АЕБТРИ може да спре ТИР карнетите
Системата ТИР позволява превозвачите да спестят митническата обработка на товарните превози на всяка граница. Притежатели на камиони с ТИР карнети не подлежат на контрол по транзитните митнически пунктове с изключение на случаите, когато има съмнение, че стоката е контрабанда или документите за нея са фалшиви. АЕБТРИ гарантира пред митническите власти с 50 хил. долара, че стоката в камиона е проверена, обмитена и запечатана.
В писмото се посочва, че ще стане невъзможно АЕБТРИ да поддържа функционирането на ТИР режима поради липсата на финансово покритие от международните застрахователи. Освен това ще стане почти невъзможно да бъдат плащани рекламации, което произтича от решенията на съдилищата, които са в явно противоречие с ТИР конвенцията, посочва генералният секретар на ИРУ Мартен Марми. Той предупреждава, че решенията на магистратите ще донесат загуби за транспортния отрасъл и за българските превозвачи. Ползватели на ТИР карнетите в България са около 3600 компании от общо лизензираните за международен транспорт 4500. През 2003 г. са използвани над 300 хил. карнета.
В писмото на ИРУ става дума за две разнопосочни решения, свързани с 61 неприключили карнети за внос през Свиленградската митница през 1999 г. за 2.3 млн. лв., каза председателят на АЕБТРИ Пламен Цалков. Длъжници са 24 български превозвачи. Спорът започна, след като се оказа, че те са приключени с фалшиви печати. По думите на Цалков АЕБТРИ е спечелила делата в Пловдивския окръжен съд, но след съдебно решение от неотдавна асоциацията беше задължена да плати дължимите суми. Според ТИР конвенцията, която неотдавна беше публикувана в Държавен вестник, митниците търсят от превозвачите и получателите стоките с несъбрани митнически сборове.
През пролетта на миналата година Върховният административен съд (ВАС) даде тълкувателно решение по няколко текста от митническата конвенция по покритието на ТИР карнетите. Тогава съдът обяви, че Агенция "Митници" може да поиска от АЕБТРИ, която гарантира редовността на карнетите, да плати дължимите данъци и такси вместо превозвача само ако е предприела всички действия да изиска сумите от местни и чуждестранни лица, които ги дължат. С тълкувателното си решение ВАС задължи нисшите съдилища да приемат операцията ТИР за редовно приключила, когато стоката е представена пред получаващата митница. Според превозвачите обаче практиката на съдилищата се е объркала, вместо да се уеднакви, и са се получили противоречивите решения по казусите с карнетите.
Писмото на ИРУ с предупреждение България да спазва изискванията по ТИР режима не е единственото. През миналата година организацията дори заплаши страната с изключване от системата именно заради неприключилите ТИР карнети.