Търговската война за вноса на уиски продължава

Търговската война за вноса на уиски продължава

Представители на "Ю Ди Ви" - един от най-големите вносители на марков алкохол у нас, обвиниха бившия си дистрибутор "Маккар" в нелоялна конкуренция и опит за използване на различни форми за натиск. Целта на "Маккар" била да принуди "Ю Ди Ви" ООД, контролиращо почти половината от пазара на марково скоч уиски в България, да поднови дистрибуторския си договор с него. Според "Ю Ди Ви" истинската причина за конфликта е т.нар. паралелен внос на търговска марка без съгласието на нейния собственик, който според вносителя е около 35% от потреблението на чуждестранен алкохол в България.

"Маккар" беше дистрибутор на "Ю Ди Ви", преди компанията да прекрати едностранно договора на 16 юли 2001 г. Тогава като основание бе посочено неизпълнение на договорните условия, конкретно в частта за договорените минимални обеми продажби. Според управителя на "Ю Ди Ви" ООД Ели Герганова и преди тази дата е имало достатъчно основание за прекратяване на договора, но вчера тя не пожела да даде подробности. Официалните регистри сочат, че към 27 март 2001 г. 97% от компанията "Маккар" са собственост на Чавдар Държиков.

Герганова заяви вчера, че в момента "Маккар" АД дължи на компанията 1.5 млн. лв. Задължението е с 12 банкови гаранции от Първа инвестиционна банка (ПИБ), но банката засега отказва да изплати сумата. Герганова съобщи, че по този повод "Ю Ди Ви" ще се обърне към "Банков надзор" на БНБ. Oт банката първоначално са отказали да платят сумата по банковите гаранции, като са се позовали на определение за запор, издадено на 23 юли (една седмица след прекратяването на дистрибуторския договор) от Софийски районен съд на основание бъдещ иск на "Маккар" срещу "Ю Ди Ви". Според Герганова въз основа на това определение не е издадена обезпечителна заповед, защото от "Маккар" не са внесли необходимия гаранционен депозит от 150 000 лв., или 10% от стойността на въпросния бъдеш иск. След една седмица дистрибуторът обаче успява да получи второ определение от Софийски районен съд, което "Ю Ди Ви" обжалва през август 2001 г. и то е отменено. Преди резултатите от обжалването да бъдат обявени обаче, "Маккар" получава поредното трето определение за запор, тоз път без обезпечителен депозит.

Според председателя на Надзорния съвет на "Маккар" АД Чавдар Държиков на 14 януари 2002 г. дистрибуторската компания е подала съдебен иск, с който оспорва прекратяването на договора за дистрибуция, което според тях е по вина на "Ю Ди Ви". "Искаме да продължим изпълнението на договора, чийто срок изтича през август", каза Държиков. Според него "Маккар" не дължи нищо на "Ю Ди Ви", а по-скоро има да получава 3 млн. лв. Сумата идва от недоставени стоки, както и извършени плащания за реклама до края на 2001 г.

Освен чрез методични процедурни атаки "Маккар" притискат "Ю Ди Ви" и с помощта на прокуратурата. През август 2001 г. компанията предава материали в Софийска прокуратура, в която обвинява Герганова и другия директор на GuinnessUDV Жилбер Гостийн в множество закононарушения, сред които митнически измами, документни и длъжностни престъпления. На база на тези материали през октомври прокуратурата започва предварителна проверка, а през декември срещу Герганова е повдигнато и обвинение, като за случая са уведомени и някои медии. В "Ю Ди Ви" от няколко седмици насам нямат информация за хода на следствието , твърдят от компанията.

Според представителите на "Ю Ди Ви" от паралелния внос държавата губи между 3.5 и 4 млн. лв. годишно само от неплатения ДДС. Според Герганова дружествата, които извършват този незаконен внос в България, са малко, но редовно вкарват сравнително големи количества. "Ю Ди Ви" е започнала съдебни дела срещу трима такива вносители. Единият от тях е "Винасс" ООД, коeто според Ели Герганова е свързанo с изпълнителния директор на "Маккар" Евгени Харамлийски. Тази информация обаче беше категорично отречена от "Маккар". Чавдар Държиков е бил съдружник във "Винасс", но през 1999 г. е продал дела си, заяви самият той пред "Дневник". Освен това според Държиков в правото не съществува понятието "паралелен внос" и поради това искът срещу "Винасс" е безсмислен.

Българското дружество "Ю Ди Ви" ООД е собственост на британската компания GuinessUDV, част от световната групировка Diageo. Най-известните търговски марки на компанията са уиски Johnnie Walker и J&B, водка Smirnoff, джин Gordon's и бира Guinness. Всички тези марки са на първо място по продажби в съответните категории в световен мащаб с изключение на J&B, която е първа само в Европа. Освен GuinessUDV в групата Diageo влиза и веригата ресторанти за бързо хранене Burger King. Общо компанията има годишен оборот от 18 млрд. долара и 3 млрд. долара брутна печалба за миналата година.

Според данните на GuinessUDV, изнесени вчера на пресконференция, потреблението на вносен алкохол в България се увеличава. За това допринася предимно растящият внос на вино и бира. Пазарът на вносен концентрат е стабилен и също расте, макар и с по-бавни темпове, каза Герганова, която е генерален директор на GuinessUDV за България и Румъния. Сред вносните марки скоч уиски най-голям пазарен дял у нас има Johnnie Walker - 26%, следван от J&B с 22%, Ballantines с 21%. От изброените марки последната е на Allied Domecq, които имат представителство в България и сами извършват дистрибуцията на марките си. Най-бързо растат продажбите на Passport главно поради по-ниската цена на това уиски. Марката, която все още е собственост на Seagram, има пазарен дял от 9%, показват данните на "Ю Ди Ви".

"Ю Ди Ви" внася уиски в България на цена 6 лв., а крайният потребител плаща между 20 и 25 лв., съобщиха още от компанията. Причината за драстичното нарастване на цената по веригата са високите митнически сборове, както и необходимостта от печалба за всеки участник в каналите за дистрибуция.

На пресконференцията присъстваше Маргарита Михнева, която обвини Герганова в упражняване на натиск за сваляне от ефир на предаване, което тя е подготвяла по темата. Бившата водеща заяви, че има "някаква връзка" между управителя на "Ю Ди Ви" и собственика на рекламна къща "Крес" Гергов, които били заинтересовани предаването на Михнева за вносния алкохол да не се излъчи. Алкохолната компания е един от най-големите рекламодатели на Би Ти Ви, твърди още тя. Герганова отговори, че не е чувала за подготовката за такова предаване. Михнева не посочи нито един конкретен факт за своите "разкрития" при подготвянето на сваленото предаване. "Цялата информация е публична, нека колегите да си я намерят сами", каза тя.