Два бизнес съвета се сблъскаха за София
Идеята на кмета Стефан Софиянски е да се учреди един разширен бизнес съвет, който да изготви стратегия за развитието на икономиката в София. Инициатива е на общината и Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) на основата на приетата през 2003 г. стратегия за развитие на столицата. Софиянски представи и намерението си да се пише Бяла книга за развитието на града с цел превръщането му в част от глобалната мрежа от "съвременни, динамични и привлекателни центрове за предприемачество, бизнес, работа и обучение".
С идеите на Софиянски и ЦИД обаче не се съгласиха представителите на БТПП, БСК и СРБ. Те не скриха изненадата си от формата на срещата и разширяването на бизнес съвета с научни ръководители. По време на предизборната кампания трите организации подписаха обществен договор със Софиянски, който предвиждаше да направят консултативен бизнес съвет. Той трябваше да разглежда текущи проблеми като такса смет, преразглеждане на концесиите за чистотата и договорите за реклама, облекчаване на регистрационните режими, обслужването на едно гише.
Принцип на администрацията е да разводни нещата, за да не се работи ефективно, каза председателят на софийската организация на работодателите и шеф на "Софарма" Огнян Донев. Не искаме да се занимаваме научно с бъдещето, а да решаваме конкретни въпроси, подкрепи го и председателят на БТПП Божидар Божинов. "Няма да оставим Столичната община на мира, докато не станат условията благоприятни за стопанска дейност. Общинската администрация със своите връзки монополизира бизнеса", допълни го зам.-председателят на БСК Георги Шиваров.
Този егоизъм на бизнеса ме притеснява, отговори им кмета Софиянски. В негова подкрепа се включиха и представителите на чуждите инвеститори като "Линднер груп", "Метро", "Сиско Системс". Те оцениха инициативата като "чудесна" и добра за бизнеса и посочиха, че такива съвети има в градове с развита демокрация. В България обикновено нещата се решават на парче, а успешната стратегия е в основата на всичко, каза управителят на "Линднер груп" Росен Плевнелиев. Той даде за пример как IBM пренасочили инвестицията си за създаване на кол център за 600 души от София в Букурещ заради пречки у нас. Обединяването на Европа означава конкуренция на градовете и затова те трябва да имат стратегии за развитието на бизнеса, каза представителят на ПРООН за България Нийл Бюне.