Програма за действие на правителството - високи технологии, транспорт и съобщения
СЪСТОЯНИЕ
1. Състояние в сектор транспорт
Проблемите в областта на транспорта са свързани главно с бавното оздравяване и развитие на техническата инфраструктура в железопътния транспорт, пристанищата и летищата, остарелия и неконкурентно способен подвижен състав, изоставане в технологичното обновяване на телекомуникационната мрежа, незначителното участие на частни капитали в развитието на инфраструктурата, както и несъвършенства на нововъдената законова и подзаконова база. Голяма част от проблемите са породени основно от бавното икономическо развитие на всички отрасли в страната.
В областта на водния транспорт състоянието на морския и речен флот е тежко поради силно остарелия корабен парк, непрекъснато увеличаващите се международни изисквания за качество и сигурност, повишаващата се конкуренция и неефективно управление на компаниите. Поради липсата на обновление на флота, компаниите непрекъснато губят пазарни позиции , в резултат на което се намаляват техните продажни цени. Средната възраст на корабния тонаж е над 20 години, което води до невъзможност да се работи с първокласни товародатели.
В железопътния транспорт продължава отрицателната тенденция в обема на превозените товари и пътници, което освен с обективните външни причини, като международната обстановка в съседните страни и изключително малко транзитни товари, повишени цени на горива и енергия, намален износ за традиционни пазари (Русия, Турция и др.) е свързано и с бавното обновяване и реконструктуриране на инфраструктурата, с остарелия подвижен състав, с бавното преструктуриране и оптимизиране на управлението и разходите на Национална компания "Български държавни железници", както и с недостатъчните държавни субсидии, водещи до декапитализация на компанията. Загубата на компанията за 2001 година се очаква да достигне 97 млн.лева. Железният път и съоръженията са в изключително тежко състояние, в резултат на което са влошени условията за безопасност на движението, намалени са скоростите на движение по основни части от железопътната мрежа.
В автомобилния транспорт структурната реформа е в сравнително най-напреднал стадии. Средната възраст на автомобилния парк, с който се извършва обществен превоз на пътници и товари е над 10 години.
Във въздушния транспорт изостава ремонта, поддържането, реконструкцията и модернизацията на летищната инфраструктура, включително и на летище София. Изостава актуването на публичната държавна собственост в летищата. Не са ремонтирани и рехабилитирани писти, рульожки и перони, недостигат машините за аварийно-спасително осигуряване на полетите.
2. Състояние в сектор "Съобщения"
Основните проблеми в сектор "Съобщения" са свързани със закъснялата дерегулация и не добрата нормативна уредба на сектора, недоброто пазарно състоянието на Българската телекомуникационна компания (БТК ЕАД) и Български Пощи ЕАД, липсата на пазарно съобразена и далновидна политика при планирането на честотния спектър, практически несъществуваща реализация на секторната политика по отношение на информационните технологии.
Голяма част от честотния ресурс необходим на сектора за мобилни комуникации все още не е освободен особено необходимите честоти за 3-то поколение мобилни връзки (UMTS).
ПРИОРИТЕТИ
Развитието на инфраструктурата ще бъде основен приоритет на Правителството, доколкото тя е първостепенно условие за постигане на устойчив икономически растеж и за привличане на чуждестранен капитал в страната. Приоритетите и отделните инвестиционни проекти ще бъдат осъществени в рамките на наличните бюджетни средства и ограниченията на общата финансова политика.
І. ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА ТРАНСПОРТНИЯ ПАЗАР, СЪЗДАВАНЕ НА БЛАГОПРИЯТНИ УСЛОВИЯ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ЧАСТНИ КОНКУРЕТНОСПОСОБНИ ТРАНСПОРТНИ КОМПАНИИ ВЪВ ВСИЧКИ СЕКТОРИ НА ТРАНСПОРТА;
ІІ. РАЗВИТИЕ НА ТРАНСПОРТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА СТРАНАТА КАТО ИНТЕГРАЛНА ЧАСТ ОТ ОБЩОЕВРОПЕЙСКАТА ТРАНСПОРТНА МРЕЖА.
ІІІ РАЗВИТИЕ НА ЕФЕКТИВНИ И ЕКОЛОГОСЪОБРАЗНИ ТРАНСПОРТНИ СИСТЕМИ И ТЕХНОЛОГИИ.
ІV. ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ И РАЗВИТИЕ НА СЕКТОР "СЪОБЩЕНИЯ".
V. РАЗВИТИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪЗДАВАНЕТО НА КОНКУРЕНТНА, ЕКСПОРТНО-ОРИЕНТИРАНА СОФТУЕРНА ИНДУСТРИЯ.
І. ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА ТРАНСПОРТНИЯ ПАЗАР, СЪЗДАВАНЕ НА БЛАГОПРИЯТНИ УСЛОВИЯ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ЧАСТНИ КОНКУРЕТНОСПОСОБНИ ТРАНСПОРТНИ КОМПАНИИ ВЪВ ВСИЧКИ СЕКТОРИ НА ТРАНСПОРТА
Цели:
Продължаване и завършване на законодателната реформа в транспортния сектор.
Завършване на процеса на трансформация на собствеността. Предаване на публичната държавна и частна собственост на ползватели, гарантиращи нейното поддържане и развитие. Завършване на институционалната реформа в държавното управление.
Намаляване до необходимия минимум на лицензионните и на разрешителните режими;
Стимулиране на създаването и на дейността на браншови организации в системата на транспорта. Осъществяване на конструктивен и общополезен диалог при изграждането и прилагането на регулаторната рамка.
Задачи:
Завършване на законодателната и институционална реформа в транспортния сектор;
Завършване на хармонизацията и адаптацията на българската нормативна база в транспорта с "acquis communautaire", съобразно поетите ангажименти на Република България по присъединяване към Европейския съюз;
Провеждане и завършване на преговорите по глава № 9 "Транспортна политика" ;
Създаване и доусъвършенстване на регулаторни рамки за работа на държавните органи, на изпълнителните агенции и други администрации, съответстващи на европейските;
Създаване на мрежа от контакти с цел максимално ползване на опита на най-високо ниво на водещи лица и корпорации в сектора;
Осъществяване на реален финансов и технически контрол на администрациите и дружествата в системата на транспорта и съобщенията.
ДЕЙСТВИЯ
Краткосрочен период до края на 2001 год.
Приемане на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата;
Приемане на Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози;
Приемане на Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България;
Приемане на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското мореплаване;
Актуализиране на подзаконовата нормативна база, във връзка с актуализациите на Закона за движението по пътищата и Закона за автомобилните превози;
Разработване на наредби за определяне на изискванията за задължителна употреба на контролни уреди за регистриране на данните за движението на моторните превозни средства и за работата на екипажите, за превоз на опасни товари по шосе и за типовото одобрение;
Привеждане на структурата на Главна дирекция "Автомобилна администрация" в съответствие с изискванията на Закона за администрацията;
Завършване на подготовката за влизане в сила на Закона за железопътния транспорт, институционално разделяне на управлението на инфраструктурата от превозната дейност;
Уреждане на обществените отношения, свързани с Републиканската железопътна инфраструктура, нейният правен статут и финансиране в пълно съответствие с принципите, залегнали в европейското законодателство;
Разработване на подзаконови нормативни актове и документи, регулиращи правилата за безопасност, за внедряване и експлоатация на осигурителна, телекомуникационна и информационна техника, за превози на пътници и товари и т.н. общо 12 документа.
Средносрочен период до края на 2002 год.
Изграждане на единна информационна система на автомобилната администрация, чрез която да се осигури пълна прозрачност за предоставяните и ползвани разрешителни за международен превоз на пътници и товари;
Разработване на цялостната подзаконова нормативна рамка, свързана с дейността на пристанищната администрация и обособяването на публичната държавна собственост в пристанищата и тяхното концесиониране на основание разпоредбите на приетия Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата;
Разработване на стратегии за развитие на пристанищата на Р.България и на корабоплаването;
Завършване на процеса по хармонизиране на националното ни законодателство в областта на железопътния транспорт с това на Европейската общност и провеждане на институционалната реформа в железопътния транспорт:
Приемане на Наредба за комбинирани превози.
Дългосрочен период до края на мандата
Въвеждане на статистическа система във всички сектори на транспорта, хармонизирана с изискванията на Европейския съюз и международните транспортни организации и съюзи;
Преструктуриране на Войските на Министерството на транспорта /ВМТ/ в държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване", работещо в съответствие с Търговския закон.
ІІ. РАЗВИТИЕ НА ТРАНСПОРТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА СТРАНАТА
В основата на инвестиционната политика на Правителството е развитието на транспортната инфраструктура на страната като интегрална, неделима част от Общоевропейската транспортна мрежа. То е свързано с превръщането на транспортната мрежа на страната в конкурентен, ефективен транспортен мост между Западна и Централна Европа и страните от Близкия Изток, Западна и Средна Азия. Предвижда се реконструкция и модернизация на съществуващата транспортна инфраструктура, в съответствие със стандартите и с изискванията на страните-членки на Европейския съюз, както и с изискванията на НАТО.
Цели:
Развитие на транспортната инфраструктура на страната като интегрална, неделима част от Общоевропейската транспортна мрежа;
Превръщането на транспортната мрежа на страната в конкурентен, ефективен транспортен мост между Западна и Централна Европа и страните от Близкия Изток, Западна и Средна Азия.
Задачи:
Развитие на транспортната инфраструктура, включена в петте общоевропейски транспортни коридори (ІV, VІІ, VІІІ, ІХ и Х), преминаващи през територията на страната;
Развитие на регионалните транспортни връзки към черноморските и съседните страни;
Рехабилитация на железопътната мрежа, възстановяване на проектните скорости на движение на влаковете по основните транзитни и вътрешни железопътни линии на страната;
Реконструкция и модернизация на съществуващата транспортна инфраструктура, в съответствие със стандартите и с изискванията на страните-членки на Европейския съюз, както и с изискванията на НАТО;
Навлизане на частни инвестиции в развитието и експлоатацията на инфраструктурата и изградената субструктура.
ДЕЙСТВИЯ
Краткосрочен период до края на 2001 год.
Завършване на реконструкцията и електрификацията на железопътната линия Дупница-Кулата-гръцка граница;
Средносрочен период до края на 2002 год.
Завършване реконструкцията и модернизацията на 414 км. железен път, в съответствие с оздравителния проект, финансиран от Световната банка;
Дългосрочен период до края на мандата
Изграждане на втори мост на река Дунав, между България и Румъния, в района на Видин-Калафат (2006 год.);
Реконструкция, модернизация и електрификация на железопътната линия София-Драгоман-Димитровград (юг) (2003 год.);
Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив-Свиленград-гръцка/турска граница за скорости до 160 (200) км/час;
Реконструкция и модернизация на железопътната линия Мездра-Видин (2006 год.);
Стартиране реконструкцията на железопътната линия София-Пловдив-Бургас за по-високи скорости на движение до 160 км/час (2008 год.).
Изграждане на железопътната линия (2,5 км.) между гара Гюешево и границата с Македония (2004 год.);
Реконструкция, електрификация и модернизация със съвременна осигурителна, телекомуникационна и информационна техника на железопътната линия Радомир-Гюешево - 88 км. (2006 год.);
Разширение, реконструкция и модернизация на пристанище Бургас: нов вълнолом и терминал 2А за насипни товари (2005 год.);
Разширение, реконструкция и модернизация на пристанище Варна: преоборудване от 1-во до 5-то корабни места от товарно пристанище в пътническо, изграждане на терминал за обработка на втечнен газ, изграждане на зърнен терминал, изграждане на яхтено пристанище (поетапно до края на 2005 год.);
Изграждане на "Зимовник на АППД" Русе при км 491 на река Дунав (2006 год.);
Реконструкция и модернизация на пристанище Лом. Изграждане на зърнен терминал в пристанище Русе;
Строителство на нов пътнически терминал, нова пистова система и прилежащата им инфраструктура в летище София;
Завършване на III-та фаза на Единен център за управление на въздушното движение, внедряване на най-съвременни технологии за управление на въздушното движение над България, в съответствие с изискванията на Евроконтрол.
ІІІ. РАЗВИТИЕ НА ЕФЕКТИВНИ И ЕКОЛОГОСЪОБРАЗНИ ТРАНСПОРТНИ СИСТЕМИ И ТЕХНОЛОГИИ.
Цели:
Повишаване на ефективността и качеството на пътническите и товарни превози;
Повишаване на безопасността на движението на влаковете;
Намаляване на енергоемкостта на превозите;
Защита на околната среда и здравето на хората от вредното въздействие на транспорта.
Задачи:
Внедряване на информационни системи в железопътния транспорт;
Внедряване на съвременни осигурителни и телекомуникационни
Системи по основните железопътни линии на страната;
Развитие на комбинираните превози, изграждане на нови и модернизация на съществуващите мултимодални терминали в големите транспортни центрове.
ДЕЙСТВИЯ
Краткосрочен период до края на 2001 год.
Въвеждане в експлоатация на системата за Влакови диспечерски радио-връзки по железопътната линия София-Кулата.
Средносрочен период до края на 2002 год.
Въвеждане в експлоатация на системата за Автоматична локомотивна сигнализация по железопътната линия Пловдив-Стара Загора Бургас;
Внедряване на финансово-счетоводна система в НК "Железопътна инфраструктура" и НК БДЖ";
Въвеждане в движение на "блок-влакове" за контейнерни превози по релацията София-Солун;
Въвеждане в експлоатация на Пилотна система за комбиниран превоз на хора с тежки физически увреждания "автомобил-железница-автомобил", между градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и Кърджали;
Въвеждане в експлоатация на специализирани вагони за превоз на инвалиди в експресни и бързи влакове, в съответствие с изискванията за качеството на транспортните услуги в Европейския съюз.
Дългосрочен период до края на мандата
Модернизация на осигурителната и телекомуникационна техника, внедряване на съвременни информационни технологии по железопътните линии Видин-СофияКулата (2006 год.);
Внедряване на информационно-управляващи системи за товарните и пътническите превози в железопътния транспорт;
Модернизация на осигурителната и телекомуникационна техника, внедряване на съвременни информационни технологии по железопътните линии Видин-СофияКулата (2006 год.);
Въвеждане на нови и рециклирани влакови състави за пътнически превози между големите и туристическите центрове на страната, включително и в международно съобщение;
Изграждане на терминал за интермодални транспортни превози в района на София.
Изграждане на Система за управление на корабния трафик и информационно обслужване на корабоплаването /VTMIS/ (поетапно до декември 2008 год.).
ІV. ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ И РАЗВИТИЕ НА СЕКТОР "СЪОБЩЕНИЯ"
Цели:
Насърчаване на развитието на конкурентен телекомуникационен пазар;
Провеждане и завършване на преговорите по глава № 19 "Телекомуникации и информационни технологии";
Създаване на модерна комуникационна инфраструктура;
Развитие на българските пощи.
Задачи:
Създаване на независим, компетентен и предсказуем регулаторен орган в съобщителния сектор;
Привличане на инвеститори с традиции и добра репутация в сектора и създаване на необходимите условия за изграждането на алтернативни телекомуникационни оператори;
Разработване и изпълнение на бизнес план за развитие и модернизация на пазара на пощенските услуги.
Действия:
Краткосрочен период до края на 2001г.
Промени в Закона за далекосъобщенията, касаещи избора на ръководство на Държавната комисия по далекосъобщенията, с цел деполитизиране на регулаторния орган и изпълнение на поети ангажименти в рамките на преговорите по глава 19 "Телекомуникации и информационни технологии";
Разделяне на пощенския регулатор от МТС;
Промени в Наказателния кодекс, третиращи кражбата на телефонен трафик и дефиниране на компютърните престъпления;
Издаване на 3-ти GSM лиценз.
Средносрочен период до края на 2002 г.
Приватизация на Българската телекомуникационна компания ЕАД;
Промени в Закона за пощенските услуги с цел пълно хармонизиране с регулаторната рамка на Европейския съюз;
Създаване на алтернативни източници на доходи за Български Пощи ЕАД, преструктуриране и приватизация (концесия);
Въвеждане на нови пощенски услуги, предлагани по електронен път;
Нов Закон за далекосъобщенията, в сила от 01.01.2003г., напълно хармонизиран с нормативната база на ЕС за 2000 г. в сектора;
Създаване на предпоставки за предоставяне на единен пакет услуги (цифрово наземно телевизионно разпръскване, интернет и телефонни линии);
Създаване на предпоставки за предоставяне на широколентови услуги на бизнеса и населението.
Дългосрочен период до края на мандата
Закон за защита на личните данни в сектори съобщенията и информационни технологии. (Срок до края на 2003 г.);
Приемане на подзаконовите нормативни актове, произтичащи от новия Закон за далекосъобщенията. (Срок за приключване 01.07.2003 г.);
Осигуряване на допълнителен честотен спектър за нуждите на телекомуникациите;
Даване на лицензи на алтернативни телекомуникационни оператори;
Използване на предоставената на България, Гърция, Кипър и Ватикана орбитална геостационарна позиция за телевизионно спътниково радиоразпръскване до края на 2003г.;
Освобождаване на честотен ресурс за 3-то поколение безжични мрежи до 01.06.2003г.
Лицензиране на 3-то поколение безжични мрежи - Срок 01.07.2004 г.
V. РАЗВИТИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪЗДАВАНЕТО НА КОНКУРЕНТНА, ЕКСПОРТНО-ОРИЕНТИРАНА СОФТУЕРНА ИНДУСТРИЯ
Цели:
Развитие на Информационните технологии и създаването на конкурентна, експортно ориентирана софтуерна индустрия;
Запазване и развитие на българския интелектуален потенциал;
Задачи:
Създаване на рамково законодателство за сектор "Високи технологии";
Привличане на инвеститори с традиции и добра репутация в сектора;
Сътрудничество и координация с Министерство на образованието за реформа в системата на средното и висшето образование, позволяваща създаването на високо квалифицирани специалисти в областта на природните науки, електрониката и информационните технологии и създаване на предпоставки висшите училища да работят в тясна връзка с частния сектор;
Насърчаване на малкия и среден български бизнес в сектора.
Действия:
Краткосрочен период до края на 2001г.
Промяна в структурата и функциите на изпълнителна агенция "Национална съобщителна система" с цел осигуряване възможност за целеви инвестиции в частния сектор, образованието в областта на високите технологии, маркетинг и привличане на капитали.
Средносрочен период до края на 2002г.
Приемане на Закон за високо-технологичните паркове или група закони, дефиниращи комплекс от облекчения и ангажименти на държавата към сектора;
Приемане на програма за въвеждане на Интернет-образование в средните училища свободен интернет достъп, специални часове, покриващи новата икономика и технологиите, върху които тя се базира;
Създаване на инвестиционен фонд с държавно участие и с привличане на международни финансови инвеститори, който да стане ядрото на технологичните паркове;
Освобождаване от мита, данъци и такси на вноса на високотехнологично оборудване (от 01.01.2003 г.);
Усъвършенстване на регулаторната рамка за електронна търговия.
Дългосрочен период до края на мандата
Сътрудничество и координация с Министерство на Образованието за реформа в системата на средното и висшето образование, позволяваща създаването на високо квалифицирани специалисти в областта на природните науки, електрониката и информационните технологии и създаване на предпоставки висшите училища да работят в тясна връзка с частния сектор;
Изграждане на цялостна система за "Електронно правителство".