Програма за действие на правителството - КАПИТАЛОВ ПАЗАР
Капиталовият пазар и до момента остава недоразвит, с ниска ликвидност на Българска фондова борса-София, стеснен кръг търгуваеми инструменти и слабо развита практика на добро корпоративно управление сред публично търгуваните дружества. Продължава да е ограничена възможността за бързо и сравнително евтино привличане на ресурс от страна на емитентите, което и е основна пречка за по-висока активност по осъществяване на първични публични предлагания от страна на изцяло частни дружества. Основен проблем за привличането на портфейлни инвеститори е липсата на ефективна защита на малцинствените акционери, както и високите регулативни ограничения по отношение на инвестиционната дейност на местните институционални инвеститори.
ПРИОРИТЕТИ НА ПРОГРАМАТА
I. ОСИГУРЯВАНЕ НА ЕФЕКТИВНА ЗАКОНОВА И НОРМАТИВНА УРЕДБА ЗА РАЗВИТИЕ НА КАПИТАЛОВИЯ ПАЗАР;
II. ПРОВЕЖДАНЕ НА ПОЛИТИКА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО И РАЗНООБРАЗИЕТО НА ТЪРГУВАНИТЕ КНИЖА;
III. СЪЗДАВАНЕ НА СТИМУЛИ ЗА ПОВИШЕНО ТЪРСЕНЕ ОТ СТРАНА НА ИНСТИТУЦИОНАЛНИ И ИНДИВИДУАЛНИ ПОРТФЕЙЛНИ ИНВЕСТИТОРИ.
I. ОСИГУРЯВАНЕ НА ЕФЕКТИВНА ЗАКОНОВА И НОРМАТИВНА УРЕДБА ЗА РАЗВИТИЕ НА КАПИТАЛОВИЯ ПАЗАР
Цели:
Създаване на ефективна защита на правата на малцинствените акционери
Създаване на прозрачни и ясни процедури за достъп до капиталовия пазар
Усъвършенстване на контрола над участниците на капиталовия пазар
Задачи:
Въвеждане на изменения в Закона за публичното предлагане на ценни книжа (до края на 2001 г.) в следните насоки:
- Въвеждане на задължително издаване на търгуеми права при увеличения на капитала на публични дружества;
- Задължително изискване за публичните дружества да публикуват информация за финансовото си състояние на тримесечие и усъвършенстване на изискванията за разкриване на информация;
- Въвеждане на задължително изискване за ефективно поддържане на връзки с акционерите в публичните дружества;
- Усъвършенстване на законовото регулиране на възможностите за разпореждане с активи на публично дружество от страна на мажоритарния собственик и мениджмънта на дружеството;
- Подобряване на правната уредба и практиката за осъществяване на търгови предложения;
- Засилване на правомощията и ефективния контрол от страна на независимата Държавна комисия за ценните книжа върху публичните дружества за спазване на нормативните изисквания;
Въвеждане на изменения в наредбите на ДКЦК (до края на 2001 г.) в следните насоки:
- Промяна в изискванията за изготвяне на проспект за публично предлагане на ценни книжа в посока по-добро информиране на инвеститорите за вземане на обосновано решение и по-ясни изисквания към за емитентите за изготвянето на необходимата документация; съкращаване на сроковете за разглеждане на проспектите;
- Разширяване на изискванията по отношение на разкриването на информация за публичните дружества; облекчаване на процедурите за разкриване на информация и по-ефективно взаимодействие между отделните институции на пазара за съхраняване и оповестяване на предоставената публична информация.
Въвеждане на изменения в структурата на ДКЦК (до края на 2001 г.) с оглед по-ефективното й функциониране в следните насоки:
- Защита интересите на инвеститорите чрез по-стриктен контрол за спазване на регулативните изисквания и налагане на санкции за неспазване по отношение на разкриването на информация, задълженията на емитентите, мажоритарните собственици и инвестиционните посредници;
- Осигуряване на по-добро информационно обслужване чрез разширяване на обхвата и начините за оповестяване на публично достъпната информация.
Разширяване на дейността на Централния депозитар (до края на 2001 г.) с оглед:
- Създаване на възможност за изплащане на дивидент директно по сметките на акционерите при обслужващия ги инвестиционен посредник;
- Осигуряване на необходимата инфраструктура за извършване на увеличения на капитала на публични дружества чрез издаване на права.
Създаване на нормативна уредба, регламентираща функционирането на схеми за защита на средствата на инвеститорите на капиталовия пазар.
II. ПРОВЕЖДАНЕ НА ПОЛИТИКА НАСОЧЕНА КЬМ ПОДОБРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО И РАЗНООБРАЗИЕТО НА ТЬРГУВАНИТЕ КНИЖА
Цели:
Стимулиране на появата на нови емисии ценни книжа и осъществяване на първично публично предлагане от страна на бързо-развиващи се предприятия
Стимулиране на разнообразието от търгувани книжа чрез облекчаване и опростяване на процедурите за създаване и емитиране на нови инструменти
Задачи:
Незабавно разработване на национална стратегия за развитието на капиталовите пазари и определяне на отговорен министър, който да я изпълнява;
Създаване на възможност за гарантиране на корпоративните облигации от страна на емитента чрез режима на особените залози.
Незабавна продажба на държавни пакети акции от атрактивни предприятия на борсата, съчетана с назначаването на професионално подготвен мениджмънт в същите тези дружества, с цел довеждането им до окончателна приватизация при най-изгодни условия за държавата.
III. СЪЗДАВАНЕ НА СТИМУЛИ ЗА ПОВИШЕНО ТЬРСЕНЕ ОТ СТРАНА НА ИНСТИТУЦИОНАЛНИ И ИНДИВИДУАЛНИ ПОРТФЕЙЛНИ ИНВЕСТИТОРИ
Цели:
Създаване на условия за ефективно участие на фондовия пазар от страна на пенсионните фондове и застрахователните дружества
Създаване на възможности за осъществяване на инвестиционна дейност на фондовия пазар от страна на НЗОК и частните здравно-осигурителни компании
Привличане на чуждестранни портфейлни инвеститори
Привличане на български индивидуални инвеститори
Задачи:
Подобряване на корпоративното управление и създаване на условия за активност на миноритарните акционери и участието им при взимането на важни за дружествата решения (чрез изменения в Закона за публичното предлагане на ценни книжа и провеждането на образователни и разяснителни програми за принципите и добрата практика на корпоративното управление);
Премахване на данъка върху капиталовите печалби от търговия с ценни книжа;
Въвеждане на изменения в регулирането на инвестиционната дейност на пенсионните фондове.