Кабинетът ще субсидира водния транспорт
“Морската стратегия ще бъде последвана от аналогични документи, които ще визират развитието на въздушния, железопътния и автотранспорта”, обяви Николай Василев. Така ще бъде формирана Национална транспортна стратегия.
Повечето от българските кораби са стари, е един от изводите в проекта за Национална морска стратегия. Средната възраст а корабите е 21,7 години. Още по-критична е ситуацията с танкерите. България ще бъде принудена да ги извади от
експлоатация в периода 2003-2005 г.
За да се насърчи развитието на морския транспорт, трябва адекватно данъчно законодателство, е изводът на експертите. В стратегията е заложено, че държавата ще гарантира кредитите по обновлението на флота и ще субсидира новото строителство на 4-6 хидробуса за пътнически превози. Заложено е още въвеждане на диференцирана данъчна ставка за корабите според възрастта и типа им.
Участници в дискусията изразиха недоволство, че в стратегията няма конкретна информация кога ще започне концесионирането на пристанищата. Повече самостоятелност за регионалните структури на Пристанищна и Морска администрация поиска Румен Несторов от Българската морска камара. Той отправи критики към министъра и екипа му, че не дават информация на бизнеса какви условия са ни
поставени от ЕС със затварянето на глава "Транспорт".
“Морската стратегия трябва да включва и корабостроенето”, отбеляза съпредседателят на Българската национална морска асоциация за развитие проф.Петър Богданов. Той изрази недоволство и от факта, че в документа не присъства развитието
на научно-изследователската дейност в този бранш.
“Да се разработи закон за морското образование”, апелира Боян Медникаров от Висшето военноморско училище. Той подчерта, че така ще бъде решен проблемът с недостига на кадри и България може да стане сериозен доставчик на специалисти в световен мащаб.