България може да купи германски МиГ-29

България може да купи германски МиГ-29

Компанията EADS (Европейска авиационна отбранителна и космическа компания) е най-вероятният победител в конкурса за модернизация на българските бойни самолети МиГ-29, след като във вторник на презентация в София офертата бе подкрепена и от водещ британски специалист по отбраната. Очертава се и възможност България да закупи германски самолети МиГ-29 по натовски стандарти, тъй като Берлин бил готов да продаде няколко такива машини, вероятно срещу обмен на резервни части. Модернизацията на МиГ-29 увеличава, а не намалява шансовете на България за НАТО, каза Пол Бивър.

Обществената поръчка за МиГ-29 бе възложена преди месец със заповед на военния министър Николай Свинаров, а срокът за подаване на документи изтича в понеделник, 21 януари. По същото време вицепремиерът Николай Василев вече ще води в Москва преговори по подготовката на срещата на смесената българо-руска правителствена комисия. В дневния ред неизбежно ще присъства и въпросът за евентуалното лицензиране на авиоремонтния завод "Г. Бенковски" - Пловдив, за подизпълнител на модернизацията. Според руската страна в договора от 1995 г. за уреждане на руския дълг към България никъде не изрично споменато задължение Москва да предоставя резервни части за МиГ-29.

До няколко дни EADS ще бъде готова с офертата си и ще я представи в срок. Това съобщи в посолството на Германия Инго Берман, директор в отдел "Маркетинг и продажби" към програмата за осигуряване на военни самолети на EADS. Ян Цезевиц, вицепрезидент на отдел "Маркетинг" за Централна и Източна Европа, отказа да уточни предварително стойността на проекта. В края на януари - началото на февруари се очаква договорът да бъде подписан и да започне неговото изпълнение. На презентацията присъстваха и посланиците на Германия и Франция Урсула Зайлер-Албринг и Жан-Лу Кюн-Делфорж.

Изрично условие към участниците в конкурса е завод "Г. Бенковски" да бъде подизпълнител на проекта, като за целта бъде лицензиран и сертифициран. Предвижда се 60-70 процента от работата по модернизацията да се извърши в "Георги Бенковски", не съм сигурен дали ще са необходими нови лицензи. Ако приемем, че EADS спечели конкурса, ще издадем сертификация, притежаваме необходимите лицензи, уточни Инго Берман. Според него от EADS ще търсят и външни клиенти за завод "Г. Бенковски", най-вероятно от Израел. Това не е само военен, а и национален проект, защото ще създадем работа и ще предизвикаме политически ефект - приближаване на България към Европейския съюз, каза Берман.

Пред Би Би Си британският специалист по отбраната Пол Бийвър коментира във вторник, че е прекалено скъпо за България да купува техника, а и това не е необходимо. Той посочи германския пример, където самолетите на бившата ГДР влязоха в бойната авиация на обединена Германия, служат добре и поддръжката им е евтина. Днес може да са малко остарели за "Луфтвафе", но руско-германската програма за модернизация ги превърна в ефективни изтребители и това е добър път за България, каза Бийвър. EADS предлага модернизиране на МиГ-29 за следващите 10 години, а след този срок България ще влезе в ЕС и НАТО и ще бъде във финансово състояние да си позволи по-съвършена техника. За да се спестят пари, българските ВВС вероятно трябва напълно да се откажат от по-старите МиГ-21 и МиГ-23 и да запазят само модела МиГ-29. Европейските съюзници в НАТО имат американска техника, но тя не е преобладаваща, обясни Бийвър. Според него ако избере германския вариант, България ще има 12 напълно пригодени за НАТО самолета.

------------------------

EADS е създадена след сливането на Даймлер-Крайслер-Еуроспейс - Германия, Еуроспасиал Матра - Франция, и КАЗА-Испания. В нея работят над 100 хиляди души. Компанията произвежда и доставя самолети за гражданската авиация, хеликоптери, космически спътници и инфраструктура, военнотранспортни и бойни самолети, отбранителна и гражданска техника, технологии и услуги. Сред познатите фирмени наименования на EADS са "Еърбъс", "Астриум", "Ариана", "Еврокоптер" и "Еврофайтър". EADS притежава 51-процентен дял в германско-руското дружество MAPS /MiG Aircraft Product Support GmbH/. Останалите 49 процента притежават руската самолетостроителна компания МиГ и "Рособоронэкспорт".