Седмокласниците пишат за пътя на спасението в "По жицата" на Йовков
Кандидатстването след седми клас е в паралелките с профили "чуждоезиков", "хуманитарен", "природоматематически" и "технологичен". В страната заявление за явяване на изпита са подали 34 757 ученици, а в София - 7183 седмокласници. В столицата предвидените места в профилираните паралелки са близо 5000.
Изпитът започна в 9.00 часа и продължава три часа. Темата беше изтеглена в 12 СОУ "Цар Иван Асен Втори" в София от Мирослава Станева, ученичка в 7 СОУ. Контролно бяха отворени още две теми - "Трудният път към доброто" - съчинение разсъждение по първа и втора част на разказа "Една българка" от Иван Вазов, и "Мечтите в човешкия живот" - съчинение разсъждение по разказа "Ангелинка" на Елин Пелин.
Главният експерт от Министерството на образованието и науката /МОН/ Красимира Александрова обясни, че десетте изпитни теми са били избрани във вторник вечерта сред 30-те подготвени от експерти на МОН. По време на учебната година от районните инспекторати ни изпращаха формулировки, подходящи за теми за изпит, добави Александрова. Експерти от министерството са избрали 60 от 400-те получени формулировки, които са били разпределени в три плика по двадесет теми. В късния следобед са избрани 30 теми, разпределени в три плика по десет. Вечерта е бил избран единият от трите плика.
Темата е много добре формулирана и предполага свързване с много други разкази, теми, дори със ситуации от действителността, с които сме свикнали, коментира професор Мирослав Дачев от Нов български университет. По думите му спасението преобръща стойностите в разказа и показва, че всеки може да извърви пътя към него, ако приеме чуждия проблем като свой. Темата дава голяма свобода и позволява учениците да разгърнат своите интерпретативни възможности, каза професор Дачев. По думите му във формулировката има две опорни точки - спасение, от която може да се коментират всички отношения в разказа, и път, който подсказва нелеки перипетии и продължителност.
Според Мирослав Дачев първият проблем, който биха могли да разгледат учениците, е измерението на спасението, като би могло да се започне от конкретната фактология и да се стигне до по-обобщената представа за готовността за помощ чрез приемането на чуждия проблем като свой. Според Дачев вторият подход към темата би могъл да бъде наблюдение върху сюжета на разказа, като учениците могат да проследят начинът, по който този сюжет следва пътищата, в които се измерва спасението. Би могло да се говори за героите и за динамиката в техните отношения, допълни Мирослав Дачев.