Двойно лицензиране заплашва агенциите за самолетни билети
Условията, на които ще отговарят агенциите, ще бъдат определени в наредба на транспортното министерство, която ще е готова, след като парламентът приеме проекта. Мотивът на ведомството за въвеждане на акредитацията е, че трябва да са ясни играчите на пазара, с които работят авиопревозвачите.
Новото изискване ще важи и за българските, и за чуждестранните авиокомпании.
Към момента 150 агенции в страната, получили акредитация от IATA и лицензирани от икономическото ведомство, продават билетите. Годишният им оборот надхвърля 60 милиона долара по данни на транспортното министерство. За разглеждането на искане за акредитация от Международната асоциация за авиационен транспорт (IATA) агенциите плащат 700 лева. За лиценз за турагент или туроператори от Министерството на икономиката плащат съответно 2500 или 5000 лева.
За да получат и новата акредитация - от министерството на Петров, фирмите ще трябва да имат заверен счетоводен баланс от експерт-счетоводител и банкова гаранция по застрахователна полица от 500 до 2000 долара. Таксата за процедурата все още не е ясна.
Акредитацията е свързана с изпълнение на изисквания от авиокомпаниите по двустранни спогодби, които те реализират чрез свои представителства у нас, обясни заместник-министърът на транспорта и съобщенията Милчо Миланов. Според него, въпреки че агенциите получават лицензи от икономическото министерство, никой не осъществява контрол за изпълнението им и гражданите няма къде да се оплачат.
Представителят на IATA - България, Йордан Карамалаков каза, че е чул, че се подготвят промени в Закона за гражданското въздухоплаване. Според него въвеждането на акредитацията трябва да бъде по-мотивирано, тъй като е несериозен доводът, че по този начин ще станат известни играчите на пазара на самолетни билети. По думите му няма по-добра атестации за агенции от факта, че са получили регистрация от международната организация. "Абсурдно е да се иска акредитация и да се въвежда на практика повторно лицензиране", коментира и председателят на Асоциацията на акредитираните от IATA агенции Александра Илиева. Членове на асоциацията са 59 компании в страната.
Според Илиева допълнителната акредитация в транспортното министерство сериозно ще затрудни дейността им, като едновременно ще ги изправи пред неизвестностите на новата наредба. Ако има неясни дистрибутори на самолетни билети, нека държавата да се справи с тях по законния ред, допълни Илиева.
Въвеждането на акредитацията няма да се отрази върху цената на билетите, прогнозира търговският директор на "Балкан ер тур" Христо Тодоров. Той обясни, че държавната компания няма да ограничава агенциите, които ще продават билетите й.
От "Хемус ер" обявиха, че не са запознати с поправките в закона, но смятат, че акредитациите няма да се отразят върху продажбите на билети.
Не мисля, че продажбата на билети се нуждае от повече акредитации, смята Любомир Панковски, член на ръководството на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и управител на "Алма тур". Според него с въвеждането на подобна мярка от транспортното министерство ще се увеличи само бюрокрацията. Това е противно на обявените от правителството намерения за намаляване на лицензионните, разрешителни и регистрационни режими, коментира Панковски. Той допълни, че в Закона за туризма са уточнени всички изисквания за лицензиране на турагентите, които продават самолетни билети. Освен това самите самолетни компании поставят условия в договорите за продажбата на услугите им. Като крайна мярка е задължителна и акредитацията на IATA, с която изискванията стават три и са достатъчно.