Програма за действие на правителството - НАЦИОНАЛНИ ФИНАНСИ

Програма за действие на правителството - НАЦИОНАЛНИ ФИНАНСИ

СЪСТОЯНИЕ

1. Макроикономическа рамка

През изминалия период главна цел на макроикономическата политика беше осигуряването на макроикономическа стабилност и създаване на условия за ускоряване на икономическия растеж. През последните четири години, независимо от неблагоприятните външни условия и процеса на преструктуриране, българската икономика отбеляза положителни темпове на растеж. В резултат на провежданата разумна фискална политика подържан бе широко балансиран бюджет и паричен съвет. Равнището на инфлация остана ниско, а номиналните лихвени проценти са стабилни.

Същевременно пред икономиката са открити негативни тенденции, свързани с преструктурирането й, което води до бързо увеличение на броя на безработните и запазването му на много високи нива. Заедно с този фактор, силно негативният баланс на текущата сметка остава основно предизвикателство пред програмите за макроикономическа стабилност.

2. Развитието на данъчната политика отчита изискванията на европейското право в областта на материалните данъчни закони. В ход е процес на модернизация на данъчната администрация.

3. Натрупани са големи по размер несъбрани държавни вземания.

4. Въвежда се системата на държавното съкровище с основни функции по касово управление, финансово планиране и прогнози на касовите потоци, счетоводство, отчетност и контрол на бюджета:

Текущо се работи по изграждането на нова информационна система за финансово управление (ИСФУ). Системата позволява интеграция и висока степен на компютъризация на всички счетоводни операции, което улеснява анализа, прогнозите и управлението на бюджетните средства. ИСФУ базирана на програмният продукт SAP R/3 се разработва на базата на най-добрата практика на страните-членки на Общността;

Създадена е нова счетоводна рамка с нов сметкоплан за бюджетния сектор, който се използва от 2001 г. Новият сметкоплан ще позволи консолидираното отчитане на начислена основа, изготвянето на надеждни отчети и повишаване на контрола при бюджетното изпълнение. Принципите и правилата на класифициране на активите, пасивите, приходите и разходите са в съответствие с Държавната финансова статистика (GFS 2000), Системата на националните сметки (SNA 93) и Европейската система на национални сметки (ESA 95). Ръководството за приложението на новия сметкоплан е изготвено, като предстои разработването на стандарти и инструкции за приложението на сметкоплана;

Подобрението в режима на банковите сметки и въвеждането на системата на единната сметка. Целта е в една сметка да се централизират държавните ресурси и да се рационализира платежният процес. Единната сметка създава условия за ефективно управление на бюджетните средства и повишава контрола при разходването им от разпоредителите с бюджетни кредити. Тази нова система е базирана на система за електронно бюджетно разплащане (СЕБРА), използваща SDBM ORACLE и ускорено се въвежда в системите на държавните органи, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити от февруари 2001 г.

5. Започнато е и следва да продължи рационализирането на бюджетните структури. Броят на извънбюджетните сметки и фондове е значително намален от близо 100 на 12 на централното правителство. Продължава тенденцията на намаляване на техния брой и консолидирането им в държавния бюджет. Броят на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити бе намален от 150 на 28.

6. Съществуващите слабости при изготвянето на бюджета водят до последваща неефективност при разпределението и използването им. Направени са първите стъпки и се мисли в посока към рационализиране на процесите по планирането и изготвянето на бюджета.

7. Съществуващите системи и форми за субсидиране са неадекватни на степента на развитие на реалния сектор и поради това - ниско ефективни и пораждащи корупция.

8. В края на 2000 година държавният дълг е 9811.1 млн. щ. д., което включва 1767.2 млн. лв. вътрешен дълг и 8970.4 млн. щ. д. външен. Като съотношение спрямо БВП целият държавен дълг е 81.0 %, като 74.1 % е външният.

9. През 2000 година вътрешният дълг намалява с 1196.1 млн. лв. Това се дължи както на отпадането на държавната гаранция по влоговете в ДСК, така и на намаление на държавните ценни книжа, емитирани за структурната реформа.

ПРИОРИТЕТИ НА ПРОГРАМАТА

Министерството на финансите е пряко ангажирано с реализацията на общите цели на Правителството по отношение на икономическата, фискалната и данъчната политика. Основните стълбове на които е изработен конкретния план за действие на Министерство на финансите са:

І. ПОСТИГАНЕ НА ВИСОК И УСТОЙЧИВ ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ ПРИ ЗАПАЗВАНЕ НА МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА СТАБИЛНОСТ чрез продължаващо действие на паричен съвет, балансиран бюджет, стабилна и прозрачна данъчна система, насочена към стимулиране на икономическия растеж, повишаване ефективността на публичните финанси, намален фискален риск и намален държавен дълг. В този смисъл Министерството на финансите развива следните направления:

1. Макроикономическа политика

2. Бюджетна политика

3. Данъчна политика

4. Разходна политика

5. Политика по управление на дълга

6. Контрол.

II. ЕВРОПЕЙСКИ И ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ. Министерството на финансите се ангажира с финансовите аспекти на задачата на правителството за интегрирането на страната в европейските структури. Предприетите програми за институционално укрепване и реконструиране хармонизират на целевите функции на процеса за присъединяване към ЕС. Министерството на финансите споделя отговорността за възможностите на Република България за ресурсно обезпечаване на политиката и дейностите за интеграция в НАТО.

Постигането на тези по-общи цели е изцяло в съзвучие с цялостната правителствена стратегия за изграждане и функциониране на пазарна система с равни възможности за реализация на всички, които могат и социална защита за всички, които се нуждаят.

I. ПОСТИГАНЕ НА ВИСОК И УСТОЙЧИВ ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ ПРИ ЗАПАЗВАНЕ НА МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА СТАБИЛНОСТ

1. МАКРОИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА

Цели:

Да поддържа макроикономическа стабилност на базата на стабилни публични финанси, като бюджета бъде широко балансиран през първите две години от програмата и нулево балансиран през останалите, при намаляващо съотношение на държавния дълг към БВП, ценова стабилност и едноцифрена инфлация, стабилен валутен курс, привързан към Еврото и управляем дефицит по текущата сметка;

Да работи заедно с останалите държавни институции за повишаване на жизнения стандарт като осигури условия за постигане на устойчиви дългосрочни темпове на икономически растеж от 5 - 7 процента годишно;

Да подържа системата на паричен съвет, с оглед поддържането на стабилен валутен курс.

Задачи:

Засилване ролята на наблюдението и анализа на процесите на макроикономическа и финансова стабилност и усъвършенстване на прогнозите с цел получаване на качествена оценка за ефектите от прилаганите инструменти на макроикономическата политика;

Разработване на анализи и прогнози за средносрочните и дългосрочни тенденции в развитието на макроикономическите процеси;

Разработване на анализи и оценки на съгласуваността в прилаганите инструменти на макроикономическата политика и прилагане на адекватни мерки за засилване на координацията на икономическата политика;

Да работи заедно с останалите институции, за насърчаването на бързото нарастване на националната производителност и частната инициатива посредством структурни реформи, включително чрез програмите за приватизация, реформите в селското стопанство и мерките за насърчаването на чуждестранните инвестиции и да помогне за проектирането на тези реформи по такъв начин, че да допринесат максимална полза за българската икономика.

2. БЮДЖЕТНА ПОЛИТИКА

Цели:

Поддържане на макроикономическа стабилност и на устойчиви нива на икономически растеж и заетост;

Фискална политика, насочена към поддържане на стабилни публични финанси в средносрочен план, стъпили на строги правила;

Задачи:

Поддържане на фискална устойчивост

Поддържането на средносрочна фискална устойчивост се основава на поддържането на нулев дефицит по консолидиран държавен бюджет, на строга финансова дисциплина в държавния сектор и стесняване обхвата на публичния сектор, като същевременно се търси увеличаване ефективността на държавните разходи. Ограничената отговорност на държавата е в съответствие с въвеждането на пазарните принципи в области като здравеопазване, образование, икономически дейности.

Създаване на стимули за икономическите субекти

Разумната фискална политика допринася за поддържането на устойчив икономически растеж. Ние ще се стремим да намаляваме данъчното бреме, да оптимизираме размера на публичния сектор и да развиваме качеството и ефективността на разпределение на разходите.

Осигуряване гъвкавост на фискалната политика

Ще подържаме гъвкава фискална политика с оглед своевременно реагиране на външни и вътрешни шокове. Тази гъвкавост на фискалната политика ще се постигне още на етапа на бюджетното планиране и в закона за бюджета ще се предвидят инструменти, които се активират в процеса на текущото изпълнение

на бюджетната програма.

Действия:

Краткосрочен период

Залагане в бюджета за 2002 година на по-ниски преки данъци.

Стимулиране на икономическата активност, чрез създаване на условия на населението и фирмите да работят, спестяват и инвестират повече чрез намаление данъците върху печалбата и данъка върху общия доход.

Залагане на еднопроцентен дефицит на консолидирана база за 2002 година с механизъм, позволяващ постигане на нулев дефицит.

Чрез прилагане на предпазлив сценарий при разработване на бюджета и въвеждане на правила за разпределение на положителните ефекти само за операции по дълга и нарастване на фискалния резерв.

Средносрочен период

Данъчна политика, насочена към справедливо и равномерно разпределение на данъчната тежест и облекчаване на данъчните процедури;

Намаляването на данъчната тежест в условия на поддържане на нулев бюджетен дефицит и без заплаха за протичащите реформи, целящо нейното справедливо и по-равномерно разпределение, ще се извършва чрез разширяване на данъчната основа и намаляване на данъчните ставки.

Участие с бюджетни ресурси във финансирането на публичните инвестиции и изграждането на модерна инфраструктура;

Разработване на механизми за подобряване структурата и качеството на публичната инвестиционна програма и създаване на условия за увеличаване на частните инвестиции, като областите от националната икономика, в които бюджета се ангажира да подобри управлението и ресурсната осигуреност, както и да развие частното предлагане при оказване на публични услуги са здравеопазване, образование, социално осигуряване, подпомагане и грижи, административна реформа.

Планиране на резерв за непредвидени случаи в бюджетните разходи;

Гъвкавата фискална политика цели осигуряването на възможности за своевременна реакция срещу негативни за икономиката шокове, защита нормалното функциониране на паричния съвет и поддържане на постигнатата макроикономическа стабилизация. Нужната маневреност по отношение изпълнението на бюджета, както и ролята му на буфер на непредвидените външни и вътрешни шокове се осигурява посредством: залагането на вградени буфери в него.

Планиране на минимално равнище на фискалния резерв, което осигурява едногодишните плащания по държавния дълг;

Поддържането на определено ниво на фискалния резерв е насочено към подсигуряване срещу всички видове риск. Бъдещите потребности от инвестиции и развитие предполагат преминаването към по-гъвкава комбинация от методи за редуциране на риска и за управлението на фискалните резерви и дълга.

Гъвкаво управление на текущите разходи в хода на изпълнението на бюджета в зависимост от потока от бюджетни постъпления.

Въвеждането на по-ефективни системи за управление на паричните потоци от МФ, на основата на модерно държавно съкровище и Единна сметка позволяват бюджетът да има адекватно макроикономическо поведение в зависимост от фазите на икономическия цикъл и сезонността.

Засилване на финансовата децентрализация на общините.

Оптимизиране на държавните и общинските отговорности за предоставените публични услуги. Усъвършенстване на механизмите за разпределение на бюджетните взаимодействия с Републиканския бюджет.

3. ДАНЪЧНА ПОЛИТИКА

Цели:

Да усъвършенства данъчната система, да повиши събираемостта на данъците чрез рационализация и преструктуриране на процедурите по събиране на данъците

Намаляване на преките данъци, като се оставят по-високи реални доходи във фирмите и населението и се повиши търсенето, стимулират се инвестициите и стопанската дейност.

Отстраняване на несъответствията на законодателството в областта на материалните данъчни закони с Европейското законодателство, като едновременно с това се създадат условия за икономически растеж.

Подобряване качеството на предоставените услуги от данъчната администрация и осигуряване на ефективност на данъчния контрол и действията по събирането.

Задачи:

Отговаряне на поетите ангажименти от Република България във връзка с подготовката ни за присъединяване към Европейския съюз като синхронизира данъчното си законодателство в областта на косвените данъци с директивите, на база на които е изградено данъчното законодателство в Европа

Подобряване ефективността на данъчния контрол върху вносителите и местни производители в областта на косвените данъци. Тази задача включва ограничаване възможностите за злоупотреби с неправомерно теглене на данъчен кредит и за търговия с акцизни стоки без бандерол или облепени с бандерол с изтекъл срок на валидност.

Подобряване администрирането на преките и косвени данъци;

Гарантиране в по-голяма степен интересите на българския данъкоплатец;

Постигане равнопоставеност на данъчните субекти, наред с общото намаляване на данъчната тежест в областта на преките данъци.

Спазва принципа на отраслова неутралност на данъчната политика.

Създаване на Единна агенция по приходите.

Действия:

Краткосрочен период

Изменение на Закона за корпоративно подоходно облагане

- Промяна на размера на данъка върху печалбата от 20% на 15% за всички данъчно задължени лица, формиращи данъчна основа по реда на ЗКПО.

- Преотстъпва се данъка върху печалбата, в размер 100 на сто, за сделки от търговия с публични ценни книжа.

-Увеличаване на административната отговорност за лицата, които посочват данни или обстоятелства в декларации водещи до определяне на данъка в по-малък размер.

Изменение на Закона за облагане доходите на физическите лица

- Намаляване на данъчната тежест - увеличение на прага на необлагаемия минимум и промяна както на етажите, така и на съответните ставки за тях. Предлаганата промяна води до намаляване на данъчната тежест и до увеличаване на реалния разполагаем доход.

- Актуализация на окончателния годишен /патентен/ данък, като се добавят критерии относно площ, брой заети лица, местонахождение на обект, взета е предвид и натрупаната инфлация.

- Актуализация на текстове, редакционни промени и синхронизация с действащото законодателство. В тази група промени се включва промяна на текстове, водещи до неяснота и противоречиво тълкуване и усъвършенстване на данъчните режими.

- Не се облагат доходите реализирани от сделки с публични ценни книги.

Изменение на Закона за местните данъци и такси

- Данъчната оценка за жилищните имоти за целите на данъка върху недвижимите имоти ще се изравни с тази на данъка при придобиване.

- Ще се разшири обхватът на недвижимите имоти, които се облагат с данък. С данък върху недвижимите имоти ще се облагат и застроените имоти на територията, върху които е предоставена концесия.

- Актуализиране на таксите, като размерът им ще е съобразен с инфлацията, натрупана от 1998 г. до сега.

- Променят се редът, условията за плащане и размерът на годишните такси за осъществяване на продажба на вина, спирт и спиртни напитки.

- Въвеждане такси заплащани за разрешение за извършване на хазартна дейност.

Изменение на Закона за данък върху добавената стойност

- Предвижда се намаляване на срока за прихващане, приспадане и възстановяване на данъчен кредит от 4 на 3 поредни едномесечни данъчни периода.

- Предвижда се прехвърлянето на права на интелектуална собственост от производители на програмни продукти, регистрирани от лицензирани от Министерство на финансите национално представени организации на производителите, да се третира като износ по смисъла и при условията на Закона за данъка върху добавената стойност.

-Разширяване на обхвата на облагаемите с данък добавена стойност доставки на стоки и услуги, включително доставки на лекарствени средства и консумативите за хуманна и ветеринарна медицина.

- Предвижда се стесняване кръга на освободените доставки при внос, чрез изключване на акцизните стоки от кръга на освободени доставки при внос на безвъзмездни помощи с оглед избягване злоупотребите с тях.

- Предвиждат се санкции за лицата, които използват в счетоводството си документи с невярно съдържание, подправени или неистински документи, водещи до определяне на данъка в по-малък размер.

Изменение на Закона за акцизите

- Премахва се бандерола за виното.

- Въвежда са използването на бандероли за кафето, както и за акцизните стоки, предназначени за износ. Ще се въведе облагане за всички средни масла, всички смазочни масла, нефтен газ и други газообразни въглеводороди, за задвижване, с изключение на природен газ.

- Преминава се към единно облагане на бирата, като размерът на акциза се увеличава. Акцизът вече ще се определя като абсолютна сума в левове за 1 хектолитър градус Плато.

- Увеличава се размера на акциза на цигарите.

- Ще се регламентира възможност за освобождаване от акциз или възстановяването на вече платен акциз по повод придобиването на горива, когато такова освобождаване или възстановяване е предвидено по силата на международни договори, спогодби, конвенции, по които Република България е страна.

Средносрочен период

Преки данъци - Стартиране на преговорите с ЕС за хармонизиране на законодателството и актуализиране на същото, като се отчитат промените в социално-икономическата среда. Програма за преотстъпване на данъка върху печалбата при реинвестиции в приоритетни национални области.

Косвени данъци - Продължаване процесите на хармонизиране на нормативната база, съгласно договореностите с ЕС.

Ще се въведе облагане на междинните продукти за производство на алкохоли. Акцизът ще се определя като абсолютна сума в левове за 1 хектолитър.

Завършване изграждането на Единната агенция за приходите

- Провеждане на втори етап на пилотен проект за съвместни ревизии между контролните органи на НОИ и ДА. Предстои отчитане на резултатите и разширяване на проекта на територията на цялата страна след премахване на законодателните пречки за ефективния обмен на информация.

- Провеждане на пилотен проект в Териториална данъчна дирекция /ТДД/ Пловдив, който предвижда тестване в практиката на направените препоръки за оптимизиране на работните процеси и процедури, както и създаването на план за централизиране на дейностите по администрирането на републиканските данъци и обособяването на местните данъци и такси в данъчните подразделения. Предстои съставяне на план за реализиране на промените на територията на страната.

- Разработването на стратегия за УЧР, обхващаща подхода към работещите в ДА при обособяването на местните от републиканските данъци, както и подхода към работещите в системата на НОИ по събирането на осигурителните вноски и възможността им да преминат на работа в ЕАП.

- Разработването на план за комуникациите на проекта за изграждане на ЕАП.

- Предстои разработване на стратегия за необходимия сграден фонд на бъдещата ЕАП.

Дългосрочен период

Изменение на Закона за данък върху добавената стойност

- До края на 2003 г. ще бъде променен режима на облагане с ДДС на стоки или услуги по глава ХІV от Кодекса на труда на цени по-ниски или равни на фактическите разходи по Кодекса на труда. Европейското законодателство не предвижда освобождаване на тези доставки и несъответствието ще бъде отстранено.

- Промяна на облагаемата данъчна основа при прехвърляне на собствеността върху сграда или част от сграда до 31 декември 2005г.

- Предвижда се промяна в режима на облагане прехвърлянето на предприятие, което към настоящия момент се счита за освободена доставка по ЗДДС. Законодателната промяна ще се извърши до 31 декември 2003г.

Изменение на Закона за акцизите

- Пълна хармонизация на облагането с акциз с това в ЕС.

- До 31 декември 2004 г. ще се регламентира маркирането на газьола и керосина в българското законодателство.

- Предвижда се създаване на система от акцизни складове в съответствие с Директива 92/12/ЕИО до 31 декември 2005г. Ще бъде създадена система за регистрация и управление на контрола по движението на акцизните стоки и акцизните плащания.

4. ПОЛИТИКА НА РАЗХОДИТЕ

Цели:

Да въведе усъвършенствани системи за стратегическо планиране и контрол на публичните разходи и да насърчава постоянните подобрения на икономическата изгода, ефективността на разходите и отговорността във всички програми за публични разходи.

Осигуряване на ефективно и ефикасно разпределение на бюджетните разходи.

Задачи:

Усъвършенстването на процеса свързан с управлението на финансовите ресурси е свързано със следните задачи:

- Изменение в законовата и институционална рамка. Свързваме необходимите изменения с протичащите реформи и политики в бюджетната сфера и необходимостта от промяна в Закона за устройството на държавния бюджет и другите рамкови финансови закони.

-Подобряване бюджетното планиране, съставяне, изпълнение и контрол. Като цяло свързваме подобрението на планирането, изпълнението и контрол със започналите реформи. Целта е повишаване координираността между отделните етапи, намаляване транзакционните разходи от размера на системата и повишаване аналитичния капацитет на всички нива.

- Рационализиране на бюджетните структури.Това е мярка, която ще доведе до прозрачност и подобряване на фискалния мениджмънт в отделните направления на бюджетния процес и повишаване отговорността на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити.

-Обхващане на целия бюджетен сектор и внедряване функциите на модерното държавно съкровище. Внедряването на основните функции на модерното държавно съкровище ще доведе до подобряване на ефективността, прозрачността и контрола на бюджета. Държавното съкровище включва няколко основни елемента: системата на единната сметка, нова счетоводна рамка, внедряване на информационна система за финансово управление.

Осигуряването на ефективно и ефикасно разпределение на бюджетните разходи.

- Засилване на организацията и рационализиране на процедурите на финансовото управление. Подобряването и разширението на бюджетния процес ще доведе до по-добро координиране на дейността между Министерство на финансите и отделните министерства. Министерствата ще поемат по-големи отговорности по провеждането и формулирането на политиките.

- Добре адресирани и локализирани разходи. Лимитиране на нелихвените разходи по функционални сфери и първостепенни разпоредители. Чрез промени в средносрочната фискална рамка ще се подобри адресирането на разходите и процеса на вземане на решения за тяхното насочване.

- Ефективност на използване на разходите. Въвеждането на качествени и количествени показатели ще кореспондира с промяна в методите на бюджетиране и въвеждането на програмен подход.

- Балансирани разходи, осигуряващи реформата в здравния и социален сектор. Ще бъдат оптимизирани разходите с оглед постигане на оптимално съотношение на публичните и частните структури в тези сектори. Реформата в здравния и социалния сектор ще бъде базирана на най-добрите европейски практики.

- Финансово осигуряване на структурната реформа в икономиката и регулиране на взаимоотношенията на нефинансовите предприятия с бюджета.

Действия:

Краткосрочен период

Усъвършенстването на процеса на управление на финансовите ресурси е свързано със следните конкретни действия:

- Следване на бюджетния календар за 2002 г. и през следващите години, като се отдели повече време за дискусии в Народното събрание и за неговото приемане. С удължаване времевия хоризонт на бюджетния цикъл ще стане възможно проследяването последиците от взетите решения във връзка с политиките на правителството. Това съдейства за по-ефективно преразпределяне на разходите на правителството.

- Модернизация, опростеност и рационализиране на бюджетната структура с бюджета за 2002 година. Необходимост от редуциране и консолидиране на извънбюджетните сметки и фондове.

- Разширяване обхвата на единната сметка. Включване на всички второстепенни разпоредители, както и обхващането на всички финансови ресурси на правителството в национална валута.

Осигуряването на ефективно и ефикасно разпределение на бюджетните разходи в краткосрочен период е свързано със следните задачи:

- Постигане оптимални нива на разходите. Постигането на оптимални нива на разходите съобразно следваните секторни политики с намаляване на размера на публичния сектор. Поддържане на оптимално съотношение между текущите и капиталовите разходи в подкрепа на икономическия растеж.

- Анализиране натиска върху дългосрочните разходи товара, който настоящата фискална политика ще прехвърли върху бъдещите поколения. Отчитането на фискалната тежест върху поколенията е израз на справедливостта на фискалната политика по отношение на различните поколения. Но тя представлява и средство, при следване на текущите политики, за сравнение на нетната данъчна тежест и трансферните плащания за днешното поколение, с тези за бъдещите поколения. В тази насока ще бъде направен преглед на държавните разходи с оглед намаляване на тежестта произлизаща от стари задължения и освобождаващи средства за провеждане на нови политики.

- Извършване на прецизна оценка на нуждите на икономическата система и съобразяване на разходите с ресурсите, с които тя разполага и с нейния капацитет. Това ще доведе до повишаване на ефективността на разходите и устойчивостта на публичния сектор, като част от общата концепция за поддържане на макроикономическа стабилност и стимулиране на икономически ръст.

Средносрочен период

Усъвършенстването на процеса на управление на финансовите ресурси е свързано със следните задачи в средносрочен план:

- Внасяне в НС на проект на предложение за промяна на законовата рамка. Промяна на Закона за устройството на държавния бюджет и свързаните с държавния бюджет закони за автономните бюджети.

-Подобряването на процесите по планиране, съставяне, изпълнение и контрол на бюджета да обхване всички дирекции в МФ и тези в отрасловите министерства, като ясно бъдат дефинирани техните права и отговорности. Усъвършенстване подхода на представяне на политиките на отрасловите министерства и обвързването на тези политики с ясно определен начин на разпределение на бюджетните средства в средносрочен аспект. Усилията трябва да бъдат насочени в посока представяне на кратки, прозрачни, широко достъпни бюджетни документи на базата на представените такива от отрасловите министерства.

- Стартиране съставянето на бюджетите на отрасловите министерства на програмна основа. Чрез обвързване политиките на отрасловите министерства с разходни програми се идентифицират целите и се показва начина за тяхното постигане.

- Завършване на втория етап на информационната система за финансово управление (ИСФУ). Вторият етап от изграждането на ИСФУ, който се предвижда да започне през втората половина на 2002 г. ще включва внедряването на допълнителни модули от софтуерния продукт SAP R/3 (Счетоводство на активите, Материално стопанство, Разходно счетоводство и др.) за цялостното обхващане на процеса на отчитане изпълнението на централния бюджет и бюджета в централните администрации на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити и пилотните второстепенни разпоредители.

- Създаване на система за оценка на ефективността на държавните разходи. Извършване оценка на процеса на управление на бюджета от гледна точка на публичните инвестиции, министерствата и финансите на общините.

- Обучение на крайните потребители във финансово счетоводните дирекции на министерствата и ведомствата във връзка с внедряването на ИСФУ.

- Разработване на интерфейси за приемането на счетоводната информация от действащите счетоводни система на разпоредителите от по-ниската степен в системата на съответния първостепенен разпоредител за консолидирането й.

- Включване на бюджета на Националния фонд в годишния бюджет. Останалите извънбюджетни фондове да бъдат преразгледани и преструктурирани, в определени случаи като финансови институции.

- Повишаване уменията и капацитета на служителите в МФ и на тези в отрасловите министерства посредством проекти за техническа помощ от ЕС, СБ, ОИСР СИГМА, Холандското правителство и други международни организации.

- Приключване на втория етап на проекта по въвеждането на информационна система за финансово управление, който цялостно да обхване процеса по счетоводното отчитане и бюджетиране в централните администрации на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити.

Осигуряването на ефективно и ефикасно разпределение на бюджетните разходи в средносрочен период е свързано със следните задачи:

- Подобряване на фискалното управление. Управлението на фискалната политика се базира на реалистична оценка на възможностите и на резултатите от нейното прилагане и следва да се обвърже с широко-обхватните цели на политиките и функциите на правителството.

- Повишаване на фискалната прозрачност. Прозрачност при избора на целите на фискалната политика, при нейното усъвършенствуване и при публикуването на публичните сметки.

- Оценка на фискалния риск и предприемане на мерки за неговото минимизиране. Оценката на фискалния риск е част от програмата на правителството за осигуряване на прозрачна и ефективна публична система, както и на съпоставима информация за икономиката на страната като база за взимане на управленски решения и привличане на чуждестранни инвестиции.

- Разработване съвместно с БНБ на широко-обхватна рамка във връзка с управлението на ликвидността и риска по отношение ресурсите на правителството.

5. ПОЛИТИКА ПО УПРАВЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНИЯ ДЪЛГ

Цели:

Поддържане равнище на дълга, гарантиращо фискална устойчивост и постигане на Маастрихските критерии за съотношение Дълг/БВП в границите до 60%.

Повишаване на ефективността при управлението на дълга.

Създаване на Агенция за управление на държавния дълг.

Съдействие за развитие на сектора за финансови услуги, с осезателно присъствие на водещи международни банки и добре развити финансови услуги и пазари, с надзор и контрол, които отговарят на международните стандарти.

Задачи:

Недопускане нарастване на дълга с темпове, изпреварващи растежа на БВП.

Минимизиране на лихвената натовареност на бюджета чрез оптимизация или частична замяна с нови инструменти.

Предприемането на консервативен подход при издаването на държавни гаранции по проекти, които се финансират с външни заеми.

Разработване на стратегия за активно управление на дълга.

Увеличаване дела на дълга, деноминиран в евро.

Подобряване на лихвената структура на дълга чрез увеличаване дела на дълга с фиксирани лихви.

Подобряване матуритета на новоемитирания вътрешен дълг и разширяване кръга на новопредлаганите инструменти.

Приемане на Закон за държавния дълг, който ще регламентира създаването на Агенция за управление на дълга.

Действия:

Краткосрочен период

Окончателно съгласуване на новата Стратегия за подпомагане на страната (CAS) за периода 2002-2004 г.;

Подготовка и преговори по заема FESAL III (PSAL);

Преговори по схемата за замяна на дълг срещу инвестиции в рамките на Парижкия клуб;

Подготовка и преговори по кредитни споразумения "България ж.п. проект на трансевропейската мрежа", Екологичен инфраструктурен проект, "Пристанище Лом", "Софийски отпадъци", "Метростанции 7 9".

Средносрочен период

Промяна на регистрационния режим във Валутния закон с декларативен режим;

Преговори с международни финансови институции по външното финансиране.

Дългосрочен период

Хармонизиране на българското законодателство с европейското право в областта на платежните системи и застраховането;

Преговори с международни финансови институции и други външни инвеститори по външното финансиране и притока на чуждестранни инвестиции.

6. КОНТРОЛ

Министерство на финансите осъществява предварителен контрол чрез действията на структурно обособени агенции. Това определя и техните специфични цели.

Цели:

Повишаване прозрачността при действието на финансовите институции.

Гарантиране законосъобразността при разходване на бюджетните средства.

Задачи:

Въвеждане на новия модел на вътрешен финансов контрол, основаващ се на принципите на законност, независимост и обективност.

Пълно интегриране в глобалната мрежа за борба срещу изпирането на пари.

Повишаване ефективността на действията за предотвратяване на финансови нарушения.

Гарантиране на законосъобразно, ефективно, ефикасно и икономично разходване на бюджетните средства и спазване принципите за добро финансово управление от разпоредителите с бюджетни кредити.

Установяване на ефективно функциониращи системи за финансово управление и контрол при всички разпоредители със средства от Републиканския бюджет, общинските бюджети и със средства по програми на Европейския съюз.

Засилване превантивната роля на контрола.

Ефективно осъществяване на дейността по сертифициране на сметките на функционалните структури, разпореждащи се със средства по фондове и програми на ЕС.

II. ЕВРОПЕЙСКИ И ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ

Цели:

Създаване на условия за ускоряване процеса на присъединяване към Евроатлантическите структури и ЕС.

Оптимизация на управлението на пред-присъединителните фондове

Задачи:

Осигуряване на необходимите финансови средства за постигането на определени крайни резултати, свързани с цялостното изпълнение на Националната програма за присъединяване на Р България към Северноатлантическите структури в съответствие с дефинираната от правителството външнополитическа задача за 2002 г. покана за членство в НАТО.

Хармонизация на бюджетното законодателство и документация с европейските норми и стандарти.

Да се засили сътрудничеството и координацията в работата на различните институции, които ще бъдат отговорни за администрирането и контрола на собствените ресурси на ЕО.

Да се включат в държавния бюджет ресурси по направления за съфинансиране на различни финансови пред-присъединителни инструменти на Европейския съюз.

Отчитане необходимостта от значителни инвестиции в процеса на присъединяване към ЕС в областта на инфраструктурата и околната среда.Трябва да се потърси необходимия баланс между изискваните от ЕС инвестиции за възстановяването на околната среда, и инвестициите за постигане на дългосрочен растеж и намаляване на бедността.

Налагане на водещата роля на Националния ръководител (министър на финансите) при осъществяване на процеса на разширена децентрализация, включваща и други структури от държавната администрация;

Развитие и ефективно функциониране на надеждна национална система на финансов контрол върху структурните звена, отговорни за управлението на пред-присъединителните фондове.

Действия:

Подготвяне на предложение за преглед и изменение на режима на държавна тайна по смисъла на Параграф 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Данъчно процесуалния кодекс. Изменението се налага с цел осигуряване на условия за предоставяне на информация, необходима на Националния статистически институт за изчисляване на вноската на България в бюджета на ЕО на база на ДДС.

Eжегодно актуализиране на Пред-присъединителната икономическа програма.

Анализ на ефекта върху икономиката от изпълнението на Националния план за развитие.

Преговори и затваряне на главите по преговори с Европейския съюз от компетентността на Министерство на финансите.

Преразглеждане приоритетите, свързани с присъединяването на България към ЕС и обвързването им с бюджетните разходи за 2002 г., както и за целия период до присъединяването на България към ЕС.

Постигане на съответствие между митническото и данъчното законодателство в частта за събирането, отчитането и контрола на всички публични държавни вземания, дължими при внос на стоки ДДС и акциз при внос.

Възприемане структура на митата за селскостопански стоки в съответствие с европейските изисквания.

Предстои въвеждането на налози върху производството на захар от датата на присъединяването на България към ЕС в съответствие с изискванията на европейското законодателство и с оглед провежданата политика на пазара на захар.

Финансиране на приети от правителството национални инвестиционни програми, които допринасят за изпълнението на задълженията на страната, произтичащи от членството в ЕС.

Разработване на нормативната база, регламентираща водещата роля на Националния ръководител в процеса на подготовка за разширена децентрализация;

Разработване на ефективен механизъм за координация и ръководство на процеса на разширена децентрализация изграждане на действаща междуведомствена комисия;

Приемане и ефективно прилагане на вторично и третично законодателство по Закона за ДВФК по отношение на вътрешния одит и сертифицирането на функционалните структури, които се разпореждат със средства от фондове и програми на Европейския съюз;

Пълно хармонизиране на правила за доставка на стоки и услуги с тези прилагани от страните-членки изпълнение на изискванията на Глава IX на Финансовия регламент относно общия бюджет на Европейската общност;

Оценка на съответствието на състоянието на административните системи и структури спрямо "минималните критерии и условия" за разширена децентрализация;

Подготовка и представяне на официално Искане за разширена децентрализация от Националния ръководител към Европейската комисия;

Аналитично и информационно обезпечаване на координираните действия на държавната администрация във връзка с подготовката за присъединяване към Европейския съюз и отношенията с международните финансови институции.

Министерството на финансите се ангажира да поддържа макроикономическа и финансова стабилност, която е задължително условие за постигане на бърз и устойчив икономически растеж и да утвърди България като страна с функционираща пазарна икономика, успешно преговаряща за членство в Европейския съюз, с добро качество на обществените услуги и проспериращ частен сектор.