Турска компания вероятно ще строи магистрала "Марица"
"Турската компания може да бъде изпълнител на строежа на магистралата в рамките на смесеното българо-италианско дружество "Булит - ТЕМ" АД, което е създадено от 1994 г., но не е регистрирано в съда заради невнесени капиталови вноски", се посочва в документа. В дружеството участват "Автомагистрали" ЕАД и италианският консорциум "Салджит", който спечели през 1992 г. търга за изграждането на отсечките Калотина - Околовръстен път, Околовръстен път - Северна дъга и Зетньово - Харманли, с обща дължина от 128 километра, и получи концесия на магистралата Калотина - Капитан Андреево. В консорциума участват италианските компании "Салини", "Джирола" и "Италстрада". Според правителствените юристи търгът е законен, тъй като не са предприети действия за прекратяване на споразумението с "Автомагистрали" за отсечката.
В същото време обаче се оказва, че 56 километра от магистралата се дублират за изпълнение от италианския консорциум и турския холдинг.
"До края на януари ще бъде подписан меморандум с италианската компания "Енел пауърс", която беше класирана от НЕК на първо място като бъдещ инвеститор на каскадата "Горна Арда", съобщи вицепремиерът Костадин Паскалев пред "Дневник". Италианската компания ще работи в съдружие с турската "Гама", с която ще бъде подписано споразумение за ексклузивност за 3-4 месеца. Целта е през този период да се направи техническо и финансово проучване на проекта и да се приеме финансовият модел.
Според него в дружеството за изграждането на каскадата НЕК ще участва с апортна вноска на вецовете "Кърджали", "Студен кладенец", "Ивайловград" и "Бял извор". По искане на Софийския градски съд вещи лица са оценили централите за 45 млн. долара. В доклада въпросът за цялостното финансиране на строителството на язовир "Мадан", първия от каскада "Горна Арда", няма еднозначен отговор и ще бъде решен чрез привличането на "Енел". "Няма да се наложи нова оценка на проекта, тъй като това ще забави неговия старт", твърди Паскалев. Изграждането на каскадата ще струва 290 млн. долара. "Вероятно ще поискаме от "Енел пауърс" да даде финансови гаранции за това, че каскадата ще бъде завършена в срок", обясни Паскалев.
Бъдещето на "Горна Арда" ще бъде обсъдено на заседанието на смесената българо-турска икономическа комисия, която трябва да заседава този месец. Българската страна ще поиска съдействие от турската за оттеглянето на "Джейлан" от строежа на каскадата. "Ако "Джейлан" откаже да продаде акциите си в смесеното дружество с НЕК, то ще бъде закрито", предупреди вицепремиерът. България ще предложи срокът и количествата за износ на ток за Турция да бъдат увеличени. Според споразумението от 1998 г. България трябва да достави от 2002 г. до 2008 г. по 4 млрд. киловатчаса електроенергия годишно.