Бургас стана център на стачки и брожения

Бургас стана център на стачки и брожения

Близо 1000 докери, учители, механизатори и съкратени работници от обявените в несъстоятелност компании "Големи български мелници" и "Камбана 1899" в сряда протестираха съвместо в Бургас пред сградата на операта. Голяма част от дошлите на митинга след разразилата се буря в града бяха от различни съсловия. Освен собственото си недоволство от взети от управляващите решения те изразиха и подкрепата си към стачката на докерите от пристанището. "Исканията ни не са политически. Те не са срещу управляващите, а срещу управлението на изпълнителните директори Балев и Ботев", заявиха представители на докерите.

Кметът на Бургас Йоан Костадинов настоя за спешна среща с премиера Симеон Сакскобургготски, която се състоя следобед в Министерския съвет. Директорът на правителствената пресслужба Цветелина Узунова уточни, че разговорът по повод "обстановката в града" е бил на четири очи и продължил повече от час. Премиерът от своя страна бил в непрекъсната връзка с министъра на транспорта Пламен Петров, който е на посещение в Букурещ.

Кметът Костадинов запознал министър-председателя с документите, които преди да замине му връчили бургаските докери. На среща с тях сутринта той се ангажира лично да представи исканията им и сигналите за нарушения на ръководството на пристанището пред премиера и президента.

"Нека да кажат коя политическа сила ги подкрепя? Кой подкрепя Балев и Ботев?", попита на митинга в Бургас председателят на националния стачен комитет към КНСБ Валентин Никифоров. "Мафията!", отговориха събралите се.

Следобед правителството отстъпи пред протестиращите осем дни 850 докери от пристанище "Бургас" и временно отстрани изпълнителните директори Красмир Балев и Борислав Ботев, което беше основното искане на стачкуващите. Балев и Ботев излизат в 14-дневен платен отпуск, докато инспекторатът на транспортното министерство провери дейността на пристанището. Управлението на дружеството се поема от председателя на съвета на директорите Бойко Иванов, съобщиха от ведомството на Пламен Петров. Решено е Дружеството за работна сила, което стана основа за конфликта, да мине на подчинение на министъра на транспорта и съобщенията, а наемането на работници отвън да се се прекрати. Тази договореност е постигната между най-масовия синдикат в пристанище "Бургас" - "Промяна", и транспортното министерство. "Няма да позволим протестите на докерите и механизаторите от порт Бургас "да бъдат превърнати в грандиозна манипулация, преследваща политически цели", заяви в декларация обединение "Промяна". Синдикатът преговаряше за разрешаване на проблемите с министерството, тъй като има най- силни структури от синдикалните организации в транспорта. Според "Промяна" от няколко дни разговорите, свързани с икономическите и трудовите искания на докерите, са започнали да отстъпват място на политически настроения, внушавани на протестиращите извън територията на най-големия български порт. Засега споразумението не е подкрепено от КНСБ. Протестиращите в Бургас не приеха споразумението на "Промяна" с правителството, защото е направено зад гърба на стачния комитет. В сряда към 21.00 часа двамата зам.-министри на транспорта Любомил Иванов и Красимира Мартинова се очакваше да донесат в пристанището споразумението с "Промяна", за да го предложат на стачния комитет.

Вълненията в Бургас бяха и в центъра на вниманието на парламентарния ден. В кулоарите на Народното събрание премиерът Симеон Сакскобургготски заяви, че "час по-скоро трябва да се уреди темата", имайки предвид стачката на докерите. "Във всяко явление може да има политически елемент. Трябва да се види. Няма нужда да се шуми много", каза той в отговор на въпрос за евентуална политическа намеса в протеста. "Всяка стачка е нещо, което остава и създава напрежение, а понякога има и причини", отбеляза премиерът.

Депутатите от "Коалиция за България" и ОДС излязоха с декларации по кризисната ситуация в пристанището. Министерството на транспорта да представи оздравителна програма, гарантираща нормалното развитие на пристанище Бургас, и да огласи истината за състоянието на порта, настояват от "Коалиция за България". Левицата обяви, че трябва да бъдат защитени социалните искания на работниците и незабавно да бъдат прекратени опитите за локаут.

"Министърът на транспорта да обясни в Народното събрание стратегията за развитие на пристанище Бургас и конкретните мерки за излизане от кризата в порта", настоя на свой ред ОДС. "Единственият възможен изход за протестиращите докери в Бургас е да влязат в пристанището и да се върнат на работа", заяви в сряда сутринта заместник-министърът на транспорта и съобщенията Любомил Иванов. Транспортното министерство е готово да преговаря за заплащането им. БДЖ очаква 330 вагона на компанията да бъдат разтоварени, още 7 кораба също са за обработка, обясни той. "Исканията на стачкуващите са за оставки на двамата изпълнителни директори, но те не са работодатели на докерите. Решението за освобождането им няма да бъде взето под синдикален натиск", каза Иванов.

Като се изключи рафинерията, където заплатите на нефтохимиците все още са гарантирани, много от фирмите в Бургас не са в добро финансово състояние. При строгата дисциплина и охрана, наложена в рафинерията, нефтохимиците предпочитат да забравят за синдикалните протести пред заплахата да останат без работа.

"Океански риболов" пръв съкрати работниците си, без да се издължи към тях за няколко години назад. Сега с корабите, приватизирани от бившите директори, пътуват екипажи от украинци и руснаци или африканци. Единственият печеливш все още отрасъл е туризмът.

Въпреки икономическите проблеми Бургаска област е сред сравнително добре развитите райони в страната, като брутният вътрешен продукт за 2000 г. според Националния статистически институт е малко над средния за страната - 1551 долара срещу средно 1542 долара на човек от населението. Брутният продукт обаче намалява - от 1672 долара през 1998 г. на 1640 долара през 1999 г. и на 1551 долара през 2000 г. Според данните на националната статистика регионът има принос от 10% в създадената обща добавена стойност в икономиката на страната. Почти 33.5% от брутната добавена стойност в региона се формира от индустрията (втори по големина в страната), 48.7% идват от услугите и 17.7% се формират от земеделието. Основната част от приходите, заетите лица и данъците в общината се формират от нефтопреработката (Лукойл Нефтохим), транспорта, пристанищната дейност и корабоплаването, както и туризма. Безработицата в областта е по-ниска от тази в съседните Ямболска и Сливенска област, като този процент е по-висок в района на Странджа-Сакар. Най-големите работодатели в региона са "Лукойл-Нефтохим" (8854), текстилното предприятие "Ваятекс" (1354) и транспортната фирма "Бургасбус" (994). Сред по-големите неработещи предприятия в региона са маслобойната "Камбана 1899", "Големите български мелници" и мина "Черно море".

--------------------------------------

Около 95 хиляди са учителите, които участваха в националната стачка в сряда, обяви учителският синдикат към КНСБ, който я организира. По данни на министерството на образованието стачкуващите са били не повече 13 хиляди. На срещата между представители на синдиката и министрите Велчев и Атанасов по повод планираните 10% съкращения в образованието не беше постигнато споразумение по искането учителските съкращения да започнат от 15 септември, а не от 1 юли. Над 250 хиляди души са се подписали в подкрепа на учителите, обявиха стачкуващите, които откриха подписка пред "Дондуков" 1. В петък учители от страната и СБУ организират протестен митинг. Той ще започне с автопоход от площад "Александър Невски" и ще мине по главните столични улици.

--------------------------------------

Докерите от бургаското пристанище настояват:

да бъдат изплатени заплатите за април и аванс за май

да спрат драстичните съкращения

да бъде подписан нов колективен трудов договор

уволнените близо 860 стачкуващи работници да бъдат върнати на работа

оставка на двамата изпълнителни директори на порт Бургас Красен Балев и Борислав Ботев заради непознаване на пристанищната работа и лош мениджмънт

оставка на министъра на транспорта Пламен Петров.

------------------------------------

Работниците от бургаските предприятия "Големи български мелници" и "Камбана" настояват да им бъдат изплатени заплатите за 2 години. Заводите бяха приватизирани от холандската "Хелиан индустриал инвестмънт", но по-късно бяха обявени в несъстоятелност. Служителите им настояват да им бъде осигурена работа и да се разтрогне договорът с купувача. Към протестите се присъединиха и лекари, които искат нов колективен трудов договор в Многопрофилната болница. Те са против орязаните заплати и възнагражденията за извънреден труд. В митинга се включиха съкратени военни и миньори. Те са срещу липсата на възможности за преквалификация.

-------------------------------------

Железничарите също подготвят протести заради неизплатени заплати за два месеца и пари за храна. Преговорите със синдикатите ще продължат утре и в понеделник. Изплатени са възнагражденията за март, а през тази седмица ще бъде даден и аванс за май, съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията Любомил Иванов. Той обясни, че остават дължими парите за април. Според него стачката в пристанището спъва и БДЖ, тъй като в Бургас се обработват товари на "Кремиковци", а комбинатът е основен товародател. От три дни металургичният завод обаче не плаща по договорените 100 хиляди евро дневно, каза Иванов. Задълженията на "Кремиковци" са 10 милиона лева и от погасяването им зависят парите за заплатите в БДЖ. Спирането на плащанията ще ни принуди да предприемем действия, предвидени в Търговския закон, обясни той. В края на миналата седмица стачният комитет в БДЖ заплаши с блокиране на линии, ако не бъдат изплатени средствата.