Проект за 21 млн. евро предизвиква скандал във Варна
За първия етап за изграждане на техническата инфраструктура са необходими около 6 млн. евро, уточни инж. Николаев. За инженерната инфраструктура трябват 15 млн. евро. Тези общо 21 млн. евро са реално невъзвратими за нас. Те се влагат върху земя, която е изключителна държавна собственост. Държавни ще останат всички магистрали и инсталации, но без тях е абсурд да се мисли, че проектът може да започне. След това системата ще бъде отворена и за други инвестиции, заяви инж. Николаев. За изпълнението на целия план ще са необходими около около милиард евро. "След първия етап всеки, на базата на обособения план, ще има възможност да кандидатства и да инвестира", обясняват концесионерите.
Плажът и топлата минерална вода ще могат да се ползват от всички, според концесионния договор те са безплатни, подчертават от консорциума. В това обаче се съмнява голяма част от населението на Варна, сочи проучване на местната социологическа агенция АПЕА Галъп. Над 60 процента от анкетираните предпочитат алеята да бъде благоустроена, но да не се превръща в подобие на луксозните курорти край Варна.
Не е ясна като цяло концепцията на алеята край плажа, смята бившият шеф на "Проектиране и строителство" към фирма "Лазур" и ексглавен архитект на Варна Симеон Саралиев. В плана липсва градоустройствена идея, абсолютно погрешно е в парк като Морската градина да влизат превозни средства, смята архитектът. Той упреква авторите на проекта в хаотичност и липса на перспективно мислене. Според арх. Саралиев е недопустимо концесионерите да строят огромен хотел на самата буна на плажа. Той предлага проектът да мине през широко обществено обсъждане, след което да бъде одобрен на държавно равнище.
Много по-краен в оценката си е арх. Никола Ганчев, 12 години главен архитект на Варна от периода на изграждането на курортите. Градината на Варна е уникална даденост за жителите и гостите му и е недопустимо тя да се превръща в частна собственост, убеден е експертът. "Мощното строителство по крайбрежната алея ще отцепи града от морето с тези множество сгради, басейни и хотели, и ще стане така, че ще имаме не Морска градина, а някаква алея", обобщи арх. Ганчев.
----------------------------------------
Във варненския консорциум "Алея Първа" са шест ООД-та. Те са "Алея Първа", на собственика на ТИМ Марин Митев, "Дист" на Димитър Атанасов, "Камбана" на Станка Иванов, "БГГ" на Радослав Авлавинов, "Интершоу" на Иван Иванов и "Фамилия" на Добринка Митева.
Проектът предвижда изграждането на няколко хотела с казина. Той е екологичен и включва цялостна промяна на инфраструктурата, казват от консорциума. Предвижда се укрепване на всички потенциални свлачищни райони. Върху плажната ивица няма да има никакви строежи. В плановете влизат 1000 паркоместа, както и вътрешен транспорт, изцяло от екологични електромобили. Частните автомобили ще плащат за престоя си около морето. До края на идната пролет трябва да се построи модерната инфраструктура и да се укрепят свлачищата.
Петгодишната стратегия предвижда откриването на 3000-3500 работни места за целогодишно обслужване на комплекса.