Софийската община и Гриша Ганчев станаха съдружници

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Софийската община и Гриша Ганчев станаха съдружници

Общинските съветници гласуваха критериите за избора и победителя в рамките на няколко часа

Регистрираното в швейцарския кантон Цуг дружество "АСП асистънс холдинг" /ASP Assistance Holding/ спечели конкурса за строеж на международната автогара до Централна гара. С него общината ще създаде смесеното дружество "Централна автогара". АСП се представлява в България от Илия Терзиев, който е член на управителния съвет на дружеството на Гриша Ганчев "Литекс комерс", както и на ръководството на още няколко дъщерни фирми на холдинга. Справка в регистъра АПИС показва, че избраното за победител в конкурса за автогарата ASP Аssisitance Нolding притежава 52% от регистрираното на 29 юли 1997 г. "Литекс" АД. Другият акционер в "Литекс" АД е "Литекс комерс", 70 на сто от което е на Гриша Ганчев, а дялове имат още трима приближени на бившия борец - Ангел Аврамов, Радослав Димитров и Иван Дойнов. Офшорката е мажоритарен собственик и на регистрираното в София строително дружество "Булстрой-21".

АСП се задължава да осигури средствата за проучването, проектирането, строителството и експлоатацията на "Централна автогара" за бензиностанции, търговска площ, паркинги, озеленяване и подземен гараж. Обектите ще бъдат изградени върху 15 667 кв.м в "Предгаров площад". Първоначалните сметки показват, че проектът ще струва около 5 млн. долара. При необходимост от допълнителни средства "АСП Асистънс холдинг" се задължава да ги осигури. Това може да стане и чрез банкови кредити, взети от новоучреденото смесено дружество. Столична община няма да довнася допълнителни средства за изпълнението на проекта или за покриването на евентуални загуби. Тя се задължава да поеме изграждането и въвеждането в действие на инфраструктурата и външните връзки на завършения обект, както и да съдейства за стопанската дейност на дружеството чрез изработването на транспортните схеми и на споразумения с превозвачите.

Вчера някои от столичните общински съветници не разбраха, че гласуваха устава и акционерното споразумение на бъдещото смесено дружество "Централна автогара" АД. Причината е, че предложението мина като точка от дневния ред под заглавие "Докладни записки относно промени в капитала на общинските дружества". Докладната записка не е минавала през транспортната комисия. В залата също не бе обсъждана. Съветниците гласуваха да се извади терен от капитала на общинското дружество "Паркинги и гаражи". То е собственик на 10 дка от земята, на която ще се построи автогарата. Репортер на "Дневник" се опита да открие докладната у някого от общинските съветници, но от десетима запитани никой не разполагаше с нея. Нина Делчева, председател на комисията, определила бъдещия инвеститор, защитаваше докладната записка на сесията, но не пожела да говори с журналисти. Тя призна единствено, че критериите за определяне на участниците в процедурата не са минали през Столичния общински съвет . Те за първи път бяха съобщени на вчерашната сесия при гласуването на процедурите за търсене на инвеститор за други две автогари в София.

Предисторията на вчерашното решение започна на 27 юли 2001 г. Тогава съветът даде съгласие на кмета на Стефан Софиянски да преговаря с потенциални инвеститори за създаване на смесено дружество за строеж на международната автогара. Кметът сам одобрява критериите за преговорите. Софиянски определи 7-членна комисия с председател Нина Делчева. Съставът на комисията е изцяло от служители на Столична община. В нея не фигурира обаче заместник-кметът, отговарящ за транспорта, Ердхард Матеевич. Няма и представители на съвета, нито на постоянната общинската транспортна комисия. Кметът възлага на определената от него комисия да организира процедурата за определяне на участниците и да води преговори с тях за създаване на смесеното дружество.

Три дружества подадоха оферти до комисията. Това са "Етап - адресс" ООД, клонът в София на австрийската строителна компания "ВА ТЕХ ЕЛИН" EBG и "АСП асистънс холдинг". Офертите бяха отворени на 25 февруари. Комисията констатира, че не всички документи на участниците отговорят на обявените изисквания. На 19 март след отварянето на втория плик, в който се съдържат проектите за акционерно споразумение, при които ще се създаде бъдещото смесено дружество, и след разговори с всеки от кандидатите комисията взема решение да предложи на кмета Софиянски да започне преговори за създаване на смесено дружество с АСП асистънс холдинг.

В централния офис на "Етап Адрес" научиха от "Дневник", че вече има победител в конкурса и отказаха коментар. Управителката на "ВА ТЕХ ЕЛИН" EBG, клон София, Йонка Сярова призна, че подготвената от дружеството документация не е била перфектна и не е учудена от резултата. Запитана дали не е странно, че критериите за избора стават ясни часове преди одобряването на проектодоговора с победителя, г-жа Сярова заяви, че в България стават много странни неща, но от дружеството не искат да правят интриги.

"АСП асистънс холдинг" печели, защото според комисията отговаря на всички критерии. Дружеството представя документ за свободен ресурс от минимум 1 млн. долара. Даден е и договор с "Литекс" АД за гарантиране и взаимно поемане на задължения в случай на непредвидени обстоятелства. Корпоративна търговска банка и Първа инвестиционна банка дават банковите референции. "Прайс уотърхаус купър" е одиторската компания, която осигурява необходимата референция за "АСП асистънс холдинг". Корпоративна търговска банка дава писмо за намерение за бъдеща гаранция от 300 000 долара. Банкова гаранция е предвидена за евентуална разлика между предварителната стойност на проекта и реалната себестойност. "Шел България" дава бизнесреференцията за качеството на изграждането на обекта. "Шел" поема и строежа на бъдеща бензиностанция, която ще се намира в района на автогарата.

Последната пречка пред договора е било споразумението за създаване на смесено дружество. На 28 март Столична община и "АСП асистънс холдинг" уточняват подробностите и по този документ.

В "Централна автогара" кметството държи 25% от акциите, а останалите дялове са собственост на свързаната с Гриша Ганчев офшорка. Капиталът на дружеството е левовата равностойност на 900 000 долара. Столична община участва с апортна вноска в терена, който е оценен на 225 000 долара."АСП асистънс холдинг" се включва с парична вноска от 675 000 долара. При учредяването на дружеството АСП трябва да внесе левовата равностойност на 169 000 долара. Остатък до пълния размер на капитала ще бъде осигурен поетапно по график, утвърден от кмета Софиянски и "АСП асистънс холдинг". До изпълнението на инвестиционния проект акциите не могат да бъдат прехвърляни на трети лица без съгласието на другия акционер.