Зимният туризъм бавно се събужда
За предстоящия сезон в планинските курорти са инвестирани едва $6 млн., като по-голямата част са в Банско. За сравнение - Черноморието "глътна" $300 млн. инвестиции за лято 2002. Липсата на сняг през последните години доведе до отлив на туристи. Инвестиции липсват и заради дружествата, които стопанисват пистите и съоръженията. Между тях и хотелиерите се води битка за цената на лифт картите - проблем, роден от липсата на конкуренция.
До края на ноември всички зимни курорти ще бъдат готови за предстоящия сезон, твърди зам.-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов. Записванията били с 15% повече спрямо 2001 г.
От Великобритания се очакват над 20 хил. туристи
които да похарчат у нас над 70 млн. долара. Повече ще бъдат скандинавците и германците и изненадващо се очаква малък ръст на руснаците. Традиционно посещения има и от Сърбия, Македония, Турция и Гърция. През зимния сезон западните туристи се водят от туроператорите "Томсън", "Фърст чойс", "Нилсън", Ингъмз", "Кристал", "Ертурс", "Болкан холидейз", и "Томас Кук". Те отново изразиха недоволство по отношение на чистотата в комплексите и от стопанисването на лифтовете и влековете. Миналия сезон общините отказваха да чистят курортите заради липсата на пари и чужденците масово се оплакваха, а хотелиерите плащаха неустойки.
В Боровец ще правят изкуствен сняг
В най-големия ни зимен курорт нови хотели няма, но за сметка на това има нови собственици. "Бороспорт" (което стопанисва пистите, лифтовете и влековете) мина от "Самоков Боровец 21" на Славчо Христов в ръцете на "MG корпорация" на Илия Павлов (който държи и най-големия хотел в курорта - "Рила"). Всъщност единствената по-голяма инвестиция в комплекса за сезона е именно на "Бороспорт". Компанията влага 3 млн. лв. в инсталирането на три машини за изкуствен сняг на пистите "Боровец" 2 и 3, които ще са озвучени и осветени. Пускът им е в началото на декември. "Бороспорт" поиска от всички в комплекса да си поделят разходите от 500 хил. лв. по заснежаването на пистите с цел удължаването на сезона до 130 дни и привличането на повече гости. За всяко от около 7000-те легла на Боровец ще се събират по 25 лева, а за 30 00 места за хранене - по 10 лв. Хотелиерите се съгласиха с предложеното, но се противят срещу намерението на "Бороспорт" да обединява в пакет картите за лифтовете с всички ски услуги, гардероби и ски училища. Идеята се опита да прокара и предишният собственик на дружеството. "Бороспорт" е единствената компания, издаваща картите, и по този начин може да задължава всички гости на курорта да ползват нейните пакети. Целта била да се премахне практиката всеки безразборно да може да предлага ски услуги, което щяло да доведе до подобряване качеството на туристическия продукт. Освен хотелиери в момента екипировка и обучение предлагат и частни лица на ниски цени, но без да поемат гаранция за сигурността на туристите. Всичко това отблъсква гостите, които, освен че плащат високи цени за нощувките, трябва да извадят повече пари и за ползването на съоръженията.
Има желание от всички страни за решаването на проблема, каза Божидар Япраков, собственик на хотел "Бл - спорт" и зам.-председател на Съвета по туризъм - Самоков.
В Пампорово сезонът може да се провали
В родопския курорт са вложени само около 150 хил. лв. в модернизиране на ски съоръженията. Няма машини за изкуствен сняг и ще се разчита само на природата, което може да предвещае провал. През последните две години отливът на скиори от Великобритания и Германия се компенсира от турците за Рамазана, сърбите, македонците и гърците около Коледа и Нова година. Посещенията им са кампанийни, но запълват дупки в заетостта на хотелите от основните туристически пазари.
Предварителните записвания засега са добри, но около 40% от туристите изчакват снежната покривка, твърди Йордан Димитров, управител на хотел "Рожен" в курорта. Проблемите в комплекса идват от "Пампорово" АД, за което се търси собственик. Дружеството стопанисва пистите, лифтовете, влековете и хотелите "Перелик" и "Арфа", в които за новия сезон са направени дребни ремонти. Компанията беше приватизирана в началото на 2001 г. от швейцарската "Турист инвест АГ", Цюрих, зад която стоеше Славчо Христов. СИБанк придоби "Пампорово" АД заради необслужван кредит към нея. Кандидати всъщност не липсват, но цената от 11 млн. долара е твърде висока. Интерес досега са проявили пловдивските бизнесмени Георги Гергов и Ветко Арабаджиев ("Виктория инвестмънс груп"), Бедо Доганян ("Новотел Пловдив"), Гриша Ганчев ("Литекс комерс"), Стефан Шарлопов ("Роял холидей") и Илия Павлов. Апетитите отново са насочени към придобиването на съоръженията в курорта.
За новия сезон най-големи инвестиции в Пампорово са направени в грандхотел "Мургавец" - 730 хил. лв. Собственикът му "Роял холидей" дори спечели награда от Министерството на икономиката за инвеститор в туризма за подобряване на допълнителните услуги. Към хотела е изграден спортно-оздравителен комплекс, зала за бадминтон, ледена пързалка и тенис кортове. В края на месеца в "Мургавец" ще отвори врати нов ресторант-барбекю "Българско село", виенска сладкарница, казино "Блиц клуб" и нощен бар "Дива". За предстоящия сезон собственикът на хотел "Пампорово" в курорта Ветко Арабаджиев е вложил средства за разширяването на легловата база и капацитета на ресторанта. Освен това в сътрудничество с американската компания AMF е изградил и боулинг зала.
Витоша замира
Положението на Витоша остава без промяна. Дребни ремонти по лифтовете и влековете извършва дружеството "Алеко спорт 99", което е собственост на туристическия холдинг "Русалка холидейз" ("АКБ корпорация"). Компанията купи и хотел "Простор", в който засега влага средства за обновяването му.
Едва за следващия сезон дружеството обещава сериозни инвестиции в модернизацията на ски съоръженията. Подготвен е проект за 5 млн. евро, предвиждащ капацитетът на лифт "Романски" да се увеличи от 600 на 2400 души на час, като се подмени от две на четириседалков и се увеличи скоростта му. Ще бъдат монтирани нови влекове, ще се осигури нощно осветление и ще се инсталират съоръжения за изкуствен сняг, обясни изпълнителният директор на "Русалка холидейз" Евгения Генчева. В хотелите "Морени" и комплекса "Копитото" също се правят само козметични ремонти за зимния сезон. Във ведомствените почивни станции няма промени. Заради проблемите Витоша почти не посреща чужди туристи освен от съседните страни. Разчита на софиянци, които карат ски през уикендите и ваканциите.
Банско е голямата изненада
В сравнение с другите курорти най-обнадеждаващо е положението в Банско, където в подготовката на зимния сезон са вложени и най-много средства - близо 3.5 млн. долара. Сезонът в него е по-дълъг от обичайното. Започва в края на ноември и продължава до началото на април. До края на годината в пиринското градче ще заработи първия етап от ски центъра. Ще бъдат пуснати 8-местната кабинкова линия от града до Бъндеришка поляна (за която се поставят стълбове с хеликоптер), още два четириседалкови лифта и два влека. По този начин ще се избегне 14-километровият път от града до пистите, който затруднява придвижването до тях. Освен това напълно са рекултивирани и почистени пистите, като са изградени три нови - "Плато запад", "Бъндерица" - от Бъндеришка поляна и от Платото до Шилигарника. Инвестицията е около 2 млн. долара и е на "Юлен" АД. Дружеството спечели 30-годишна концесия за ски център в Банско, който трябва да бъде завършен изцяло до 2005 г. За този сезон курортът ще остане само с вечерното осветление на Старата писта. За следващата е предвидено осветление по другите писти и инсталация за изкуствен сняг. В Банско отношенията между собствениците са по-изчистени. В дружеството "Юлен" по 34% имат "Пирин турист" ООД (собственик на хотел "Банско" и на авиокомпания "Хемус ер") и "Геотехмин - консулт и инженеринг" ООД (собственик на хотел "Глазне"). Два процента държи "ДЗИ - Общо застраховане" (собственик на почивна станция над Банско), общината има 12%, а 18% - Изпълнителна агенция "Академика". "Юлен" АД е и съдружник в компанията "Интерспорт - Банско", която има частен влек в старата част на пистата "Тодорка".
Курортът разполага предимно с тризвездни семейни хотели, които предлагат добри и многобройни допълнителни услуги. Четиризвездните "Пирин", "Глазне", "България" и "Банско" са обновени и модернизирани за новия сезон. За първи път ски туристи предимно от Германия ще посрещне новият и единствен петзвезден хотел в Банско - "Танне". Инвестицията в него е германска и е на стойност 1.5 млн. долара. Вследствие на подобренията в хотелската база, пускането на новите ски съоръжения и културния туризъм интересът към курорта веднага се увеличи и предизвика бум на търсенето на лондонската туристическа борса. Има големи запитвания от Германия и Франция, обясни Георги Обецанов, собственик на хотел "Бисер" в курорта. В Банско отсядат многобройни групи гърци, македонци, сърби и руснаци. Българите също почиват в градчето.
----------------------------
Чуждестранни туристи, посетили България през зимния сезон (декември 2001 г. - април 2002 г.)
държавагод.бр. туристи2002/2001 към 2001/2000общо2000710 280 ръст/спад(+/- %) 2001678 715-4.44%ГЕРМАНИЯ200011 414 200112 461+9.17%ВЕЛИКОБРитаия200017 643 200121 926+24.28%РУСИЯ20007 850 20014 406-43.87%УКРАЙНА20005 953 20011 750-70.60%ФРАНЦИЯ20004 779 20014 612-3.49%ИЗРАЕЛ200010 795 200111 238+4.10%ГЪРЦИЯ2000143 376 2001136 231-4.98%МАКЕДОНИЯ2000233 548 2001224 955-3.68%ЮГОСЛАВия200098 122 2001162 909+66.03%ТУРЦИЯ200027 443 20019 867-64.05%АВСТРИЯ20005 499 20015 821+5.86%
Източник: Министерство на икономиката