Има ли конфликт между метрото и дърветата

Има ли конфликт между метрото и дърветата

Обновен парк, ремонтирани подлези и нов триетажен подземен паркинг. Това би трябвало да се появи в района между Ректората на Софийския университет и сградата на Българското национално радио при завършването на най-спорната отсечка на столичното метро. За природозащитниците обаче подобни "екстри" не са достатъчни да подсладят предстоящото изсичане - в действителност става дума за подмяна - на десетки дървета в един от най-големите централни софийски паркове.

Удължаването на маршрута на подземната железница от пл. "Света Неделя" до "Интерпред" ще струва 104 млн. долара, като средствата са осигурени със заем от Японската банка за международно сътрудничество. Това е технически най-сложната за изпълнение отсечка от първия метрорадиус, защото преминава през идеалния център, в район, пълен с археологически находки и сгради - паметници на културата. За разлика от вече изграденото трасе, където се работеше по т.нар открит способ, сега машините ще минават на дълбочина между 9 и 19 метра под повърхността. Според изпълнителния директор на столичния метрополитен Стоян Братоев софиянци няма и да усетят кога дълбаещият земята хидрощит ще премине под краката им. По-важното за движението в центъра е, че няма да се наложи и затваряне на попадащите по маршрута на метрото основни улици и булеварди. Използването на механизирания щит има и най-малко неблагоприятни последици за околната среда и сградите, защото не позволява слягане на земната повърхност, понижаване на нивото на подземните води и т.н.

Строи се където трябва, а не където може

Три метростанции ще бъдат изградени в участъка между пл."Света Неделя" и "Интерпред".

Тяхното местоположение е избрано след задълбочени проучвания и консултации в редица ведомства, но въпреки това предизвика протести, които ескалираха през последните седмици. Няколко екоорганизации обявиха, че с изграждането на станциите на избраните места ще бъдат унищожени над 80 дървета от ценни видове и ще се увредят още над 300. Основните критики са срещу местоположението на станция 8, която ще се намира под парка с паметника на съветската армия, защото попада в исторически зелени площи (бившата царска ботаническа градина), обявени за паметници на културата. Като алтернатива се предлага спирката на метрото да се премести под парламента.

Къде бяха недоволните преди четирите години, когато проектите за трасето се обсъждаха в различни инстанции и на публични събирания, чудят се ангажираните с изграждането на метрото общинари. Според тях същото местоположение на спирките е посочено и в два доклада на японски експерти, наети от отпускащата заема банка. "Метростроителството има едно основно правило и на него се подчиняват всички останали - станциите са там, където има най-много пътници", категоричен е Стоян Братоев. Следвайки принципа "метростанциите се строят там където трябва, а не където може", спирки на метрото са изградени в Сентръл парк в Ню Йорк, под известната църква на "Щефан плац" във Виена и на много други на пръв поглед необичайни места.

Проектът за метростанция 8 предвижда до нея да може да се стига през подлеза до университета, както и през подземния преход на Орлов мост. Вход ще има и откъм парка, като той ще се намира някъде около алеята, водеща към паметника на съветската армия. Така се обхващат максимален брой потенциални пътници, защото според разчетите на експертите, включително и от японската консултантска фирма PCI, в момента районът на Орлов мост е най-натовареният откъм ползващи градския транспорт. В час пик там преминават над 20 000 души. Като се прибавят чакащите тролеи и автобуси в района на Ректората, метростанция 8 ще обслужва над 28 000 души на час.

Изграждането на метростанцията ще облагороди изцяло района, смята Стоян Братоев. Занемарените в момента подлези ще бъдат изцяло обновени. Предвижда се възстановяването на езерото в района на алпинеума в парка, както и изграждането на нова поливна система за зелените площи. Малко известно е, че зеленината в бившата ботаническа градина се поддържа изцяло чрез изкуствено напояване, но заради спадналото ниво на подпочвените води не може да се осигури нужната влага.

Устойчиви на замърсяване дървета заменят кестените

По повод протестите срещу унищожаването на част от дърветата в парка от метрополитена коментираха, че размерът на строителната площадка е свит три-четири пъти, като ще бъде засегнати 2.8 дка от парка, от които 1.8 дка зелени площи. На мястото на отрязаните дървета в хода на строителството и премахнатите болни растения ще бъдат засадени нови на възраст 15-20 години. Те ще бъдат от видове, които са устойчиви на запрашаване и замърсяване, обясни Стоян Братоев.

Една разходка по бул. "Цар Освободител" в частта между университета и Орлов мост е достатъчна, за да се види, че засадените преди десетилетия кестени в момента умират, защото не могат да се приспособят към отровения от автомобили и автобуси въздух.

Според доклади на експертите от общината и градския транспорт, ако се приеме искането на природозащитниците спирката на метрото да е под парламента, ще бъдат обхванати три пъти по-малко пътници. При това положение финансирането на проекта би било под въпрос, защото едно от изискванията на даващата средства японска банка са метрото да е максимално ефективно.

Освен това, за да стане метростанцията удобна за ползване, площад "Народно събрание" трябва да се превърне в една огромна спирка, през която преминават всички рейсове, идващи и отиващи към "Младост", "Дружба", "Студентски град" и т.н. Алтернативните местоположения са били разглеждани на предварителните фази на обсъждане на трасето на метрото, но са отпаднали като технически нецелесъобразни.

По повод критиките срещу местоположението на втората нова станция, която ще се намира на мястото на прословутото синьо кафе на ъгъла на булевардите "Драган Цанков" и "България", от метрополитена обясняват, че там няма ценни дървесни видове, а предимно тополи и липи. Те също ще бъдат заменени с нови възрастни растения, като зеленината дори ще е повече от сега съществуващата. С цел опазване на дърветата и тук се е наложило свиване на строителната площадка.

Нов подземен паркинг до стадион "Юнак"

Към метростанция 9 входове ще има откъм спирката на автобусите на бул. "България" и от страната на бул. "Драган Цанков". Така ще се обхванат около 18 000 пътници. Предвижда се достъп от метрото и до бъдещата модерна спортна зала, която ще се изгради зад стадион "Юнак". Изграждането на спирката на подземната железница ще промени изцяло района, като ще изчезнат струпаните на спирката на автобусите и в подхода към парка метални павилиони, стари заведения и грозни сергии. Около метростанцията ще се обособи зона за отдих с допълнителна зеленина, пейки и парково осветление.

Над станцията на железницата ще има триетажен подземен паркинг и надземна зала със заведения и магазини. Обособяването на гаража обаче е било под въпрос, защото от японската банка поставили условия общината да осигури нужните за изграждането му средства. В крайна сметка бил намерен частен инвеститор, който ще финансира строежа и ще експлоатира паркинга. Обособяването на места за паркиране около главните метростанции влиза в плановете на общината. Целта е столичани да оставят автомобилите си в подстъпите на подземната железница и да се придвижват с нея из центъра на града. Това, от една страна, ще има екологичен ефект, а, от друга, ще се реши и болният проблем с паркирането в тази част на столицата.

Засега от предвижданото местоположение на метростанциите критики няма само срещу тази срещу "Интерпред". Оттам трасето на метрото до центъра на "Младост" ще бъде изградено отново по открития способ. Тази част от строежа ще се финансира от общината, като за целта ще са необходими 65 млн. долара.

- - -- - - - - -- -

· 1967 г. - стига се до извода, че София има нужда от метро.

· 1975 г. - Министерският съвет приема генералната схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която метромрежата се състои от три метродиаметъра с обща дължина 52 км и 46 метростанции със средно разстояние между тях 1100 м. Първи диаметър: "Обеля" - "Люлин" - Център - "Младост" (19 км, 17 станции), втори диаметър: "Лозенец" - Център - "Илиянци" (18 км, 15 станции). Трети диаметър: "Княжево" - Център - "Подуяне" - квартал "Левски" (15.8 км, 15 станции). Линиите се пресичат в триъгълник в централната градска част на пл. "Св. Неделя", пред СУ "Св. Кл. Охридски" и Националния дворец на културата.

· 1978 г. - започват отчуждителни процедури и обезщетяването на собствениците на имоти по трасето на първия метрорадиус от "Люлин" до пл. "Света Неделя". Отчуждени са около 700 имота, като собствениците им са обезщетени с над 2000 апартамента.

· 1980 г. - започва същинското строителство на метротрасето от по първия радиус.

· януари 1998 г. - пуска се първата отсечка от метрото, която свързва "Люлин" с бул. "Константин Величков". Участъкът е с дължина 6.4 километра и включва 5 метростанции.

· септември 1999 г. - открива се станция "Опълченска". Пътникопотокът достига 35 000 души на ден.

· октомври 2000 г. - метрото стига до до Булбанк. Общата дължина на трасето е 8.1 км, като има 7 метростанции. На ден с метрото пътуват около 70 000 души.

· до края на 2002 г. - трябва да завърши изграждането на трасето на метрото между бул. "Сливница" и метростанция "Обеля", която се намира между първа и втора част на комплекса. Очакванията са пътникопотокът да достигне 80 000 - 100 000 души на ден.

· 2003-2005 г. - трябва да се извърши строежът на участъка между пл. "Света Неделя" и "Интерпред". Включва три метростанции. В началото на 2006 г. метрото трябва да вози пътници до "Интерпред", като трасето му стигне дължина 15 км, като по него ще пътуват 150 000 - 200 000 души на ден.

· краят на 2007 г. - метрото трябва да стигне до "Младост", като разстоянието между "Обеля" и "Младост" ще се изминава за 19 минути. Прогнозите са, че пътникопотокът ще достигне 500 000 души на ден.