаване на интегрирана информационна система относно преференциалните договорености и степента на изпълнение на договорените квоти;
- Въвеждане на национална информационна система за външната търговия, свързваща митнически служби, националната статистика, данъчни служби, както и осъществяване на обмен на информация със съответните звена в страните, които са главни външнотърговски партньори на страната;
Постоянен диалог с бизнеса за подобряване достъпа на българските стоки до външни пазари
- Стартиране на стратегическа инициатива "Партньорство за експортно развитие" между държавните институции, БАЕЗ, финансови, обществени и неправителствените организации, БТПП, БСК, браншови и регионални съюзи, съюзи на производители и др.;
- Провеждане на срещи с браншови съюзи, асоциации на производители и износители и съгласуване на конкретни мерки за решаване на техните проблеми;
Осигуряване на подходящи условия за плавното адаптиране на местната индустрия към засилващия се конкурентен натиск на външните пазари:
- Разширяване на сферата на нормативни актове в областта на митническото и данъчно законодателство със задължително тълкуване от компетентното ведомство с цел облекчаване на производствената и външнотърговската дейност на фирмите;
- Усъвършенстване и доразвиване на механизмите за финансова подкрепа на износа в областта на експортното застраховане и кредитиране увеличаване степента на държавни гаранции (промени в Закона за експортното застраховане с цел разширяване на функциите на БАЕЗ като гарант по експортните кредити);
- Развитие на продуктите за финансова подкрепа на износителите (разработване на програми за стоково-кредитни линии за насърчаване на износа);
Създаване на ясни правила от страна на държавата за инвестиционна дейности и за стимулиране на местния и чуждестранен капитал:
- Предприемане на мерки за облекчаване на режима на установяването на чуждестранни лица;
- Развитие на пазара на земята и предоставяне на възможност на чуждестранни лица да закупуват земя;
- Намаляване на регистрационни режими и лицензионни процедури за осъществяване на стопанска дейност.
Задачи в контекста на двустранните икономически отношения на регионална основа:
Задълбочаване на икономическата интеграция със страните от Югоизточна Европа чрез утвърждаването на България като ключов фактор на стабилност и икономически просперитет в региона. Оптимално използване на сравнителните конкурентни предимства и преимуществата на съседните пазари с цел осъществяване на пазарна експанзия и налагане на българските фирми и стоки на водещи позиции;
Подобряване на търговско-икономическите връзки с Русия другите страни от ОНД на базата на реципрочно балансирани междудържавни споразумения за режима по вноса и износа. Създаване на ефективни механизми за решаване проблемите с финансирането, застраховането и взаимните търговски плащания. Продължаване на дългосрочното сътрудничество с Русия, както и с останалите страни от региона в областта на енергетиката на двустранна и многостранна основа, включително и чрез международните програми "ИНОГЕЙТ" и "ТРЕСКА"
Развитие на търговско-икономическите отношения със САЩ и Канада, привличане на инвеститори, особено в областта на високите технологии, за генериране на широко конвертируеми експортни ресурси;
Разширяване на възможностите за износ за страните от Латинска Америка на традиционни и структурно важни за нашата икономика производства, както и за внос на стратегически суровини и материали;
Институционална и организационна подкрепа на износителите на инженерингови услуги на пазарите на Близкия изток, Южна и Югоизточна Азия и Африка. Реализиране на нови подходи за увеличаване износа към тези пазари и за възстановяване и разширяване на българското пазарно присъствие на тях.
Задачи в контекста на многостранните икономически отношения:
Подобряване на достъпа за селскостопански стоки в страните от ЦЕФТА;
Въвеждане на новите договорености в търговията с преработени селскостопански стоки. Договаряне на допълнителни концесии в търговията със селскостопански стоки;
Подписване на Допълнителни протоколи към ЕСА за въвеждане на новите договорености относно селскостопанските стоки и вината и спиртните напитки;
Либерализация на търговията с риба и рибни продукти;
Договаряне на нови области на техническо сътрудничество и развитие на проекти и програми за укрепване на пазарната икономика, засилване на конкуренцията, модернизация на пазара, развитие на стабилни производствени процеси, по-нататъшното развитие на свободната пазарна инициатива, укрепване на демократичното гражданско общество и изпълнение на критериите за членство в ЕС;
Договаряне на търговско значими подобрени условия за достъп до пазарите на важни търговски партньори на страната, използвайки механизмите на Световната търговска организация;
По-нататъшно разширяване на възможностите за българския износ на стоки и услуги чрез активно участие в многостранните търговски преговори в рамките на СТО;
Присъединяване към Споразумението по държавните поръчки в рамките на СТО като важен аспект в усилията за преодоляване на корупцията и най-рационално използване на бюджетните средства;
Отстояване на българските интереси във всички области на дейността на СТО и в провежданите в рамките на СТО многостранни търговски преговори;
Използване на инструментите за търговска защита на СТО за защита на българските производители както на вътрешния, така и на международните пазари;
Задълбочаване на сътрудничеството с ОИСР и подготовка за присъединяване към организацията.
Действия в контекста на двустранните и многостранните икономически отношения:
Провеждане на сесии на смесените комисии, работни групи и съвети за коопериране за икономическо сътрудничество с важни търговски партньори на България Германия, Италия, Русия, Турция, Румъния, Боливарска Република Венецуела, Мексиканските съединени щати, Аржентина, Хашемитско кралство Йордания, Индонезия, Кувейт, СР Виетнам, Монголия, Корейската НДР, Китай, НДР Лаос, Кралство Камбоджа;
Доизграждане на договорно-правната рамка на икономическите отношения с предимство на спогодбите за икономическо сътрудничество, за избягване на двойното данъчно облагане, за взаимно насърчаване и защита на инвестициите, за сътрудничество в областта на стандартизацията и метрологията, изграждане на зони за свободна търговия;
Сключване на Споразуменията за свободна търговия с Латвия, Естония, Хърватия и Мароко и иницииране и провеждане на преговори за сключване на споразумения за свободна търговия със страните подписали Меморандума за разбирателство, с които до момента няма преференциални договорености Съюзна Република Югославия, Албания, Босна и Херцеговина;
Продължаване на двустранните преговори с новоприсъединяващи се страни към СТО (Русия, Украйна и Казахстан) и започване на преговори със страни кандидатки;
Провеждане на двустранни преговори със страните от ЦЕФТА за нови селскостопански концесии и въвеждане на договореностите;
Отразяване в Митническата тарифа на намаленията на митата съгласно ангажиментите на България в СТО;
Отразяване на новите договорености с ЕС относно преработените селскостопански стоки в Митническата тарифа на България;
Подписване и завършване на процедурите по ратификация на Допълнителен протокол към ЕСА за въвеждане на новите договорености относно селскостопанските стоки и вината и спиртните напитки;
Провеждане на преговори с ЕС за допълнителни концесии в търговията със селскостопански стоки и въвеждане на договореностите;
Провеждане на преговори с ЕС за либерализация на търговията с риба и рибни продукти и въвеждане на договореностите;
Реализиране на комплексни програми от мероприятия за навлизане на българския бизнес на отделни стратегически и перспективни пазари включващи: посещения на държавно ниво, заседания на междуправителствени комисии, бизнес форуми и размяна на бизнес делегации;
Участие в четвъртата сесия на Министерската конференция на СТО през ноември 2001 г. и активна подкрепа на започването на нов кръг многостранни преговори за по-нататъшна либерализация на търговията;
Участие в нов всеобхватен кръг многостранни търговски преговори в СТО (при постигане на договореност за започването му);
Участие в Специалните сесии на Комитета на СТО по селското стопанство и Съвета на СТО по търговията с услуги, в рамките на които протичат многостранните търговски преговори в СТО по селското стопанство и услугите;
Провеждане на преговори за присъединяване към Споразумението по държавните поръчки в рамките на СТО;
Провеждане на двустранни преговори по условията на присъединяване към СТО на Русия, Украйна, Беларус, Казахстан и други важни търговски партньори на България;
Отстояване на българските позиции във връзка с текущата дейност на СТО;
Използване на инструментите за търговска защита на СТО за защита на българските производители както на вътрешния, така и на международните пазари - при възникване на конкретни проблеми;
Активно участие в работата на органите на ОИСР и подготовка за присъединяване към ОИСР
Запознаване на бизнес-средите с постигнатите в рамките на СТО договорености и с възможностите за достъп до пазарите на страните членки на организацията чрез предоставяне на информация на Интернет страницата на Министерството на икономиката и други форми.