И градският транспорт се предлага на концесия

И градският транспорт се предлага на концесия

Столичният градски автотранспорт да се отдаде на концесия до 2007 г., предвижда стратегия за развитието на компанията, съобщи изпълнителният й директор Васил Найденов. Идеята е едно депо заедно с линиите, които обслужва, и гаража да се даде на частни инвеститори за определен период от време срещу задължението да обновят автобусния парк, съобщи инж. Найденов. Документът ще бъде внесен за обсъждане в общинския съвет до пролетта.

Стратегията предвижда до две години да се подменят 350 от градските автобуси. Освен това в нея са залегнали срокове за въвеждането на GPS системата, изграждането на новия център за управление на градския транспорт и въвеждането на новата система за таксуване. Още няма яснота кога ще се обяви нов конкурс за автобуси и тролейбуси по заема от 35 млн. евро отпуснат от Европейската банка за възстановяване и развитие. Столичната администрация все още не е подготвила конкурсната документация, която трябва да бъде одобрена от общинския съвет, оплакаха се от транспортната комисия към съвета. В същото време се трупат загуби от плащането на такса - ангажимент по обслужването на кредита, който вече надхвърля 200 хиляди евро. Това са два автобуса по-малко, преметнаха съветници.

Междувременно Върховният административен съд уважи искането на кмета Стефан Софиянски да разпише договорите на новите превозвачи по маршрутните линии. Сключването на контрактите трябва да стане до месец. Фирмите превозвачи пък са длъжни в срок от 90 дни да пуснат новите около 360 микробуса по софийските улици, обясниха от дирекция "Транспорт" към общината.

След няколко спирания конкурсът за маршрутките беше проведен малко преди края на мандата на предишния общински съвет. Резултатите от него излязоха след изборите. Шест фирми - "ЕГ-6" ООД, ЕТ "Сиси-Т", "Карина СПС", "Борекс транс", "Ант Фарма" ООД и "Рана - МХ" ООД, спечелиха обслужването на 38-те линиите за следващите седем години. Десетина фирми не бяха доволни от класирането и оспориха конкурса в съда. В декларация те осъждат сключването на договорите, преди съдът да се е произнесъл по техните жалби. "За нас истината е една - финансовите интереси на известна група лица, известни като "силните на деня", със солидна подкрепа на общинската администрация безогледно се стремят да се наложат", пише в декларацията.

Неофициално оспорващите конкурса твърдят, че фирмите "ЕГ-6" и ЕТ "Сиси-Т" са свързани с бившия председател на общинския съвет Антоан Николов. От двете фирми отричат и твърдят, че загубилите пък били свързани със съпруга на Весела Лечева - Манол Велев. Сред акционерите на "Карина СПС" са синът на бившия транспортен министър Вилхелм Краус - Антон, и футболистът Емил Костадинов. "Борекс транс" пък е на общинския съветник от БСП Любомир Стоичков.