СДС изтласква Софиянски от уличните ремонти
Битката за софийските улици е заради милионите левове, които потъват в дупките всяка година. От 1996 г. до 2003 г. за закърпване са дадени близо 40 млн. лв., а за други 100 млн. лв. бяха изградени нови булеварди. За тази година за дупки са предвидени 8 млн. лв. Отделно се търсят около 60 млн. лв. за четири големи пътни проекта - пробивът "Данаил Николаев", който трябва да свърже Централна и Сточна гара, продължението на широкорелсовия трамвай до кв. "Овча купел", разширението на улица "Опълченска" от бул. "Ал. Стамболийски" до Централна гара и пробивът, който трябва да свърже бул. "Константин Величков" с надлез "Надежда". Софиянски обясни, че парите щели да дойдат от продажбата на имоти и дълготрайни активи.
По данни на общината около 60 на сто от пътната настилка в София се нуждае от основен ремонт. Тези улици и булеварди са правени преди 20 години, а срокът им за експлоатация без ремонт е 15 години. Според Иван Гечев за поддръжка на пътната мрежа в добро състояние са необходими между 30 и 50 млн. евро годишно, което е непостижимо, тъй като надхвърля цялата инвестиционна програма на столицата.
Фирмите, които извършват уличните ремонти в София, формално се избират с конкурс по Закона за обществените поръчки. Обикновено търговете за главните улици се печелят от общинското дружество "Пътища и съоръжения", което е в "сферата на влияние" на кмета Софиянски. Според Гечев това е заради факта, че то е най-добре оборудвано с машини, съоръжения и квалифициран персонал. Приватизираните неотдавна "Инжстрой" и "Пътни строежи" са почти единствените сериозни конкуренти на общинското дружество. От общината обясняват ограничения брой фирми със скъпата за мащабни ремонти техника и специфичната дейност.
Значително по-оспорвани са търговете за поддръжката на вътрешните улици, защото с подобна дейност се занимават около стотина фирми. През последните три години конкурсите най-често печелят дружествата "Димекс-91", "Гарнтстрой-92", "Елитстрой-96", "Бакс 99", "Унимекс-С", "СК-13 холдинг".
Винаги са съществували съмнения, че при ремонтите изтичат много пари. Причината е, че дейностите се извършват под земята и трудно се контролира дали са вложени всички описани материали. Това дава възможност да се изплащат пари за дейности, които всъщност не са извършени или пък са отчетени значително над реалната им стойност. Такъв случай имаше с ремонта на бул. "Витоша" през 2001 г., бюджетът за който от 700 хиляди лева нарасна до 1.1 млн. лв. Последвалото разследване, инициирано от тогавашния председател на СОС, показа, че са отчетени неизвършени дейности. Съветници от БСП тогава твърдяха, че източените средства са отишли за предизборни кампании.
Инвеститорският контрол върху ремонтите по правило се осъществява от общинската "Софинвест". Нейният изпълнителен директор обаче е член на партията на Софиянски и е трудно да се допусне, че реално контролира възложените от него ремонтни дейности.
Този порочен кръг със сигурност си струва да бъде разрушен. Предложената от председателя на транспортната комисия Станимир Зашев ("Гергьовден") промяна има шанс да промени статуквото, но не е изключено целта на СДС и Дилов да е изземване на схемата на Софиянски. Шефовете на общински фирми вече се назначават от председателския съвет, начело на който е Владимир Кисьов от СДС. Така сините съветници биха могли да овладеят едновременно възлагането на ремонтите и контрола за изпълнението им.
Може да се окаже, че изземването на ремонтите е поредният ход за преразпределяне на сферите на влияние в общинския бизнес. Постигането на баланс напоследък е все по-трудно. Миналата седмица лидерът на "Гергьовден" Любен Дилов остро критикува Софиянски и обвини партньорите си от СДС, че са нерешителни в изземането на правомощията му.
Отделът "Транспортната инфраструктура" вече е към направление "Транспорт и транспортни комуникации", което е в управленските правомощия на Велизар Стоилов, заместник-кмет по транспорта първи мандат от квотата на СДС. Отделът отговаря за ремонтите по улиците, за строителството на нови булеварди, пробиви, надлези, трамвайни трасета.
Не искам да влизам в конфронтация, затова формално ще изпълня решението, каза Софиянски на съветниците. По думите му той щял "да премести кутийката" от едното направление към другото на графичната схема, но реално дейността щяла да остане на подчинение на Иван Гечев. Вероятно кметът възнамерява да делегира на Гечев одобрението на ремонтните разходи, независимо от кого се предлагат. Логиката на Софиянски е, че инфраструктурата има общо със строителството. Зашев обаче застъпва тезата, че колкото е свързана със строителството, толкова е и с транспорта. Сегашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов отказа да коментира ситуацията с мотива, че също не иска конфронтация. Той уточни само, че инициативата за промените не е негова и не се е "натискал". Стоилов обаче изрази учудването си как така Софиянски няма да изпълни решението на съветниците.