Войници и пожарникари изместиха Барби от витрините
Традиционният въпрос "Ще дойде ли дядо Коледа" тази година звучи по-различно и все още тревожно. Защото в крайна сметка празниците носят духа и белезите на отминалата година, а тя остави в съзнанието на милиони хора по цял свят усещане за обреченост и разруха. Коледа и Нова година са белязани със съвземане от атаките от 11 септември срещу САЩ и тръпнещото очакване за още терор с неясен адресат и поръчител. Вероятно това е едно от ключовите обяснения на факта, че 5.7% от американското работоспособното население, 8.7% от руското, 9.4% от испанското и 9.1% от германското на практика са отложили празниците. Това е бройката на безработните след есенните атентати според официалната статистика. Повечето от тях ще си създадат коледно настроениие със саморъчно направени играчки. Поставянето на някой друг подарък под елхата ще бъде предимно с декоративна цел и най-вече за радост на децата.
Състоянието на коледния шопинг обаче се диктува от доста по-широк кръг фактори. Коледа е не само празник на семейството, а цял сезон на взаимни гостувания, роднински сбирки и размяна на подаръци. Прогресиращият фалит на компании в различни сфери на бизнеса след ударите в Ню Йорк и Вашингтон лиши от коледно настроение 800 000 души само в САЩ. Най-засегнати бяха работещите в сферата на услугите и енергетиката, авио- и туристическата индустрия. Всеки от американските самолетни превозвачи съкрати по 20 000 души, а швейцарската "Суисеър" обяви фалит. Банкрутът на щатската "Енрон" - най-голямата корпорация в бизнеса с енергия, макар и предизвестен, остави горчив вкус в устата на предпразнично настроените служители.
Онези, които останаха на работа, се застраховаха от предпразнично униние с утешението, че все пак имат някакъв сигурен доход. Работодателите масово се отказаха да зарадват служителите си с тринадесети заплати, а ведомствените празненства просто не се състояха. Хората останаха по домовете си - от безпаричие и страх от пътуване. Патриотичният призив "Купувайте и пътувайте" остана без забележителен отзвук в потребителските среди.
"Нямам пари. С какво да подготвям Коледа", пита Рене Льоблан, загубила работата си в "Мулинекс". "Тази година мисля само как да купя нещо на сина ми, на никой друг", споделя Тами Хъчмейкър, съкратена от "Енрон" преди седмица. "Аз не знам с какво ще напазарувам утре, а вие ме питате за Коледа", допълва тя пред "Асошиейтед прес".
Голяма част от трудоспособното население по целия свят, което традиционно се втурва по магазините в предрождественска треска за подаръци, разсъждава като Хъчмейкър. Спадат продажбите не само на луксозни стоки. Рецесията се носи из всички щандове с изключение на тези за домашно забавление. Най-продавани през тези празници се оказват семейните игри, за да потвърдят старото правило, че всеки житейски трус връща човека в домашното огнище и че най-уютно се посреща Христовото раждане в компанията на близки.
Празникът се сдоби с друга символика и в сърцата на децата. Колкото и мрачно да звучат акордите на We Wish You A Merry Christmas, подаръци за най-малките до камината или под елхата винаги има. Въпросът е какви. Тази година модата нададе писък още в навечерието на Деня на благодарността. Заради трагедията от 11 септември киноиндустрията се постара да избегне преекспонирането на агресивната тематика, като спря от екран продукции с военен и терористичен сюжет. Книжарниците и магазините за играчки обаче се понесоха по потребителския поток, а неговият интерес се насочваше от бойния дух.
Властелините на празничния пазар безусловно са героите - войници като G.I. Joe в САЩ и HMS Dolphin във Великобритания и пожарникари като Billy Blaze - символ на загиналите служители при спасителните операции в руините на Световния търговски център. Продажбите на тези кукли надминаха очакванията на производителите. По предварителни разчети на компанията Hasbro Inc., производител на G.I. Joe, приходите от него ще достигнат $80 млн. Дистрибуторите на Billy Blaze, компанията Fisher-Price, пък увеличиха предколедно производството на куклата от 20 000 на 100 000 бройки. Военният пакет се допълва от купищата макети на бомбардировачи Б-1, полицейски коли и хеликоптери. Интересът към тях измества традиционното внимание към куклите Барби, Лего и конзолите на Play Station, макар че официално компаниите производителки не регистрират нито спад, нито ръст на търсенето. В крайна сметка куклите на Mattel Inc. Барби продължават да са особено търсени в големите испаноезични общности и от по-възрастните следовници на семейната традиция.
В същото време книжната борса беше залята от злокобната поредица "Серия от нещастни събития" на Лемъни Сникет. Водещо начало в едни от най-продаваните книги преди празниците е темата за ненаказаното зло. Терапевтичният елемент с оглед преживяното от децата при вида на срутващите се сгради на центъра в Ню Йорк е единствената, но достатъчна за издателите причина родителите да се примиряват с прокарваното в творбите черногледство.
Децата някак пораснаха за едно утро. Денят на атентатите и последвалата паника от биоатака ги остави почти без илюзии за съществуването на добро и с твърда вяра в дебнещото зло. Малчуганите сигурно ще запомнят 2001 г. и с това, че не получиха отговор на писмата до Дядо Коледа. Причината беше прозаична - дори веселият старец се бои от антракс и от зарази, пренасяни с лакомствата в писмата до него. Впрочем така родителите получиха шанс да отговорят с повишените мерки за сигурност на настойчивите питания на хлапетата "Защо никога не виждаме Дядо Коледа?". Но легендарният разносвач на подаръци не може да бъде победен от някакъв си Бен Ладен. И Коледа винаги ще има.