Страстта да харчиш по Коледа
Пазаруването за Коледа е страст, необходимост, досада, болест. Все още тече относително вяло, но ще набере скорост на 22, 23 и 24 декември. Повечето търговци имат оптимистични прогнози относно продажбите си и с увереността на психолози твърдят, че българинът си купува за Коледа това, за което е мечтал през цялата година. Наблюденията им показват, че хората с по-ниски приходи купуват домакински уреди и черна техника, за които са спестявали цяла година, а богатите клиенти търсят оригинални персонални подаръци. Всъщност анализ на шопинга по Коледа е трудно да се направи, тъй като се търгува всичко - от восъчни свещи до автомобили.
Храната - № 1
Най-много пари традиционно отиват за храна и алкохол, тъй като Бъдни вечер и Коледа са семейни празници. Месопроизводителите регистрират добър оборот. Калин Григоров от "Соларис - АС" - производител на месо, колбаси и деликатеси, очаква засилено търсене на сухи колбаси, шунка и котлети. Българските пържоли отново търпят конкуренцията на бразилските пуйки, които се продават със свирка и термометър. Птици, наше производство, отново липсват. Леонида Хараланова, търговски директор на "Микроарт 7" - производител на колбаси по немски рецепти, твърди, че вече не наблюдава обичайната коледна еуфория. Според нея от 1997 г. насам продажбите намаляват.
Компанията за млечни продукти "Жоси" предвижда 50% ръст на продажбите. Интересът е насочен главно към деликатесите - кашкавал роле, топени и пушени сирена, пушен кашкавал "Бонония". Според служител на дружеството ръстът на продажбите ще бъде по-нисък от миналата година. От "Дар от боговете", официален представител на продуктите "Президент", заявиха, че няма да отчетат драстични разлики в продажбите, базирайки се на резултатите от 2001 г. Най-големият производител на готови храни и салати на родния пазар - "Кенар", предвижда поне двойно повече да се продават всичките му продукти. Заре Шахбасян, президент на дружеството, заяви, че ще има специални промоции във фирмените магазини на целия асортимент от храни.
Продавачите на ядки са категорични, че по Коледа продажбите им скачат в пъти. Нина Недкова от "Кронос" прогнозира двойно по-висок ръст. "Най-купувани са бадеми, лешници, фъстъци, както и сушените плодове - фурми, смокини, кайсии. Компанията има рекламна стратегия за празниците, която искаме засега да запазим в тайна", сподели тя. От "Гривас" също прогнозират над 30% ръст на продажбите за Коледа. Финансовият директор Атанас Хътов поясни, че ще има голяма коледна промоция, защото българинът силно се впечатлява от подаръци. "Освен безплатното раздаване на ядки в магазините и в хипермаркетите сме включили и предметни награди като фланелки, шапки, свирки и др." - заяви Хътов.
Шоколадът естествено ще бъде купуван в големи количества. Масово се търгуват шоколадовите фигурки на Дядо Коледа, блокчетата и бонбониерите.
Производителите на опаковки също очакват висок ръст на продажбите си. Зорница Попова от "Тракийско цвете" прогнозира добър оборот, но твърди, че в сравнение с последните две години нарастването ще е по-ниско. "Гирляндите и опаковките с празнични мотиви са най-търсени", сподели тя. От център "Ниера" - Институт по опаковки, очакват поне 50% ръст на продажбите през декември. Центърът работи основно по заявки, като повечето му поръчки идват от корпоративни клиенти. Според Емил Андронов, главен експерт в компанията, най-голямо е търсенето на опаковките за детски играчки и на по-луксозните обвивки за подаръци.
Хипермаркетите преливат от посетители
В "Метро Кеш & Кери" и в "Била" има промоции на почти всички продукти. "Българинът е традиционалист и спазва църковните традиции. Именно затова ние сме се постарали да дадем възможност и на хората с ограничени ресурси, и на по-капризните клиенти да си купят повече и по-специални продукти за празника", казва Елена Симеонова от маркетинговия отдел на "Метро". Освен големите намаления на всички видове храни, особено на деликатесите и на захарните изделия, в "Метро" предлагат на много изгодни цени и всевъзможни подаръци.
Даниела Михайлова от "Била" твърди, че през целия месец има големи намаления на различните стокови групи. Тя смята, че най-търсени ще бъдат основните хранителни стоки и деликатесите. Повишен е интересът към коледната украса. При нехранителните стоки най-купувана е бялата техника - от ютии до хладилници.
Изключително висок е интересът и към всички видове детски играчки - от симпатичните плюшени животинки до пластмасовите къщички. В конфекцията също има съблазнителни оферти - пантофи, халати, блузи, тишъртки са предпочитани за подарък. Богато разнообразие на сервизи, чаши и домакински прибори може да се намери в "Метро". Привлекателен е изборът на продуктите на "Тефал", както и на всички видове инструменти, тъй като при тях има намаление до 20%. Козметика и парфюми се купуват в големи количества. Добре вървят комплектите от няколко продукта за мъже и жени.
В "Технополис" също има многобройни промоции. Новото са многобройните подаръци, които се получават при покупка на различни продукти. Например с DVD система за домашно кино получавате подаръци - DVD филм и 20 безплатни наема за видеоклуб. За аудиосистема подаръкът е слушалки и т. н. При покупка на пералня получавате като подарък прах за пране. Според Златина Шиварова от маркетинговия отдел на "Технополис" най-висок е интересът на потребителите към телевизорите, чийто обем на продажбите нараства със 7 до 10 пъти около празниците. Следващата най-продавана стока са пералните машини, както и системите за домашно кино.
Онлайн пазаруването предлага разнообразие
Увеличават се клиентите, които предпочитат поръчките през интернет, отбелязват повечето собственици на е-магазини. Това според тях се дължи както на цялостното увеличение на електронното потребление у нас, така и на възможността клиентите да изберат различни категории подаръци, без да обикалят улиците. От електронните портали твърдят, че разнообразието от стоки е толкова голямо, че клиентите наистина могат да открият всичко, което търсят.
Нараства търсенето на музикални дискове и касети. През цялата година има търсене, всъщност това е бизнес, който не е сезонен, а зависи от новите заглавия, но покрай Коледа всички се сещат, че диск на любим изпълнител е много подходящ, а и не толкова скъп подарък, твърдят търговците на музикална продукция. Книгата също постепенно възвръща имиджа си на ценен подарък. Много издателства пуснаха в промоция поредица от заглавия, чиято обща покупка гарантира по-ниска обща цена.
- - -
Хватки
- Продажби на кредит - интересът към тях все повече расте. Условието в "Метро" е 10% първоначална вноска и срок за погасяване до три години, а в "Технополис" - 20% и срок от 6 до 8 месеца. Отнася се за стоки от 250 до 3000 лв. Не се изискват поръчители.
- Спайдърмен - образът на човека-паяк от касовия филмов хит успешно продава видеокасети, DVD-та, играчки, рисувателни книжки и дори дрехи.
- Коледните лотарии и томболи с премии - в Пловдив обещават леки коли, безплатен парфюм и дори пиле на грил за всеки купен чифт обувки. Коледният базар в Международния панаир ще даде на клиент нов "Сеат Ибиса" за ползване в продължение на година и дебитни карти от Евробанк с по 2000 лв. Доставчикът на кафе "Спетема" обяви, че в кутиите са скрити златни и сребърни украшения. Голямата премия е едноседмична екскурзия по пътя на кафето и посещение на карнавала в Рио де Жанейро през януари.
- Атрибути на Дядо Коледа - червените шапки варират от 6 до 12 лв. Оригинални са за партита. По 6 лв. вървят и шапките за магьосници в стил Хари Потър.
- "Ку-ку"-стоки - хит са спрейовете с декоративен сняг и екстравагантните лакове за коса, както и всичко изчанчено.
- Подарък за домашния любимец - "Метро" предлага различни аксесоари, подходящи за животинчетата.