Програма за действие на правителството - инфраструктура, регионално развитие и благоустройство

Програма за действие на правителството - инфраструктура, регионално развитие и благоустройство

СЪСТОЯНИЕ

1. Състояние на техническата инфраструктура

Съществува недостиг на питейна вода в редица области Враца, Монтана, Ловеч, Габрово, Благоевград, Плевен, Кюстендил; канализационните системи са изградени в 70% от градските територии, а в селата почти липсват; загубите на вода във водопреносната мрежа са големи (57% средно за страната); качеството на питейната вода е незадоволително; съществува замърсяване на околната среда от непречистени отпадъчни води.

Гъстотата на пътната мрежа е неравномерно разпределена на територията на страната; пътищата като цяло все още не отговарят на европейските стандарти; не са изградени необходимите магистрали за връзка с европейските транспортни коридори; състоянието на общинската пътна мрежа е незадоволително.

В България са регистрирани 960 свлачища в 350 населени места и курортни комплекси с обща площ над 200 000 дка; свлачищата разрушават инженерната инфраструктура; нанасят се икономически загуби в транспорта, туризма, селското и горско стопанство и жилищното строителство.

2. Състояние на строителството и строителната индустрия

Строителните продукти и строителните изделия не отговарят на изискванията на Европейския съюз за качеството на продукцията; загубени са традиционни външни пазари от страна на българските производители на строителни изделия; малък брой български строителни фирми имат сертификат за качество ISO 9001.

3. Състояние на териториалното и селищно устройство, кадастъра, геодезията и картографията

Съществуващите устройствени и градоустройствени планове са остарели и не отговарят на промененото състояние и съвременните изисквания; инвеститорите срещат затруднения за реализиране на своите намерения; балансът между частните и обществени интереси е нарушен; липсва единна информационна система за недвижимите имоти, реално действащ пазар и ипотекарни институции; съществуващите кадастрални планове обхващат само населените места, не покриват цялата територия на страната и не съдържат необходимата актуална информация; липсва връзка между кадастъра и системата на вписвания, което прави и двете системи неефективни; геодезическите мрежи не са поддържани системно и не съответстват на съвременните параметри на европейската референтна система; едромащабната топографска карта в мащаби 1:5000 и 1:10 000 не се поддържа в актуално състояние и потребителските й качества намаляват.

4. Състояние на регионалното развитие

Съществуват съществени различия в развитието на страната и това на страните от Европейския съюз; съществуват съществени различия между регионите в страната; няма изградена система за прилагането на структурните фондове на Европейския съюз.

5. Състояние на жилищния сектор

Съществува обективно напрежение в жилищния сектор и то при положение, че в България има средностатистически 421 жилища на 1000 души - един от най-високите показатели за европейските страни в преход; възпроизводството в жилищния сектор е затруднено през последните 10 години се строят едва 2 нови жилища на 1000 жители; съществуващият жилищен фонд е в състояние на деградация; пазарите на жилища и земя са неразвити; липсва достатъчен кредитен ресурс - практически отсъства система за жилищно спестяване и кредитиране; липсва доверие в жилищното спестяване след краха на съществувалата до 1989 г. спестовна система; липсва корелация между пазарите на жилища и тези на жилищни кредити - делът на кредита е нищожен спрямо инвестициите в жилища.

6. Състояние на местното самоуправление и гражданското участие

Действащата система на споделени компетенции между държавата и общините в областта на редица важни сектори като здравеопазване, социални дейности, инфраструктура, финанси и др. е несъвършена поради липса на правила и регламенти; все още силна е фискалната централизация и централизацията на функции, което ограничава самостоятелността на общините; няма яснота по по-нататъшното развитие на административно-териториалното устройство на страната и изграждането на второ ниво на самоуправление; недостатъчна е координацията между общините и държавните органи в областта на компетенциите им; липсва ясно изградена система за подготовка, квалификация и методическо подпомагане на кадрите в местните власти; липсват традиции и нагласа в партнирането на местните власти с гражданите, частния сектор и неправителствените организации за провеждане на ефективна политика за развитие на административно-териториалните и териториалните единици; административното обслужване не отговаря на съвременните изисквания и се превръща в основание за формиране на негативно отношение на населението към местните власти.

ПРИОРИТЕТИ НА ПРОГРАМАТА

I. ИЗГРАЖДАНЕ И РАЗВИТИЕ НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИНФРАСТРУКТУРА

II. ПОВИШАВАНЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА СТРОИТЕЛСТВОТО И СТРОИТЕЛНАТА ИНДУСТРИЯ

III. ПОДОБРЯВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИОННИЯ КЛИМАТ ЧРЕЗ ПРЕДПРИЕМАНЕ НА МЕРКИ В ОБЛАСТТА НА ТЕРИТОРИАЛНОТО УСТРОЙСТВО, КАДАСТЪРА, ГЕОДЕЗИЯТА И КАРТОГРАФИЯТА

IV. БАЛАНСИРАНО РАЗВИТИЕ НА РЕГИОНИТЕ И ЕФЕКТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПУБЛИЧНИТЕ ИНВЕСТИЦИИ И СРЕДСТВАТА ОТ ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИТЕ ИНСТРУМЕНТИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

V. ПРОВЕЖДАНЕ НА НОВА ЖИЛИЩНА ПОЛИТИКА

VI. СТИМУЛИРАНЕ ПРОЦЕСА НА ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ, МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ И ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ

За осъществяването на тези приоритети ще бъдат спазвани принципите на децентрализация, субсидиардност и устойчиво развитие, укрепване на общинското самоуправление и гражданското участие в процеса на вземане на решения и партньорство между държавната, местната власт, бизнес-сектора, неправителствените организации и научно-техническите среди. Ще бъдат използвани съществуващите възможности за делово сътрудничество с всички международни финансиращи организации, програми и фондове, базирано на взаимния интерес и насочено към реализацията на тази програма. Осъществяването на приоритетите и отделните инвестиционни проекти ще бъде в рамките на наличните бюджетни средства и ограниченията на общата финансова политика.

І. ИЗГРАЖДАНЕ И РАЗВИТИЕ НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИНФРАСТРУКТУРА

Цели:

Осигуряване на съвременни стандарти във водопотреблението при пестеливо използване на ограничените водни ресурси, подобряване на ефективността на водоснабдителните системи и качеството на водните услуги;

Интеграция на националната пътна мрежа с европейската транспортна инфраструктура и постигане на високо качество на транспортните дейности като предпоставка за икономическото развитие на страната;

Преустановяване на свлачищните процеси и намаляване на загубите в областта на туризма, селското и горското стопанство, транспорта и на частните собственици на имоти;

Изграждане на продуктопроводите;

Повишаване стандарта на живот в населените места, осигуряване на удобен и икономичен градски транспорт и опазване на околната среда.

Задачи:

Намаляване до минимум загубите във водопреносната система;

Изграждане на нови хидротехнически системи за преодоляване на съществуващия режим на водоподаване;

Подобряване качеството на питейната вода;

Доизграждане на водоснабдителните системи в населените места;

Изграждане на националната мрежа от магистрали и свързването й с европейските транспортни коридори;

Доизграждане и поддръжка на общинската пътна мрежа;

Реализация на програми за борба с ерозията, абразията и свлачищата.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Подготовка на проект на закон за изменение и допълнение на Закона за водите;

Подготовка на проект на постановление на МС за отмяна на Правилника за приложение на Закона за движение по пътищата;

Подготовка на проект на постановление за изменение и допълнение на Тарифа №14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ;

Ратифициране от Народното събрание на финансов договор между Република България и Европейската инвестиционна банка за проект "България рехабилитация на пътища" заем в размер на 30 млн. евро;

Изграждане на язовир "Христо Смирненски";

Завършване на деривацията "Сивяк" като неразделна част от язовир "Христо Смирненски";

Продължаване на изграждането на водоизточници и довършването на водоснабдителните системи в областите: Благоевград, Монтана, Мездра, Габрово, Шумен, Хасково, Смолян, Пазарджик, Пловдив и др.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Изграждането на отсечката с дължина 23 км по магистралата Каспичан Шумен;

Влизане в експлоатация на пречиствателни станции за питейни води за градовете Гоце Делчев, Сандански, Ботевград, Хасково и др., както и прилежащите към тях водоснабдителни системи;

Реализиране на първия етап на проект "България защита на речните и морски брегове от ерозията и абразията".

Дългосрочен период до края на мандата

Реконструирани около 15 000 км от водопроводната мрежа;

Изграждане на хидровъзлите "Нейковци", "Пловдивци", "Кюстендил", "Ракочевица";

Изграждане пречиствателни станции за питейни води за градовете Сливен, Дупница, Харманли;

Завършване на проект "България защита на речните и морските брегове от ерозията и абразията на водата и свързаните с тях свлачищни процеси";

Овладяване на 28 свлачищни процеса;

Изграждане на основни пътни участъци по направление на трансевропейските транспортни коридори на автомагистралите "Тракия", "Марица", "Хемус", "Люлин" и "Струма";

Завършване изграждането на автомагистрала "Тракия" от Оризово до Карнобат участък с дължина 190 км;

Изграждане общо на 104 км от автомагистралите "Люлин" и "Струма" в участъците СуходолДупница и КреснаКулата.

ІІ. ПОВИШАВАНЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА СТРОИТЕЛСТВОТО И СТРОИТЕЛНАТА ИНДУСТРИЯ

Цели:

Повишаване конкурентоспособността на българските строителни изделия и продукти;

Активно участие на строителните фирми в инвестиционния процес;

Завоюване на нови пазари в страната и чужбина.

Задачи:

Повишаване качеството и търсенето на строителните продукти;

Правителството ще подпомогне малките и средните предприятия за установяване на постоянни формени качества ISO 9001;

Създаване на благоприятни условия за получаване на банкови гаранции при участието на българските фирми в международни търгове.

Действия:

Дългосрочен период до края на мандата

Изграждане на Национална система за оценяване съответствието на строителните продукти с изискванията на Единния европейски пазар. Българските строителни изделия ще бъдат маркирани със знака за съответствие.

ІІІ. ПОДОБРЯВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИОННИЯ КЛИМАТ ЧРЕЗ ПРЕДПРИЕМАНЕ НА МЕРКИ В ОБЛАСТТА НА ТЕРИТОРИАЛНОТО УСТРОЙСТВО, КАДАСТЪРА, ГЕОДЕЗИЯТА И КАРТОГРАФИЯТА

Цели:

Развиване на реален пазар на недвижими имоти и единно управление на държавните недвижимости, подобряване на инвестиционния климат в страната и привличане на чуждестранни инвеститори;

Повишаване сигурността на правото на собственост и другите вещни права върху недвижимите имоти като средство за развитието на реален пазар и за гарантиране на имуществените отношения;

Създаване на пълна, актуална и съвременна геоинформация за страната, основана на геодезически измервания и картографиране, като интегрална част от общоевропейското пространство.

Задачи:

Облекчаване на съгласувателните, лицензионните и разрешителни режими;

Хармонизиране на нормативната уредба и синхронизиране на действията за устройство на територията с тези за регионалното развитие, кадастъра и имотния регистър;

Разработване на национална комплексна устройствена схема като физически израз на постановките на Националния план за регионално развитие;

Създаване на кадастъра, в който ще се регистрират всички недвижими имоти на територията на страната;

Създаване на взаимосвързани информационни системи на кадастъра и имотния регистър;

Създаване и въвеждане на "Българска геодезическа система 2000";

Ускоряване темпа на обновяване в цифров вид на Едромащабната топографска карта на страната в мащаби 1:5000 и 1:10 000;

Усъвършенстване на системата на контрол върху устройството на територията на страната.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Приемане на Закон за геодезията и картографията;

Приемане на основните подзаконови нормативни актове, предвидени в Закона за устройство на територията;

Осъществяване на мониторинг върху действието на Закона за устройството на територията и подготвяне и обсъждане на предложения за допълнение и изменение за съгласувателните режими с цел облекчаването им и подобряване на инвестиционния климат в страната;

Осъществяване на децентрализация на контрола по устройство на територията;

Започване на работа по дългосрочна програма за създаване на кадастъра и имотния регистър в 5 съдебни района.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Влизане в сила на нова опростена процедура на съгласуване, провеждане на принципа "услуга на едно гише", което значително ще облекчи инвеститорите, ще ограничи възможностите за корупция и ще ускори процедурите на съгласуване на ниво община и съгласувателни ведомства;

Разработване на общински и областни устройствени схеми и планове за съответстващо на дългосрочните и обществено признати цели на социалното, икономическото и културно развитие при гарантирано опазване на околната среда;

Въвеждане на облекчена процедура по разрешаване ползването на строежите при завишена обезпеченост на сигурност и безопасност на отдаване и ползване;

Завършване на подзаконовите нормативни документи по Закона за кадастъра и имотния регистър, съвместно с Министерството на правосъдието;

Изпълнение на Дългосрочната програма за създаване на кадастъра и имотния регистър в нови 10 съдебни района;

Подготовка на нормативната основа за създаване и въвеждане на "Българска геодезическа система 2000";

Подготовка на нормативната система за създаване и обновяване на едромащабната топографска карта в цифров вид.

Дългосрочен период до края на мандата

Разработване на Национална устройствена схема като инструмент за определяне на стратегическите направления за развитие в производствените зони, прилежащите територии на транспортните коридори, зоните за туризъм, крайбрежните зони и др.;

Създаване на нова рационална система на устройствен и строителен контрол, адекватна на европейските норми и стандарти;

Изготвяне на кадастрална карта на 26 съдебни района; в процедура на изготвяне ще бъдат други 16 съдебни района, с което ще се покрие до 40% от територията на страната;

Подобряване на обслужването на собствениците и на участниците в пазара на недвижими имоти и други клиенти, чрез новия ред за вписване и отразяване на недвижимите имоти в кадастъра;

Синхронизиране на "Българската геодезическа система 2000" и въвеждане на фундаменталните геодезически параметри, определени в геодезическа референтна система 1980 (GRS80);

Обновяване на Едромащабната топографска карта с аналитични фотограметрични системи, чрез компютъризирани технологии, в резултат от което ще се изработва карта в цифров вид.

ІV. БАЛАНСИРАНО РАЗВИТИЕ НА РЕГИОНИТЕ И ЕФЕКТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПУБЛИЧНИТЕ ИНВЕСТИЦИИ И СРЕДСТВАТА ОТ ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИТЕ ИНСТРУМЕНТИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Цели:

Балансиране на националните, регионалните и местните интереси и приоритети - смекчаване на регионалните различия в заетостта и доходите на населението и във възможностите на развитие;

Отваряне на националното пространство и решаване проблемите на регионалното и местно развитие чрез трансгранично сътрудничество;

Подобряване ефективността на публичните инвестиции от български и чуждестранни финансови институции, както и междусекторната координация;

Отговаряне на изискванията за ползване на предприсъединителните инструменти за социално-икономическо сближаване и присъединяване на страната към Европейския съюз.

Задачи:

Намаляване на различията между България и страните членки на Европейския съюз;

Създаване на предпоставки за преодоляване на съществуващите различия между отделните региони в страната;

Стимулиране развитието на пограничните райони;

Ефективно използване на предприсъединителните фондове на ЕС;

Доразвиване на законодателната и нормативна база;

Изграждане на надеждна информационна основа за регионалното планиране и управление с акцент върху районите за планиране.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Доразвиване на нормативната база за осигуряване на необходимите връзки и технологии за интегриране на Националния план за регионално развитие с Националния план за икономическо развитие в един национален стратегически документ;

Усъвършенстване на базата данни като важен елемент на мониторинга на регионалното развитие;

Разработване на проект за закон за Черноморското крайбрежие;

Разработване на проект на закон за планинските райони;

Подготовка за отваряне на Глава 21 - "Регионално развитие", в проговорите с ЕС;

Одобряване на проект за финансов меморандум по програма ИСПА;

Продължаване на втора фаза на проектиране на нефтопроводите "Бургас-Скопие-Вльора" и "Бургас-Александруполис", като заинтересованите компании ще бъдат подкрепени в реализацията на проекта.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Ефективна реализация на програма ФАР икономическо и социално сближаване с оглед постигане на следните цели:

- насърчаване продуктивния сектор на малките и средни предприятия;

- развитие на бизнес инфраструктурата;

- развитие на човешките ресурси.

Завършване на ГКПП "Силистра" на фериботен комплекс Силистра-Калъраш.

Дългосрочен период до края на мандата

Завършване изграждането на административния капацитет за управлението на структурните фондове на ЕС - след приемането на България в ЕС;

През периода ще бъдат изградени следните гранични пунктове:

- ГКПП "Лесово", "Маказа", "Салаш", "Невестино", "Симитли", "Струмяни";

- В процес на изграждане ще са три други нови ГКПП с Гърция, Република Македония и СР Югославия.

Изграждане на административните и институционални капацитети за участие в управлението на структурните фондове на Европейския съюз;

Формиране на система от показатели за наблюдение и оценка на регионалното развитие, съпоставима с ЕВРОСТАТ, която ще даде възможност за отчитане не само на количествените и финансовите резултати, но и на постигнатия качествен ефект в икономическото и социалното сближаване;

Създаване на агенция за регионално развитие, която да обедини различни извънбюджетни средства и фондове с регионални програми в отговор на изискванията на Европейския съюз, както и за по-ефективно използване на собствените ресурси.

V. ПРОВЕЖДАНЕ НА НОВА ЖИЛИЩНА ПОЛИТИКА

Цели:

Спиране на процесите на деградация на жилищния фонд;

Създаване на работещи пазарни механизми за изграждане на достъпни жилища;

Провеждане на институционална и жилищно-финансова реформа.

Задачи:

Осигуряване на възможност за строителство на нови, достъпни за масовия потребител жилища;

Осигуряване на поддържането, съхраняването и обновяването на жилищния фонд в съответствие със съвременните изисквания и европейските стандарти;

Подпомагане на бездомните и уязвимите групи от населението;

Ограничаване използването на жилищния фонд за нежилищни нужди.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Разработване на проект на закон за жилищноспестовните каси;

Разработване на проект на закон за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни жилищноспестовни влогове;

Разработване на проект на постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост;

Разработване на проект на постановление за изменение и допълнение на правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за жилищно-строителните кооперации;

Разработване на проект на Закон за насърчаване строителството и рехабилитацията на жилищния фонд;

Разработване на проект на Закон за жилищните асоциации.

Дългосрочен период до края на мандата

Въвеждане и прилагане на институционалната реформа в жилищно-финансовата система;

Изграждане на система за подпомагане при придобиване, поддържане и наемане на жилище;

Подпомагане участието в развитието на жилищния сектор на жилищни асоциации, жилищни сдружения и други неправителствени организации.

VІ. СТИМУЛИРАНЕ ПРОЦЕСА НА ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ, МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ И ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ

Цели:

Утвърждаване на съвременно административно-териториално устройство на страната и ефективно функциониращи административно-териториални единици;

Засилване на местната демокрация и процесите на децентрализация на функции, компетенции и финанси от държавата към административно-териториалните единици;

Развитие на местното самоуправление чрез засилване участието на гражданите, неправителствените организации и младите хора в управлението на местно ниво;

Засилване компетентността и ефективността на местните власти и техните органи.

Задачи:

Провеждане на обществена дискусия за по-нататъшното развитие на административно-териториалната структура на местните власти и изграждане на второ ниво на самоуправление в съответствие с изискванията за европейската ни интеграция;

Обсъждане на разпределението и разграничаването на функциите и правомощията между органите на държавна власт и тези на местното самоуправление;

Увеличаване самостоятелността на местните власти чрез децентрализация на функции и определянето, планирането и разходването на финансови средства;

Прилагане на състезателното начало при кандидатстване за целеви субсидии за инвестиционни проекти;

Регламентиране на взаимоотношенията с Националното сдружение на общините в Република България, Фондацията за реформа в местното самоуправление, регионалните сдружения на общините и професионалните сдружения на работещите в местните власти с оглед реалното им участие в процесите на развитие на местната демокрация;

Подобряване хоризонталната координация между комисиите в Народното събрание, Министерския съвет и министерствата за регламентиране процеса на децентрализация на функции и ресурсното им обезпечаване;

Регламентиране на процесите за подготовка и квалификация на кадрите в местните власти;

Обсъждане на формите за участие на гражданите от всички слоеве на населението в процесите на развитие и управление на процесите развиващи се в административно-териториалните единици.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Решаване на конкретни въпроси по деактуване и отписване от актовите книги на държавна собственост на имоти-общинска собственост;

Откриване на обществената дискусия по въпроса за изменение на Конституцията в частта за разширяване правомощията на общините при определяне вида и размера на местните данъци и такси;

Регламентиране на взаимоотношенията на държавния бюджет и общините при извършването на административно-териториални промени в границите им и при създаване на нови административно-териториални единици.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Обсъждане развитието на стратегията за административно-териториалното устройство на страната и нивата на самоуправление в съответствие с изискванията на ЕС и проекти за произтичащите законодателни промени;

Организиране разработването на система за квалификация и преквалификация на кадрите в местните власти;

Прилагане на състезателното начало при разпределение на целевите субсидии за инвестиционни проекти.

Дългосрочен период до края на мандата

Продължаване на процеса на децентрализация на функции от държавата към местните органи на власт;

Приключване в основни линии изграждането на новото административно-териториално устройство на страната;

Разработване и въвеждане на нови форми за участие на населението в местното самоуправление;

Изграждане на цялостна система за подготовка, квалификация и преквалификация на кадри за местните власти.